کد خبر: ۱۴۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
مرکز پژوهش‌های مجلس:
براساس آمارهای هزینه درآمد خانوار در سال 1398، وضعیت معیشتی 80 درصد از کارمندان دولت از متوسط جامعه بهتر است.




براساس جزء 1 بند الف تبصره 12 لایحه بودجه سال 1400، افزایش ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق‌بگیر به میزان 25 درصد تعیین شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش بررسی لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد که 60 درصد کارکنان دولت در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند.
در این گزارش آمده است:‌ «براساس آمارهای هزینه درآمد خانوار در سال 1398، حدود 80 درصد از کارمندان دولت در پنج دهک بالای درآمدی قرار دارند به بیان ساده‌تر وضعیت معیشتی 80 درصد از کارمندان دولت از متوسط جامعه بهتر است. با توجه به افزایش حقوق اتفاق افتاده در سال 1399، احتمالا بیش از 80 درصد از کارمندان دولت دارای این ویژگی هستند. رقابت گسترده برای مشاغل دولتی تا حد زیادی نشان دهنده این واقعیت است همچنین آمارها نشان می‌دهد 80 درصد خانوارهای با سرپرست کارمند دارای خودرو هستند این درحالی است که این نسبت برای سایر خانوارهای جامعه کمتر از 45 درصد است. بنابراین یکی از تصمیمات مهم بودجه سال 1400 ،انتخاب بین گزینه‌هایی مانند افزایش زیاد حقوق کارکنان به قیمت ایجاد تورم یا افزایش منطقی حقوق به میزان منابع در دسترس و عدم تحمیل تورم به جامعه است. همچنین باید با توجه به منابع محدود در اختیار اولویت‌بندی دقیقی بین افزایش حقوق کارکنان دولت و کمک به معیشت خانوارهای کم درآمد به خصوص در شرایط شیوع کرونا انجام گیرد.
لذا در مجموع می‌توان گفت با در نظر گرفتن موارد فوق در مورد وضعیت معیشتی کارکنان دولت نسبت به سایر اقشار جامعه، کسری بودجه قابل توجه در لایحه بودجه سال 1400 و خطر تبدیل آن به تورم، افزایش حقوق اتفاق افتاده در سال جاری افزایش تا 50 امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در بسیاری از دستگاههای دولتی براساس مجوز دولت علاوه‌بر افزایش 15 درصدی حقوق و مزایای کارکنان در قانون بودجه سال 1399 و همچنین نیازهای معیشتی سایر اقشار جامعه، سیاست افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولت نیازمند بازنگری و اصلاح است.»
قدرت خرید کارگران ۲.۵ برابر کم شد
از سوی دیگر، مقایسه دستمزد کارگران در سال ۹۲ و ۹۹ به‌همراه قیمت کالاها در این دو سال نشان می‌دهد علیرغم رشد ۴.۵ برابری مزد کارگران طی این هفت سال، قدرت خرید آنها ۲.۵ برابر کم شده و فاصله مزد با سبد معیشت از ۱.۲ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۳.۲ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجموع دریافتی یک کارگر متأهل با دو فرزند و بدون سابقه کار در سال 1392 بالغ‌بر 656 هزار و 125 تومان بوده و این رقم برای یک کارگر متأهل با دو فرزند و بدون سابقه کار در سال 1399 به دو میلیون و 992 هزار و 512 تومان رسیده است که رشد 4.5 برابری را نشان می‌دهد.بر اساس این گزارش متوسط هزینه ماهانه یک خانواده چهارنفره در سال 1392 فقط برای اقلام خوراکی بیش از 690 هزار تومان بوده که با اضافه کردن هزینه مسکن، حمل‌ونقل، ارتباطات، پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش، تفریحات و سرگرمی و دخانیات به آن به رقمی در حدود یک‌میلیون و 900 هزار تومان می‌رسیده است، ولی افزایش چند نوبت قیمت کالاها در سال 99 مجموع هزینه‌های ماهانه را به رقمی در حدود شش میلیون و 248 هزار تومان می‌رساند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار