کد خبر: ۱۴۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۱۴ آذر گفت: «هدف این است که که تا پایا سال ۲۰۲۱ مقدار کافی واکسن کرونا در اختیار قرار گیرد تا ۲۰ درصد جمعیت کشورهای عضو سازمان کوواکس (COVAX) واکسینه شوند.»

به گفته سوامیناتان این مقدار واکسن برای پایان داد به مرحله حاد دنیاگیری یا پاندمی کروناویروس کافی است.

«کوواکس» که مخفف «دسترسی جهانی به واکسن‌های کووید-۱۹» است، سازمانی است که هدف آن دسترسی برابر و عادالانه به واکسن‌های کرونا در سطح جهان است.

۹ واکسن نامزدشده برای کرونا در حال حاضر در حال ارزیابی برای وارد شدن به این برنامه توزیع واکسن هستند که شامل دو واکسن از چین، دو واکسن از آمریکا، یک واکسن از کره جنوبی، یک واکسن از بریتانیا و یک واکسن ساخته شده با همکاری جهانی چندشرکتی است. دو واکسن از این واکسن در مرحله اول کارآزمایی بالینی هستند، دو واکسن در مرحله انتقال تکنلوژی و بقیه واکسن در مرحله اکتشاقی قرار دارند.

تا به حال ۸۰ کشور برای عضویت در کوواکس ابزار علاقه کرده‌اند.

شرکت مدرنا نیم میلیارد واکسن کرونا می‌سازد

استفان بانسل، مدیر ارشد اجرایی شرکت آمریکایی مدرنا نیز روز جمعه گفت این شرکت در سال ۲۰۲۱ نیم میلیارد دوز واکسن کرونا تولید خواهد کرد.

شرکت مدرنا پس از آنکه نتایج نهایی بررسی مرحله نهایی واکسن تولیدی‌اش اثربخشی ۹۴.۱ درصدی آن و نداشتن عارضه جانبی وخیم را نشان داد، برای کسب مجوز مصرف اضطراری آن در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تقاضا داده است.

بانسل گفت: «با خیال راحت می‌ویم که تا پایان سال ۲۰۲۱ به مرز تولید ۵۰۰ میلیون واکسن خواهیم رسید.»

او همچنین گفت قیمت اولیه هر دوز این واکسن ۳۷ دلار است، گرچه ممکن است در خریدهای عمده مانند خرید دولت آمریکا این قیمت تا ۲۵ دلار کاهش یابد.

قرار است کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا در ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) برای بحث درباره تقاضای مجوز مصرف اضطراری این واکسن تشکیل جلسه بدهد.

بانسل گفت شرکت مدرنا پس از گزارش داده‌های بالینی واکسن تولیدی‌اش با تجدید تقاضای برای این واکسن از بسیاری از کشورها روبرو شده است که خواستار میزان بیشتری از آن هستند.

مدرنا قبلا گفته بود که تا پایان سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ تا ۱۲۵ میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار