کد خبر: ۱۴۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار و موضوعاتی نظیر وضعیت اشتغال در استان، موانع توسعه، ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی و ... در این کارگروه طرح و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، الله‌کرم نصیری عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با بیان اینکه نرخ بیکاری در سال ۹۶ به ۲۱ درصد رسید، گفت: این نرخ در سال ۹۷ به ۱۷.۵ درصد و در سال ۹۸ به ۱۵.۳ درصد رسید که با این آمار جزو استان‌هایی که بیشترین کاهش نرخ بیکاری را دارند محسوب می‌شویم اما در سال جاری آمار قطعی ارائه نشده است که قطعاً بیماری کرونا در آمار امسال تأثیر بالایی دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: پروژه‌های حوزه اشتغال روستایی استان در ۴ محور؛ طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری، طرح‌های تأمین مالی و پرداخت تسهیلات و طرح‌های توسعه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

وی سرانه اشتغال، بهره‌مندی شهرک‌های روستایی، شناور کردن سهمیه در بخش‌های مختلف مخصوصاً سهمیه کشاورزی، خارج کردن سهم صنایع کشاورزی، تنوع و گسترش موضوع در دستورالعمل‌های پرداختی، رفع محرومیت طرح‌های مرتبط با مصالح ساختمانی، رفع محدودیت‌های آموزشی، رفع محدودیت‌های هتل‌سازی و افزایش پرداخت بانک‌های عامل را از جمله مواردی دانست که باید باتوجه به پتانسیل‌های استان مورد بررسی قرار گیرند.

چهارمحال و بختیاری در جمع 6 استان کم‌برخوردار کشور

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری با بیان اینکه ۶ استان کم‌برخوردار در سطح کشور معرفی شدند که با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند و چهارمحال و بختیاری یکی از این استان‌هاست، تصریح کرد: امنیت غذایی مردم و کشور در حوزه کشاورزی است که عقل و علم اقتضا می‌کند هر استان و شهرستان به تناسب پتانسیل‌هایش در این حوزه سرمایه‌گذاری کند البته این به معنای نفی صنعت نیست.

نماینده مردم بروجن در مجلس یازدهم اظهار کرد: بیشترین ظرفیت و پتانسیل در حوزه کشاورزی است که کم‌تر به این حوزه پرداخته شده است لذا توصیه می‌شود طرح‌های کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد چراکه اشتغال‌زایی و ظرفیت سبز در این حوزه بیشتر است.

یکی از مشکلات حوزه صادرات عدم وجود ناوگان کانتینرهای سردخانه است

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه در هر شهرستان دارد، گفت: یکی از مشکلات مهم در حوزه صادرات عدم وجود ناوگان کانتینرهای سردخانه است که احداث کارخانه تولید کانتینر یخچال‌دار از جمله پیشنهادهاست که توصیه می‌شود در کشور و استان مورد توجه قرار گیرد.

جعفری با اشاره به اینکه صنعت فولاد در استان نوپاست که باید تکمیل شود تا درآمدزایی داشته باشد، ادامه داد: ورق خودرو باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان افزود: کشاورزی و دامپروری با هم گره خورده‌اند و مجتمع‌های دامپروری بعد از کشاورزی در استان حرف اول را می‌زنند که خواستاریم مجتمع‌های مصوب در اولویت قرار گیرند تا شاهد تحول عظیم در این حوزه باشیم که سبب کاهش نرخ بیکاری نیز می‌شود.

۹۹۹ میلیارد تسهیلات کرونایی در استان دریافت شده است

حفیظ‌الله فاضلی در ادامه این جلسه گفت: تسهیلات مربوط به کرونا ۲۷۰ میلیارد تومان است که مورد استفاده صنوف، بنگاه‌ها و دستگاه‌های متأثر از این ویروس می‌باشد و ۱۴۷ میلیارد از این تسهیلات توسط ۱۶ هزار و ۸۵۲ شغل در قالب ۵۲۰ فقره پرونده به بانک‌های عامل ارسال شده و تا به امروز ۹۹۹ میلیارد از این تسهیلات توسط متقاضیان دریافت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: باتوجه به تفاهم‌نامه‌ای که در حوزه مشاغل خانگی با جهاد دانشگاهی منعقد شد تمرکز خوبی در استان ایجاد شد و ۴ الی ۵ شغل این حوزه به ۲۴ رشته درآمد که متقاضیان در استان آموزش دیدند و بسیاری از افراد آموزش‌دیده به دنبال دریافت تسهیلات نبودند.

فاضلی به تسهیلات اختصاص یافته به مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ ، ۲۲ میلیارد تسهیلات به استان اختصاص یافت که ۱۰۰ درصد آن جذب شد، این رقم در سال 97، 50درصد و در سال ۹۸ به ۳۰ درصد رسید، در سال ۹۹ نیز ۶۰ میلیارد جذب شد که شامل ۴۵۵ پرونده است.

وی با بیان اینکه با توجه به پرداخت تسهیلات ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومانی هیچ تخلفی در ارزیابی تیم‌های نظارتی ثبت نشد، گفت: در سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شد که تا به امروز ۱۱۳ میلیارد تومان آن توسط کمیته‌های فنی و اجرایی بررسی و به بانک ارسال شده که ۶۵۰ میلیارد تومان توسط بانک و متقاضیان برگشت خورده و در حال حاضر بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان در سیستم بانکی ثابت مانده و تا به امروز ۳۴۰ میلیارد تومان از این اعتبارات پرداخت شده است.

فاضلی تصریح کرد: انتظار داریم سهم بخش کشاورزی استان با توجه به پتانسیل‌هایش افزایش یابد و کمتر به دام‌های سبک بپردازد.

وی در پایان تغییر رویه و خارج شدن از حالت جزیره‌ای و حرکت به سمت هماهنگی‌های بیشتر بین دستگاه‌ها را که سبب افزایش سهم اعتبارات استان می‌شود، عامل پیشرفت در این زمینه دانست.

نرخ بیکاری 19.9 درصدی در چهارمحال و بختیاری

علی شهریارپور در ادامه این نشست به آخرین آمار سرشماری کشور در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده جمعیت استان ۹۴۷ هزار  نفر است که حدود ۳۰۰ هزار نفر آن در مناطق روستایی ساکن هستند و ضریب روستانشینی ۳۶ درصد است که ۱۰ درصد از کل کشور بالاتر می‌باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان ۱۹.۹ می‌باشد و نسبت به بیکاری کشور رقم بالایی است، افزود: طبق آخرین اطلاعات نرخ مشارکت استان در سال ۹۶، ۳۹.۷ درصد است که در سال ۹۸ به ۴۰/۴ درصد افزایش یافت و در تابستان ۹۹ به ۴۲.۶ درصد رسید که در تمام سال‌ها نسبت به متوسط  کشور رقم بالایی است و مهمترین عامل بالا بودن این رقم، نرخ بیکاری می‌باشد.

وی با بیان اینکه  نرخ جمعیت استان در دهه ۶۰ یک درصد بالاتر از کشور بوده، ادامه داد: نرخ بیکاری در سال ۹۶، ۲۰.۹ درصد بود که در سال ۹۸ به ۱۵.۹ درصد کاهش یافت و در سال ۹۹ به ۱۶.۹ درصد رسید که از آنجایی که شاخص‌های فصلی منبع درستی برای سیاستگذاری قلمداد نمی‌شود لذا نرخ بیکاری روستایی ۲۱.۲ درصد در سال ۹۶ و ۱۵.۴ درصد در سال ۹۸ می‌باشد.

ایجاد ۶هزار و ۹۲۲ فرصت شغلی در قالب تثبیت و ایجاد اشتغال استان

شهریارپور با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان از منابع مختلف برای توسعه اشتغال در نظر گرفته شده است، گفت: ۵ هزار و ۸۶۲ طرح تا کنون از این تسهیلات استفاده کرده‌اند که ۸۵۹ میلیارد کل رقم استفاده شده است که تا کنون ۶ هزار و ۹۲۲ فرصت شغلی در قالب تثبیت  و ایجاد اشتغال استان ایجاد شده است‌.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد:  سهمیه کل استان در برنامه ششم توسعه ۳۶۵ روستا بوده که در سال‌های اول توانستیم ۳۷۵ روستا را فعال کنیم و برای دیگر روستاها نیز برنامه‌های مختلفی داریم که تولید بادام، گلخانه‌ها، شیلات و آبزیان از جمله مشاغلی است که در روستاها پتانسیل‌های بالایی دارند.

وی در پایان به موانع و مشکلات اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: لزوم پیوند قانون حمایت از ایجاد اشتغال روستایی با برنامه اشتغال‌زایی مهمترین مشکل اشتغال روستایی تلقی می‌شود.

آیت احمدی در ادامه این نشست با بیان اینکه ۶۴.۵ درصد از جمعیت استان شهری و ۳۸.۵ درصد جمعیت روستایی است، توضیح داد: عمده بیکاران در مرکز استان مستقر هستند لذا لزوم آموزش و مهارت‌افزایی مهمترین امر در حوزه اشتغال است.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: اشتغال استان در حوزه کشاورزی ۱۸ درصد و در حوزه صنعت حدود ۴۰ درصد است که هر سال کمتر می‌شود و جای خود را به خدمات می‌دهد و سهم خدمات در اشتغال استان ۴۲ درصد است.

وجود یک‌هزار و ۴۹۰ هزار تن تولیدات کشاورزی در استان

عطاالله ابراهیمی، با بیان اینکه یک‌هزار و ۴۹۰ هزار تن تولیدات کشاورزی در استان وجود دارد، گفت: ۹۳۸ هزار تن مربوط به تولیدات زراعی،  ۱۸۹ هزار تن مربوط به تولیدات باغی و ۳۳۱ هزار تن مربوط به تولیدات دامی، می‌باشد که مجموعه آن ارزش ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ایجاد می‌کند.

مدیرکل جهادکشاورزی استان با بیان اینکه ۲۹ درصد از درآمد ناخالص استان در بخش کشاورزی صرف می‌شود، افزود: ۴۰ درصد کشاورزی کشور از استان چهارمحال و بختیاری تامین می‌شود که هلو، قارچ‌های دارویی و گیاهان دارویی از جمله این محصولات کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه وجود ۴۰ نوع گیاه دارویی در استان یک ظرفیت محسوب می‌شود، گفت: ۱۱۰ هیئت علمی، ۱۱ رشته دکترا و ۲ هزار دانشجوی کشاورزی نیز ظرفیت کشاورزی استان محسوب می‌شود که رویکرد کشاورزی سنتی را به سمت کشاورزی دانش‌محور تغییر داد.

مدیرکل جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه ۳ مجتمع دامپروری و ۱۸ مجتمع گلخانه‌ای ظرفیت‌های هستند که سرمایه‌گذاری اداره کار و تعاون را می‌طلبد، ادامه داد:  ۱۰۰ مورد گلخانه در استان ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات لازم دارند که ۲۵ تا ۳۰ درصد این مقدار آورده‌ افراد می‌باشد همچنین ۱۱ طرح شیلات ۲۹ میلیارد تومان، ۶ طرح صنایع تبدیلی ۳۸ میلیارد تومان و ۹۳ طرح گیاهان دارویی ۱۸.۶ میلیارد تومان نیاز دارند که در مجموع ۵۷۸ میلیارد تومان طرح‌های آماده به کار در حوزه کشاورزی وجود دارد.

 ابراهیمی گفت: طرح‌های آبی و طرح‌های نیمه‌تمام کشاورزی از جمله طرح‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها به صورت مشارکتی به نتیجه رساند که پروژه‌های امام قیس، بیدکان و خانمیرزا از جمله این طرح‌هاست.

وی تصریح کرد: در استان ۴۷۰ میلیارد طرح آماده ارائه به بانک‌ها موجود است و تاکنون ۲۲۲ میلیارد تسهیلات روستایی بابت این طرح‌ها جذب شده است.

قدرت الله حمزه نیز در پایان این جلسه گفت:  ۸۵ طرح و برنامه برای استان در نظر داریم که اگر عملیات شود ۵۰ درصد مشکلات حل خواهد شد.

در صورت توجیه اقتصادی پسته‌کاری در استان افزایش می‌یابد

ولی شریفی آموزگار بازنشسته لردگانی در حاشیه این نشست با بیان اینکه از سال ۸۰ در منزل کاشت پسته را آغاز کرده و اکنون ۳ سال است که توانسته پسته را در هر شرایط آب و هوایی به ثمر برساند، درخواست حمایت از دولت را داشت، که اقبال عباسی در پاسخ به درخواست وی گفت: اهل فن طرح این فرد را تأیید کنند اگر نهال پسته با آب و هوای منطقه سازگاری دارد و توجیه اقتصادی برای کاشت پسته در استان وجود دارد مورد حمایت قرار گیرد و تعداد پسته‌کارها در استان افزایش یابد و اگر این طرح با منطقه سازگاری ندارد تولیدات این شخص به حال خود رها شود و سود و زیان کارش برای خودش باشد زیرا که کشاورز در هر زمینه‌ای برای اجرای کار صنعتی باید مجوزات لازم را دریافت کند.

 انتهای پیام/3339/م

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار