کد خبر: ۱۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
تعريف : كارت‌بازرگاني به زبان ساده عبارت است از يك كارت در اندازه گواهينامه يا كارت پايان خدمت كه يك مدرك اصلي در زمينه تجارت و امر مهم صادرات و مساله خيلي خيلي مهم‌تر و حياتي واردات.
كاربردها: كارت‌بازرگاني براي ثبت سفارش و ترخيص كالا، حق‌العمل كاري در گمرك، صادرات كليه كالاهاي مجاز و واردات از مناطق آزاد به‌كار مي‌رود و كالاهاي غيرمجاز؛ نيازي به كارت‌بازرگاني ندارد. البته واردات از مناطق آزاد، چون آزاد است، آزاد است فقط مي‌ماند؛ صادرات كالاهاي مجاز كه چندان اهميتي ندارد چون صادرات خاصي صورت نمي‌گيرد و كالاهاي اساسي و خام صادر شده، بعد از مدتي با قيمت بيشتر به كشور واردات مي‌شود.

انواع
كارت‌بازرگاني خانوادگي: در حال حاضر برخي خانواده‌ها هستند كه داشتن كارت‌بازرگاني را به عنوان حرفه خانوادگي انتخاب كرده‌اند. در اين خانواده‌ها كارت‌بازرگاني از پدر به پسر و دختر و از بچه‌ها به نوه‌ها منتقل مي‌شود.
كارت‌بازرگاني استيجاري: در شرايط فعلي افرادي هستند كه كارت‌بازرگاني را مانند ملك خانوادگي خود حساب مي‌كنند و شغل داراي كارت‌بازرگاني بودن را انتخاب كرده‌اند و از آن به‌عنوان يك دارايي استيجاري بهره مي‌برند.
كارت‌بازرگاني مرامي: براي دارنده اين كارت واردات اهميت زيادي دارد و كالاهاي ضروري و محصولات خام را صادر مي‌كند و زماني كه صنايع داخلي با مشكل مواجه شدند؛ دارنده كارت‌بازرگاني مرامي، مرام به خرج مي‌دهد و همان كالاهايي كه خودش صادر كرده را با قيمت بيشتري وارد مي‌كند.
كارت‌بازرگاني خفن:  دارنده اين كارت در واقع كارت‌بازرگاني ندارد و هر كالايي كه دوست داشته باشد را صادر كرده و هر جنسي كه صلاح بداند وارد كشور مي‌كند.

كارت‌بازرگاني در ساير كشورهاي جهان
چين: دارنده كارت‌بازرگاني در چين در صادرات همه توليدات آزاد است و فقط به شرطي مي‌تواند واردات محصولات خام انجام دهد كه همان‌ها را با چند برابر قيمت صادر كند.
آمريكا: كارت‌بازرگاني در آمريكا كلا ويژگي خاصي ندارد چون اين كشور بهترين محصولات را وارد كرده و اجازه صادرات به كالاهاي بهتر خود نمي‌دهد و كشورهاي ديگر را هم تحريم مي‌كند.
هند:‌ در هند واردات گاو حسن كه نه شير دارد و نه ابزارآلات مرتبط با حوزه شيرخيز و همين‌طور صادرات برنج، چاي و فيلم هندي نيازي به كارت‌بازرگاني ندارد.
كومور: در كومور كسي كارت‌بازرگاني ندارد همه مردم و دولت از كمك‌هاي كشورهاي دوست و برادري كه آنها را روي نقشه پيدا كنند استفاده مي‌كنند.
ايران: در ايران براي گرفتن كارت‌بازرگاني بايد يك كارت بازرگاني‌زاده باشي تا بتواني واردات انجام دهي، در غير اين صورت كلا نيازي به كارت‌بازرگاني نيست و آزادي در واردات موج مي‌زند، صادرات هم كه كمتر اهميت دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار