کد خبر: ۱۳۸۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
گروه استان‌ها- طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بعد از سال‌ها انتظار از اواخر مهرماه امسال به اجرا درآمد با اجرای این طرح بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به تفاوت همسان‌سازی حقوق خود با بازنشستگان کشوری انتقاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، همسان‌سازی حقوق یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان صندوق‌‎های مختلف در دهه‌های گذشته بوده‌است. همسان‌سازی‌ به زبان ساده به این معنا است که می‌گویند حقوق بازنشستگان باید با حقوق شاغلان همسان یا دست‌کم به آن نزدیک باشد اما در همه این سال‌ها این مسئله از دولتی به دولت بعدی موکول شده تا بالاخره از اواخر مهرماه امسال به اجرا درآمد.

بهره‌مندی 323 هزار بازنشسته فارس از طرح همسان‌سازی حقوق

سهراب مختاری مدیرکل تعاون،کار و فاه اجتماعی فارس در این باره گفته است: در پی اجرای طرح همسان سازی و مناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی مجموع 323 هزار بازنشسته فارس از مزایای این طرح بهره‌مند شدند که مستمری بازنشستگان با اجرای این قانون بین یک ‌تا بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزوده است: براساس آخرین آمار ارائه شده جمعیت بازنشستگان کشوری در استان فارس حدود 103 هزار نفر و بازنشستگان تامین اجتماعی 220 هزار نفر است.

رتبه سوم فارس در تعداد بازنشستگان کشوری

حمزه رستمی آقاجری رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه فارس از نظر تعداد بازنشستگان کشوری رتبه سوم کشور را دارد گفته است: وجود تورم و مسائل اقتصادی سالیان گذشته قدرت خرید بازنشستگان را حدود 80 درصد کاهش داده بود.

وی افزوده است: در سال‌های گذشته بودجه‌های قطره چکانی برای اجرای ماده 30 قانون برنامه ششم تزریق می‌شد و از طرفی حقوق شاغلان در دو یا سه مرحله افزایش 50 درصدی داشت و همین مسئله سبب شد حقوق شاغلان و بازنشستگان فاصله زیادی پیدا کند.

رستمی آقاجری افزوده است: با اجرای طرح همسان‌سازی بین یک تا حدود 3 میلیون تومان به حقوق هر فرد بازنشسته افزوده شده است که این رقم می‌تواند نقش بسیار مهمی در آسایش و رفاه خانواده بازنشستگان داشته باشد.

رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه با اجرای این طرح به صورت میانگین به حقوق بازنشستگان کشوری حدود 77 درصد افزوده شده است، گفته است: در اجرای این طرح دسته‌بندی‌هایی انجام گرفته که گروهی از بازنشستگان درخواست بازنگری در بخشی از محاسبه‌های صورت گرفته را دارند تا ابهامات آنها برطرف شود.

هر چند که به صورت میانگین به حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری 77 درصد اضافه شده است بازنشستگان تامین اجتماعی ظاهرا از میزان افزایش مستمری خود رضایت ندارند و ابهاماتی در اجرای این طرح برای آنها وجود دارد.

آقای محمدی یکی از شهروندان شیرازی که بازنشسته تامین اجتماعی است می‌گوید: من با 33 سال سابقه کار حقوق بازنشستگی 3 میلیون تومانی دارم که این حقوق کفاف زندگیم را نمی‌دهد.

"با 29 سال سابقه 2 میلیون و  700 تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنم و بابت متناسب‌سازی از شهریورماه 420 هزار تومان به حقوقم اضافه شده است که با این تورم و گرانی این 420 هزار تومان پول دو کیسه برنج 10 کیلویی هم نمی‌شود بعد از این همه سال انتظار برای اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق واقعا حقمان این نیست". این صحبت‌های یکی از شهروندانی است که به گفته خودش بازنشسته تامین اجتماعی است.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: بازنشسته تامین اجتماعی هستم و در همسان سازی فقط 11 درصد به مستمری من اضافه شده است با 11 درصد هیچ تغییری  در زندگی بازنشستگان ایجاد نمی‌شود.

آقای اسدی یکی از شهروندان شیرازی با گلایه از پایین بودن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری زیر 4 میلیون و 500 تومان نیست. بعد من با 30 سال سابقه 2 میلیون و 500 تومان  دریافت می‌کنم. واقعا این قوانین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فقط به نفع کارمندای دولت است و کارگر و بازنشستگان تامین اجتماعی سودی نمی‌برند.

در جلسه 18 تیر هیئت دولت، تمامی وزیران با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری 32 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی‌اش به سازمان تأمین اجتماعی موافقت کردند، به این ترتیب دست سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باز شد.

بر اساس مصوبه هیئت دولت که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی صادر شد، بخشی از سهام دولت در 9 شرکت مهم دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد.

بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی متعهد شد با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام فوری به عمل آورد.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفته است: برای حداقل بگیران بین 500 تا 800 هزار تومان و غیر حداقل‌بگیران تا 800 هزار تومان افزایش خواهیم داشت که به تناسب سنوات آن‌ها و وصولی فعلی محاسبه می‌شود.

آن طور که مشخص است رقم متناسب‌سازی حقوق برای همه یکسان نیست و برابر اصل عدالت بیمه‌ای، فردی که سابقه بیمه پردازی طولانی‌تر با نرخ حق بیمه بالاتری داشته باشد، مبلغ بیشتری به عنوان متناسب‌سازی حقوق دریافت خواهد کرد. علاوه بر این مدت بیمه پردازی، نرخ حق بیمه پرداختی در دوران اشتغال و افت مستمری از شاخص‌های موثر در محاسبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است.

انتهای پیام/422/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار