کد خبر: ۱۴۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در توضیحات خبرگزاری ایرنا آمده است: «خبرگزاری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ( 19 آذرماه) در خبری با تیتر «واکنش عضو هیئت رئیسه به خبرسازی خبرگزاری دولت/ مهلت ابلاغ قوانین ۵ روز است نه ۱۵ روز/ بهتر است ایرنا مشاور حقوقی استخدام کند!» از «اشتباه فاحش خبرگزاری دولتی ایرنا» سخن گفته و خبرگزاری جمهوری اسلامی را به «اتهام زنی به مجلس شورای اسلامی و فضاسازی علیه نمایندگان مردم» متهم کرده است. به منظور تنویر افکار عمومی و استحضار نمایندگان محترم مجلس، توضیحاتی در این زمینه ارسال می شود. موجب امتنان است دستور فرمایند مطابق قانون مطبوعات در خبرگزاری خانه ملت منتشر شود:

1- خبری که به آن اشاره شده، هرگز روی خروجی رسمی و سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر نشده است. متن کامل خبر ایرنا (((که سه شنبه شب با کد  84140337 روی سایت منتشر شده)) چنین است:

«قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ابلاغ شد

تهران-ایرنا- رییس مجلس در نامه ای خطاب به هیات مدیره روزنامه رسمی کشور قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را ابلاغ کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس عصر روز سه شنبه در نامه ای خطاب به «مجید اکبرپور» رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور مصوبه اخیر مجلس موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را ابلاغ کرد. در نامه قالیباف آمده است: «با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای تبصره ذیل ماده یک قانون مذکور، «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ می‌گردد.»»

2-  خبری که خبرگزاری خانه ملت به آن اشاره کرده، پیامی در کانال تلگرامی ایرنا بود که به دلیل عجله خبرنگار در تنظیم آن، 5 روز 15 روز تایپ و از آن مهلت دو هفته ای در قانون را برداشت کرده بود اما به محض آگاهی سردبیر  از این اشتباه، در کمتر از پنج دقیقه، این خبر از روی کانال حذف شد و خبر مورد تایید سایت ((در کانال به جای آن خبر)) انتشار یافت.  علاوه بر این، از برخی کانالها که آن را بازنشر کرده بودند نیز خواسته شد  خبر را حذف کنند.

3- با وجود این،  همانگونه که معاون محترم پارلمانی رییس جمهوری و سخنگوی محترم دولت اعلام کرده اند با توجه به سازوکارهای نظام اداری و احتساب تعطیلات پایان هفته،  رییس جمهوری تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه - 19 آذر- برای ابلاغ قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس مهلت داشتند و‌ به همین دلیل، از اینکه این قانون «با عجله » از سوی رییس محترم مجلس ابلاغ شد، ابراز تأسف کرده اند .

4- ایرنا همانطور که از نام آن پیداست خبرگزاری رسمی نظام جمهوری اسلامی است و اخبار همه قوا و نهادهای کشور از جمله قوه مقننه را پوشش می دهد.

5- منطقی نیست که برجسته سازی یک خطا در خبر که بلافاصله نیز اصلاح شده است ، از سوی رسانه قوه مقننه دستاویزی برای اهداف سیاسی قرار گیرد و با خدشه به جایگاه ایرنا، تلاش شود تا رسانه رسمی کشور را وارد بازی های سیاسی کند.

6- خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرگزاری رسمی کشور و تنها خبرگزاری ایران که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را دارد، با وجود برخی فشارها و هجمه ها، با جدیت به تلاشهای خود برای دفاع از نظام و منافع ملی ادامه داده و تلاش می‌کند به وظایف قانونی و رسالت حرفه ای خود در همه زمینه ها جامه عمل بپوشاند. در این راستا، رویدادهای مجلس و دیگر سازمانها و موسسات وابسته به قوه مقننه را همچنان پوشش خواهد داد.»

 

توضیحات خبرگزاری خانه ملت

ضمن تشکر از خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره این توضیحات نکاتی را درباره آن به استحضار می رساند:

1- در هیچ کجای خبری که در خبرگزاری خانه ملت منتشر شد (اینجا) اشاره نشده است که ایرنا، مطلب اشتباه فوق الذکر را در سایت خود درج کرده است.

2- طبعا کانال خبرگزاری ایرنا، جزو خروجی‌های رسمی این خبرگزاری رسمی و با سابقه کشور محسوب می‌شود و در دنیای رسانه‌ای امروز، چه بسا انتشار یک مطلب در شبکه‌های اجتماعی بسیار زودتر و بیشتر از انتشار در وبسایت بازنشر داشته باشد.  همانطور که این خبر نیز بلافاصله در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی بازنشر گسترده‌ای داشت و علاوه بر آن در تعداد زیادی از سایت‌های پرمخاطب نیز منتشر شد. این که گفته شده از برخی کانال‌ها خواسته شده این خبر را حذف کنند، اتفاق قابل تقدیری است اما هم اکنون نیز همان مطلب جعلی در برخی کانال‌ها و سایت‌ها وجود دارد و به ذهن مخاطبان جهت دهی غلط می‌کند. طبعا انتظار از یک خبرگزاری حرفه‌ای مانند ایرنا این است که اگر در جایی مطلبی را به اشتباه منتشر کرد و آن مطلب بازنشر گسترده یافت، به جای حذف آن در سکوت، برای مطلب اشتباه خود توضیحات ارائه و حتی عذرخواهی کند تا برای مخاطبانی که آن مطلب اشتباه را دیده اند، شفاف سازی شود.

3- این که ایرنا اخبار سایر قوا را پوشش می دهد امری در راستای اجرای قانون است و اضافه بر وظایف آن نیست اما سوال از مجموعه محترم ایرنا  که مدعی «برجسته سازی یک خطا» برای «اهداف سیاسی» و «بازی سیاسی» توسط خانه ملت شده این است که آیا جو سازی های این خبرگزاری علیه مجلس و نمایندگان مردم «بازی سیاسی» نیست؟ به عنوان نمونه آیا این که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که براساس همین جوابیه معاون محترم خبر ایرنا «اخبار همه قوا و نهادهای کشور از جمله قوه مقننه را پوشش می دهد» و «با جدیت به تلاشهای خود برای دفاع از نظام و منافع ملی ادامه داده و تلاش می کند» با گذشت فقط 5 ماه از شروع به کار مجلس یازدهم در گزارشی مجلس یازدهم را مجلسی که در آن «حاشیه ها پررنگ تر از متن» است یا به دنبال «توهین و تقابل با دولت» است تصویر کند در راستای وظایف حرفه‌ای است؟ این که این خبرگزاری رسمی ایران، در گزارشی دیگر مجلس را به «تخریب» دولت متهم کند و با استفاده از عبارت‌های نادرست نظیر «جریان‌های سیاسی تندرو» و نسبت دادن آن به نمایندگان مردم در مجلس این طور بنویسید که «عده‌ای در مجلس هستند که قصد تسویه حساب سیاسی با دولت را دارند» آیا منطبق با دفاع از منافع ملی و وظایف حرفه‌ای است؟ یا سیاسی کاری؟ درجایی دیگر خبرگزاری ایرنا که یکی از ده‌ها رسانه دولتی است، تنها رسانه مجلس را به «اردوکشی علیه رئیس جمهور» متهم می‌کند! تنها به دلیل انتشار نقد برخی نمایندگان مردم به اظهارات مسئولان دولتی! آیا این چنین تخریب‌هایی در راستای وظایف رسانه‌ای و قانونی است؟
4- خبرگزاری خانه ملت، به عنوان تنها رسانه مجلس، به دور از سیاسی کاری، خود را موظف به حمایت از مطالبات مردم و صیانت از شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم مردم می‌داند و در این راستا دست یاری به سوی سایر رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های رسمی و وابسته به دولت دراز می کند./

پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار