کد خبر: ۱۴۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
رئیس ‌مجمع ملی صادرکنندگان دام:
رئیس ‌مجمع ملی صادرکنندگان دام با بیان اینکه چهار میلیون و 100 هزار راس دام سبک و سنگین مازاد در کشور وجود دارد، گفت: صادرات دام زنده همچنان ممنوع است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه ما از ابتدا نیز با ممنوعیت صادرات دام زنده مخالف بودیم، گفت: مدت زیادی این مسئله را پیگیری کردیم تا ممنوعیت صادرات لغو شود اما بهانه‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت از جمله اینکه صادرات منجر به گرانی دام و گوشت قرمز در داخل کشور می‌شود که البته ما آن را قبول نداریم.
وی ادامه داد: در نهایت با توجه به شرایط ویژه کشور و اینکه در مقاطعی قیمت گوشت جهشی افزایش می‌یافت علیرغم اینکه جمعیت دام به صورتی بود که امکان صادرات وجود داشت، با صادرات دام زنده موافقت نشد و همچنان صادرات ممنوع است. با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می‌شویم امیدی برای لغو ممنوعیت صادرات در سال ۹۹ نیست.
رئیس ‌مجمع ملی صادرکنندگان دام، وضعیت تولید را بسیار مطلوب اعلام و اضافه کرد: جمعیت دام سبک امسال حدود ۷۰ میلیون رأس است در حالی که سال گذشته حدود ۶۵ میلیون رأس دام سبک در کشور داشتیم.
پوریان با بیان اینکه بین سه ونیم تا چهار میلیون رأس دام سبک مازاد داریم، گفت: ۵۰ درصد جمعیت دام سبک کشور پرواری است که برای تولید گوشت استفاده می‌شود بنابراین امسال میزان زیادی گوشت در داخل کشور تولید شده است.
گفتنی است قبل از اعطای مجوز صادرات تخم‌مرغ، گوجه فرنگی و چند کالای خوراکی دیگر، فعالان آن صنف‌ها مدام از مازاد تولید و صادرات دم می‌زدند اما پس از دادن مجوز صادرات، همین مسئله به بهانه گرانی سرسام‌آور آن کالاها تبدیل می‌شود. دولت یا نباید اجازه صادرات دام بدهد یا اینکه باید از همه فعالان این صنف اعم از تولیدکننده و صادرکننده و...، تعهدات سنگینی بگیرد تا در صورت افزایش قیمت‌ها بتواند اقدامات بازدارنده را با قدرت اجرا کند. ضمن اینکه همین حالا، قاچاق دام زنده در حال انجام است و شاید اقدام چندانی برای جلوگیری از آن صورت نمی‌گیرد. البته بهترین کار، خرید تضمینی گوشت قرمز و انباشت آن برای فصول دیگر است تا جلوی گرانی‌های بی‌دلیل گرفته شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار