کد خبر: ۱۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۵
صادرات نفت خام ایران در ماه مارس نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.2 درصد کاهش یافت.
  به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازایسنا، به نقل از رویترز صادرات نفت خام ایران در ماه مارس نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.2 درصد کاهش یافت، چرا که هند برای اولین‌بار طی دست کم یک دهه گذشته در ماه مارس هیچ نفتی از ایران نخرید.
 
هند تحت فشار آمریکا در ماه گذشته میلادی از ایران نفتی خریداری نکرد و این امر باعث جبران جهش واردات نفت ژاپن و کره جنوبی از ایران شد.
 
آمارهای دولتی و کشتیرانی نشان می‌دهد واردات نفت ایران توسط چهار خریدار بزرگ آسیایی شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه مارس در مجموع به روزانه یک میلیون و 40 هزار بشکه رسید.
 
این در حالی است که براساس محاسبه ماهانه صادرات نفت ایران در ماه مارس به بالاترین سطح سه ماهه اخیر رسیده است.
 
کره جنوبی و ژاپن ماه گذشته میلادی نسبت به مارس 2014 خرید نفت خود از ایران را دو برابر کردند به‌طوری که واردات ژاپن از ایران به بالاترین سطح دو سال اخیر رسید.
 
نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که واردات نفت آسیایی‌ها از ایران از ماه آوریل و در پی تفاهم هسته‌ای لوزان افزایش خواهد یافت.
 
در صورت امضای توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و غرب تا ضرب‌العجل ماه ژوئن تحریم‌ها علیه ایران به‌طور کامل لغو خواهند شد.
 
خریداران نفت ایران هم اکنون در حال تمدید قرار‌داد‌ها و بررسی امکان سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین مذاکره درباره افزایش واردات در آستانه توافق هسته‌ای احتمالی هستند.
 
ایران همچنین مایل به پس گرفتن سهم بازار از دست‌رفته در دوران تحریم‌ها است که صادرات ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به حدود یک میلیون بشکه در روز تنزل داد.
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است: امضای توافق هسته‌ای نهایی باعث خواهد شد سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا ظرف چند روز لغو تحریم‌ها علیه ایران را شروع کنند.
 
آمریکا به وارد‌کنندگان نفت از ایران هشدار داده که تا زمان امضای توافق هسته‌ای واردات نفت از ایران را افزایش ندهند.
 
منابع آگاه می‌گویند تا زمانی که توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران امضاء نشود از بین چهار مشتری آسیایی نفت ایران احتمالا فقط چین واردات نفت از ایران را افزایش خواهد داد.
 
هند در ماه مارس تحت فشار آمریکا مبنی بر نگهداشتن واردات خود از ایران در محدوده تعیین شده تحت تحریم‌ها خرید نفت از ایران را به صفر رساند.
 
مقامات آمریکایی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند: هرگونه توافق هسته‌ای بین ایران و غرب که به لغو تحریم‌ها علیه ایران بینجامد بعید است که باعث سرازیر‌شدن فوری نفت ایران به بازار‌های جهانی شود.
 
واردات چهار خریدار آسیایی از ایران در سه ماهه اول 2015 با 19 درصد کاهش به روزانه یک میلیون و 20 هزار بشکه در روز رسید.
برچسب ها: واردات ، نفت ، آُسیا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار