کد خبر: ۱۴۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان:
زنجان-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان، گفت: بیشترین نوع فرسایش خاک از نوع فرسایش آبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل آقاجانلو ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل منابع طبیعی زنجان، گفت: هر ساله همزان با ۱۷ آذرماه روز خاک برنامه‌های های خوبی برای گرامیداشت این روز اجرا می‌شود و امسال هم دبیر این روز منابع طبیعی است.

وی اظهار کرد: هر سال حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوب خاک وارد سدهای کشور می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان، با بیان اینکه نمی‌توان برای خاک ارزش‌گذاری کرد، گفت: خاک هیچ جایگزینی ندارد و موضوع خاک بسیار مهم‌تر از موضوع آب هم است.

آقاجانلو با بیان اینکه معیشت مردم به ویژه روستاییان به آب و خاک وابسته است، تاکید کرد: باید تلاش بیشتری برای حل مشکلات خاک در کشور داشته باشیم.

وی به نقش طلایی خاک در معیشت مردم و اهمیت حفظ و پایداری خاک اشاره کرد و ابراز داشت: فرسایش خاک به نوع فرسایش خاک آبی و فرسایش خاک بادی تقسیم می‌شود که در استان زنجان، بیش‌ترین فرسایش خاک از نوع فرسایش آبی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر از صندوق توسعه ملی نیز اعتبارات خوبی برای حفاظت خاک، آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص داده شده است.

در ادامه این جلسه، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان، به شعار روز جهانی خاک که به حفظ تنوع زیستی تاکید دارد اشاره کرد و گفت: پنج مزیت تنوع زیستی در پیام فائو وجود دارد.

پرویز مرادی گفت: سلامت خاک، اولین مزیت است زیرا ۲۵ درصد تنوع زیستی دنیا در خاک قرار دارد و دومین مزیت این است که موجب رشد گیاه می‌شود چرا که ۹۵ درصد غذا از خاک تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سلامت بشر، حاصل تنوع خاک است، گفت: تصفیه آب، حاصل خاک بوده وتنوع زیستی خاک، موجب سازگاری با تغییر اقلیم و گرم شدن هوا است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی زنجان، با بیان اینکه پنج راهکار فائو برای حفظ تنوع زیستی وجود دارد، گفت: شهرنشینی و سبک زندگی باید دوستدار محیط زیست باشد، سرمایه‌گذاری در تحقیقات و نوآوری در تنوع زیستی خاک انجام شود، ترویج برای بالا بردن آگاهی عموم مردم از اینکه خاک زنده است، مدیریت پایدار خاک و کاهش مصرف، استفاده مجدد از منابع و بازیافت از راهکارهای حفظ تنوع زیستی خاک است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار