کد خبر: ۱۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه کیفر خواست پرونده متهم نفتی صادر شده، درباره برخی متهمان پرونده سه هزار میلیاردی نیز گفت: برای این افراد حکم صادر و قطعی شده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسن محسنی اژه ای روز دوشنبه در نشست خبری افزود: برای پرونده متهم نفتی کیفر خواست صادر شده و این پرونده به دادگاه می رود.

وی ابراز امیدواری کرد، دادگاه مطابق حق و قانون، سریع تر به این پرونده رسیدگی کند.


** پرونده میلیاردر نفتی به دادگاه انقلاب می رود

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرنده میلیاردر نفتی با توجه به صدور کیفر خواست در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود یا دادگاه کیفری گفت: پرونده به دادگاه انقلاب می رود.

وی افزود: نوع اتهام میلیاردر نفتی در پرونده بگونه ایست که در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود.



** روزنامه واشنگتن پست برای خودش درخواست کرده

خبرنگاری با اشاره به پیشنهاد روزنامه واشنگتن پست مبنی بر اعزام یک دبیر ارشد به دادگاه جیسون رضاییان، از سخنگوی قوه قضاییه موافقت یا عدم موافقت از این پیشنهاد را جویا شد که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: روزنامه درخواست کرد که کرد، برای خودش درخواست کرده است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه یک دستگاه مستقل است که بر اساس دستگاه خود عمل می کند.

معاون اول قوه قضاییه همچنین در مورد علنی یا غیرعلنی برگزار شدن جلسه فردا(سه شنبه) دادگاه جیسون رضاییان گفت: علنی بودن یا نبودن به تشخیص قاضی پرونده و بر اساس موازین و محتوای پرونده است و من یا کسی دیگر حق اظهارنظر نداریم.


** درباره بابک زنجانی دوم

محسنی اژه ای درباره بابک زنجانی دوم و آیا پول ها نفت بازگشته است یا نه، افزود: روابط عمومی وزارت نفت اصل قضیه را تکذیب کرده است.


** درمورد احداث شرکت صنعت پتروشیمی و ایجاد مشکل زیست محیطی

خبرنگاری درمورد احداث یک شرکت صنعت پتروشیمی در چابهار و ایجاد مشکل زیست محیطی با ساخت این شرکت، از سخنگوی قوه قضاییه پرسید، از آنجا که محیط زیست و دادسرا به منع ساخت این پروژه رای دادند اما ساخت آن همچنان در حال اجرا است آیا قوه قضاییه ورود پیدا می کند یا نه و محسنی اژه ای پاسخ داد: اگر محیط زیست واقعا تشخیص دهد و شکایت کند، قوه قضاییه رسیدگی می کند.

وی ادامه داد: در این مورد که گفته اید اطلاع ندارم.

** از مبلغ محکومیت دولت آمریکا خبر ندارم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری درباره اظهارات یک نماینده مجلس که به نقل از رییس کل دادگستری استان تهران گفته، دولت آمریکا به پرداخت 32 میلیارد دلار در پرونده ها مختلف در دادگاه ها به جمهوی اسلامی محکوم شده، گفت: از مبلغ خبر ندارم اما در چند سال گذشته دعوای علیه برخی کشورها از جمله آمریکا در ایران مطرح شده است.

وی ادامه داد: برای این دعوا پرونده تشکیل و برخی نیز منجر به حکم شده است.


** آزادی 393 زن زندانی در سال 94

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست خبری به آزادی 393 نفر زن زندانی در سال 94 اشاره کرد و گفت: این افراد مشمول عفو از سوی رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضاییه شدند و بیش از این تعداد نیز مشمول تخفیف شدند.


** دو آمریکایی زندانی در ایران اتهام جاسوسی دارند

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران با سه نفر از زندانی های خود ملاقات کرده و خواستار آزادی آنها شده، افزود: این کار بیخودی است زیرا کسانی که آنها اسمشان را برده اند، دو نفر اتهام جاسوسی دارند و محکوم شده اند و براساس روال قانونی پرونده آنها در حال انجام است و حکم آنها قطعی شده است.

وی ادامه داد: همچنین پرونده فرد دیگر از این آمریکایی های زندانی در ایران در حال رسیدگی است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: وزارت امور خارجه برای تمامی اتباع ایرانی که در خارج از کشور از جمله آمریکا در زندان هستند، اقداماتی انجام می دهد تا حق و حقوقی از این شهروندان ضایع نشود.


** اگر محتوای کامنت ها مجرمانه باشد قابل تعقیب است

محسنی اژه ای در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر کامنت گذاری در سایت ها و وبلاگ ها جنبه توهین و اهانت داشته باشد، چه کسی مجرم است، گفت: اگر چنانچه محتوای کامنت ها مجرمانه باشد، هم کسی که کامنت را گذاشته و کسی که کامنت را نشر می دهد، هر دو مسوول هستند و در قانون مطبوعات این امر نیز پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: این دو فرد می توانند مورد تعقیب قرار گیرند و حتی در بسیاری از موارد کامنت ها نیز کاملا قابل شناسایی و تعقیب هستند.

** آخرین وضعیت پرونده 6 هزار و 500 میلیاردی

معاون اول قوه قضاییه درمورد آخرین وضعیت پرونده شش هزار و 500 میلیاردی نیز گفت: در این خصوص وکالت به بانک پارسیان داده شده، زیرا عمده معوقه این فرد در این بانک است تا املاک و اموال وی به عنوان بخشی از بدهی های او کارشناسی شود.


** چهار نفر از قضات سلب صلاحیت قضایی شدند

محسنی اژه ای گفت: تعدادی از افراد متاسفانه با عناوین جعلی از خانواده هایی که پرونده در دستگاه قضایی در حوزه کیفری یا حقوقی دارند اخاذی می کنند به همین منظور این افراد در حال شناسایی، پیگیری و دستگیری هستند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: از زمان برگزاری نشست قبلی سخنگوی قوه قضاییه تاکنون پنج نفر دستگیر شدند، اما از خانواده ها می خواهیم بیشتر توجه کنند چون این کارها بر مشکلات آنها می افزاید و کار خلافی است.

وی همچنین به سلب صلاحیت قضایی چهار نفر از قضات اشاره کرد و گفت: در سال جاری همچون سال 93 تمرکز دستگاه قضا بر مبارزه با فساد در داخل و خارج قوه است.

محسنی اژه ای افزود: این افراد سلب صلاحیت قضایی شدند و حق قاضی بودن در دستگاه قضا را ندارند.


** پرونده مدیرعامل ستاد سوخت هنوز به دادگاه نرفته است

محسنی اژه ای درخصوص آخرین وضعیت پرونده مدیرعامل ستاد سوخت در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران نیز گفت: از زمانیکه این پرونده باز شده، کارهای زیادی صورت گرفته و افرادی با عنوان متهم و مطلع بازجویی و تعدادی بازداشت شدند اما بازداشت آنها موقت بود و آزاد شدند.

وی با بیان اینکه پرونده هنوز به دادگاه نرفته و به مرحله محاکمه نرسیده، تصریح کرد: اگر مراحل کارشناسی پرونده به پایان برسد، محاکمه اش طولانی نمی شود اما هنوز حکمی در این زمینه صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران که عده ای وام های کلان گرفته اند و بدهی خود را به بانک واریز نکرده اند، توضیحاتی ارائه داد و گفت: کسانی که معوقات بانکی دارند دو دسته اند. یکی کسانی که معوقاتشان توجیه دارد و به لحاظ شرایط بازار نتوانسته اند به موقع اقساط خود را پرداخت کنند که اینها تعقیب کیفری نمی شوند و حتی ممکن است از سوی دولت نیز به آنها کمک شود.

محسنی اژه ای گفت: اما افرادی هستند که با زد و بند و خلاف مقررات و بدون داشتن وثیقه کافی و با پرداخت رشوه تسهیلاتی را از بانک گرفته و اقساط خود را پرداخت نمی کنند که این افراد تعقیب نمی شوند، اما خوشبختانه بانک مرکزی در این زمینه فعال است و همچنین کمیته ای برای رسیدگی بیشتر به این موضوع تشکیل شده است.


** دستگیری یکی از فرماندهان سابق ناجا کذب محض است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر سوءاستفاده مالی برخی مسوولان ارشد در تعاونی ناجا و دستگیری یکی از فرماندهان سابق این نیرو گفت: این مطلب کاملا کذب محض است.

محسنی اژه ای افزود: در برخی سایت ها که عمدتا ضدانقلاب هستند، این مطلب نوشته شده بود و همچنین پسر فرمانده سابق نیروی انتظامی و فرزند شهردار تهران دستگیر شده اند که این موضوع نیز کذب محض است.

وی ادامه داد: کسانی که این شایعه ها را انعکاس می دهند قابل تعقیب و پیگیری هستند، اینها جز تشویش اذهان عمومی و اینکه رسانه را بی اعتبار می کنند هیچ خدمتی به مردم نمی کنند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: اگر رسانه ای یک خبر را انتشار دهد و دروغ باشد دیگر مردم اعتماد نمی کنند و مانند چوپان دروغگو خواهد شد و این جرم است و به خود رسانه ها نیز لطمه وارد می کند.

وی همچنین گفت: هر موردی که چنانچه از مقامات رسمی گزارش شود مبنی بر اینکه جرمی اتفاق افتاده، قوه قضاییه ورود پیدا می کند.


** صدور رای تعدادی از متهمان پرونده سه هزار میلیاردی

محسنی اژه ای با بیان اینکه احکام تعدادی از متهمان پرونده سه هزار میلیاردی از سوی دیوان عالی کشور نقض شده بود، گفت: این پرونده به شعبه دیگر رفت و حکم نیز صادر شد که البته دادستان به احکام صادره در شعبه دوم اعتراض کرد.

به گفته وی، بر اساس این اعتراض دادستان، پرونده به شعبه دیگر تجدیدنظر تهران رفت و شعبه تجدیدنظر نیز به این پرونده رسیدگی و تعدادی از افراد را محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: طبق این حکم که قطعی نیز شده، غلامحسین نواری عضو هیات مدیره شرکت خدمات فولاد به یکسال حبس، عباس علی احمدی به دو سال حبس، جعفر دارابی مسوول خرید گروه صنعت فولاد به دو سال حبس، یار محمد محمدی مدیرعامل سابق شرکت اسپادانا به پنج سال حبس، کاوه نژاد دهقان به سه سال حبس، امیر رمضانی طارمی به یک سال حبس، شیدا مردعلی به یکسال حبس، محمدحسن عقلی به دو سال حبس، بهنام بهدادی کوتنایی مدیرعامل شرکت تجارت گستر به سه سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی و داریوش میشانی فرد معاون رییس بانک صادرات شعبه اهواز به هفت سال حبس و 10 سال انفصال خدمات دولتی محکوم شدند.


** صدور سند هفت میلیون متر مربع زمین به نام دولت

سخنگوی قوه قضاییه درباره صحبت های نشست های قبلی مبنی بر مبارزه با زمین خواری گفت: هفت میلیون متر مربع از زمین های اطراف تهران از کسانی که به نا حق گرفته بودند رفع تصرف و سند آن به نام دولت صادر شد.


** بیمه توسعه

محسنی اژه ای درمورد بیمه توسعه و مشکلی که برای بیمه گذاران این بیمه ایجاد شده، افزود: موسسه اعتباری توسعه، مشکلاتی را برای بیمه گذاران ایجاد کرد و نتوانسته بود به تعهدات خود در این راستا عمل کند.

وی از آزادی 137 نفر از بیمه گذاران از زندان خبر داد و گفت: فرد مسوول برای جبران خسارت و بابت تعهدات، دو ملک تجاری خود را به بیمه مرکزی وکالت داد که خود مدعی است این املاک بیش از یکهزار میلیارد تومان ارزش دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار