کد خبر: ۱۴۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
صف های طولانی فروش در بازار سرمایه چگونه شکل می گیرد؟
روز گذشته شاخص کل بورس که در ساعات میانی معاملات روندی صعودی داشت و به یک میلیون و ۵۳۱ هزار واحد رسیده بود، در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و بیش از ۱۰ هزار واحد کاهش یافت. اما راز این نوسان عجیب چه بود؟

راز پنهان نوسان های ثانیه ای در بورس تهران

گروه بورس: امروز شاخص کل بورس که در ساعات میانی معاملات روندی صعودی داشت و به یک میلیون و ۵۳۱ هزار واحد رسیده بود، در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و بیش از ۱۰ هزار واحد کاهش یافت. اما راز این نوسان عجیب چه بود؟

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۱۰ هزار و ۱۳۶ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد ایستاد. این در حالیست که شاخص کل با معیار هم وزن با ۷۸۵ واحد افزایش به رقم ۴۴۲ هزار و ۸۶۷ واحد رسید.

یک کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: در بازار امروزپتانسیل فروش و عرضه وجود داشت اما موضوعی که باعث شد بازار معاملات خود را با نوسان و روند منفی آغاز کند، شایعه‌ای بود که در فضای مجازی دست به دست شد.

نوید قدوسی به روند نزولی شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: بازار در پی معاملات عادی خود، ناگهان از اواسط جلسه معاملاتی به بعد تحت تاثیر برخی از شایعات مطرح شده قرار گرفت و وارد روند نزولی شد.

وی اظهار داشت: البته در بازار پتانسیل فروش و عرضه وجود داشت اما دست به دست شدن شایعه‌ای در فضای مجازی موجب شد بازار با نوسان و روند منفی معاملات خود را آغاز کند.

 قدوسی ادامه‌داد: خطر جدی بازار را تهدید نمی‌کرد که بتواند زمینه‌ساز افت بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس در بازار امروز شود، در روزهای اخیر کم و بیش شاهد فشار عرضه در بازار بودیم اما دیروز میزان عرضه ناگهان با شتاب زیادی همراه شد که بازار را وارد فاز نزولی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند بازار اکنون منطقی و معاملات آن به حالت معقولی رسیده است، گفت: صف‌های خرید و فروش که به‌شدت روند معاملات را تحت تاثیر خود قرار می‌دادند در بازار کمتر شده و بازار روند متعادل‌تری به خود گرفته است.

وی خاطرنشان‌کرد: در وضعیت کنونی ارزش معاملات و وضعیت نقدینگی بازار مناسب بوده و فرآیند دست به دست شدن سهام در ارقام بالا انجام می‌شود.

قدوسی، به عواملی که باعث بازگشت روند صعودی به شاخص بورس شد اشاره کرد و افزود: علاوه بر اصلاح مناسب در اکثر نمادها و رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب، برخی از حواشی مانند افزایش نرخ بهره بانکی مطرح شده بود که بعد از منتفی شدن آن اطمینان نسبی در این بازار ایجاد شد و توانست تاثیر مثبت خود را بر روی بازار سرمایه بگذارد.

وی اظهار داشت: همچنین رکود حاکم در بازارهای موازی و بی‌تحرکی در این بازارها موجب شد تا نگاه سهام‌داران به بورس تغییر کند و دوباره سرمایه‌های در اختیار خود را به سمت این بازار سوق دهند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود معضلاتی در وضعیت کسب‌و کار موجب شد تا افرادی که به دنبال کسب سود در کشور  هستند در کوتاه‌مدت به سمت سرمایه‌گذاری در بورس رفته و بازار سهام را به عنوان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی، در پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس گفت: وضعیت کشور به گونه‌ای نیست که بتوان پیش‌بینی بلندمدت از این بازار ارائه داد، اما اکنون بازار در وضعیتی قرار دارد که توانسته اعتماد دوباره سهامداران را به این بورس جلب کند.

قدوسی گفت: انتخابات آمریکا به عنوان موضوع بسیار  مهمی در کشور تلقی می‌شد که توانست به‌شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما با پایان یافتن آن نقدینگی به سمت بازار سرمایه رفت و تحرکاتی در این بازار ایجاد شد.

وی، با پیش‌بینی روند معاملات بورس در بازار سه‌شنبه، گفت:  باید منتظر ماند و تا پایان شب دید که چه خبرهایی از شایعات مطرح شده منتشر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با انتشار تکذیبیه شایعات، می‌توان امیدوار بود که بازار به روند صعودی خود بازگردد و ضمن کاهش میزان فروش در بازار شاهد سبزپوشی دوباره شاخص بورس باشیم.

قدوسی خاطرنشان‌کرد: حجم بالای خرید و حمایت‌های انجام شده از بازار از سوی بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها می‌تواند در روند صعودی بازار تاثیرگذار باشد.

در همین حال به اعتقاد کارشناسان یکی از امیدواری ها برای سبزپوشی دوباره بورس عرضه های اولیه است که قرار است این هفته در بازار سرمایه اتفاق بیفتد.

 

*یک عرضه اولیه در راه بورس

بر اساس آخرین خبرها امروز تعداد ۳۰۰میلیون سهم شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، با نماد معاملاتی "وکبهمن" در بازار اول فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود.

روز سه شنبه 18 آذرماه تعداد 300میلیون سهم شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن معادل 12 درصد سهام این شرکت، ر بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود.

این میزان سهام در محدوده قیمتی 14200 تا 14هزار و 484ریال برای هر سهم و با سهمیه 100سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

همچنین مدیر این عرضه شرکت کارگزاری بورس بهگزین و متعهدین خرید نیز شرکت تامین سرمایه دماوند به میزان 25 درصد و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی بانک سینا به میزان 25 درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه می‌باشند.

 تعداد 300میلیون سهم شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن در حالی سه‌شنبه این هفته عرضه اولیه می‌شود که از این تعداد، 250میلیون سهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد 5میلیون سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه این شرکت به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد.

بر اساس قانون، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز کاری بعد از عرضه اولیه با قیمت ثابت کشف شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌پذیرد.

گفتنی است عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن امروز(18 آذر) از ساعت 13 تا 17 انجام می شود.

 

*اعلام یک عرضه اولیه در روز چهارشنبه

روز چهارشنبه هفته جاری نیز عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در نماد بوعلی در بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.

مدیر عملیات بازار بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد: چهارشنبه هفته جاری تعداد ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به عنوان پانصد وهفتاد و هشتمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "محصولات شیمیایی" گروه و طبقه "تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " بوعلی " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۲۰۰  سهم در دامنه قیمتی ۳۹۳۶۰  ریال  تا  ۴۱۴۳۰ ریال تعلق می‌گیرد.

در روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه، تعداد ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت “پتروشیمی بوعلی سینا” به عنوان پانصد وهفتاد و هشتمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش “محصولات شیمیایی” گروه و طبقه “تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود” در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد “بوعلی” به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۲۰۰ سهم در بازه قیمتی ۳،۹۳۶ تا ۴،۱۴۳ تومان معادل ۸۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کند.

درصورت استقبال ۴/۵ میلیون نفری، به هر کد حدود ۷۰ سهم معادل ۲۹۰ هزار تومان تخصیص می‌یابد.

با این عرضه های اولیه حالا همه منتظرند ببینند آیا شوک این عرضه ها می تواند دوباره بورس را سبزپوش کند یا خیر؟

برچسب ها: بورس ، سهام ، نوسان شاخص
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار