روزنامه تجارت- اشكان خسروپور؛ سراغ روساي اتحاديههاي مختلفي كه به نوعي با خودرو و مردم در ارتباط هستند،رفته تا بپرسد، بنزين آزاد چه بر سر قيمت صنف آنها خواهد آورد.
قيمت لاستيك خودرو ثابت ميماند
عباس سماواتي، اتحاديه فروشندگان لاستيك و روغن اتومبيل نخستين كسي است كه در اين باره خبرهاي خوبي دارد. او گمان نميكند اعضاي صنف تحت مديريتش، تمايلي به افزايش قيمت داشته باشد. پاسخ سماواتي كوتاه و مطمئن است. او ميگويد: در حال حاضر هم محصولات صنف ما زير قيمت كارخانه ارايه ميشود و مشتري چنداني ندارد. اگر قرار باشد افزايش قيمت داشته باشيم، همين عده هم سراغ ما نميآيند. پس افزايش قيمت منتفي است.
آژانسهاي مجوزدار گران نكنند
ميرحسن هاشمي، رييس اتحاديه آژانس و اتومبيل كرايه تهران هم ميگويد: افزايش قيمت بنزين هيچ تاثيري بر روي افزايش قيمت ما ندارد. ما به تمام آژانسهاي مجوزداري كه زيرنظرمان هستند، دستور داده و از آنها خواهش كردهايم كه افزايش قيمتي نداشته باشند.
البته روي سخن او با 1780 موسسه اتومبيل كرايهاي است كه در سطح شهر تهران فعال هستند. درباره 600 آژانسي بدون مجوز هيچكاري نميشود كرد و اينطور كه هاشمي ميگويد: روي بدون مجوزها كه نميتوانيم نظارت كنيم ولي آنهايي كه مجوز داشته باشد را پيگيري ميكنيم. به صورت رندم سراغشان ميرويم، از آنها به صورت ناشناس ماشين كرايه ميكنيم تا مبادا قيمتشان را افزايش دهند.
هاشمي كه معتقد است اين افزايش ناگهاني قيمت بنزين و دگرگوني در شيوه ارايه آن، تاثير چنداني در زندگي رانندگان آژانس نخواهد گذاشت، ميگويد: تا قبل از اينكه بنزين آزاد شود، حدود دو سوم از رانندگان ما كارت سوخت نداشتند و بنزين آزاد ميزنند. اين اتفاق در مجموع حدود 72 هزار تومان روي زندگيشان تاثير گذاشته كه در قبل ميشد پساندازش كرد والان ديگر نميشود.
با اينكه هاشمي چندان هم از اين اتفاق راضي به نظر نميرسد و قشر راننده تاكسي را جزو گروههاي ضعيف جامعه طبقهبندي ميكند، ميگويد: هرچه هست ما مطيع امر مسئولان دولت هستيم و تصميمي كه گرفتهاند را اجرا ميكنيم . با اينكه قشر ضعيفي هستيم ولي اطاعت امر ميكنيم. او ميگويد: قبل از اين اتفاق، سالها بود كه بسياري از رانندگان آژانس افزايش قيمت نداشتند. بعضيهايشان به همديگر كارت قرض ميدادند و هرجور بود روزگار را ميگذراندند. اين كارتها براي ما به عنوان ابزاري تشويقي براي رانندگان عمل ميكرد. ما به رانندگاني كه رفتارشان مناسب بوده يا رانندگي خوبي داشتهاند، چند ليتر بنزين پاداش ميداديم كه چنين اتفاقي از اين به بعد نميتواند بيفتد.
او دنباله حرفش را اينطور پي ميگيرد: ما بهرحال تلاش ميكنيم كه افزايش قيمتي نداشته باشيم و قيمتهايمان مثل يك يا دو ماه قبل، يا حتي پيش از نوروز باشد. واقعيت اين است كه اگر كمي قيمتهايمان را افزايش بدهيم، مشتري نخواهيم داشت و آنها ترجيح ميدهند از تاكسي يا مترو استفاده كنند. پس چنين كاري نخواهيم كرد تا مشتريهاي خودمان را داشته باشيم.
همهچيز آرام آرام گران ميشود
علي اكبر بخشي، رييس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم يدكي تهران هم از ديگر كساني است كه دراينباره حرف براي گفتن دارد ولي باورش بر اين است كه همهچيز آرام آرام اتفاق ميافتد. «بخشي» ميگويد: بهرحال گراني روي همهچيز تاثير ميگذارد به خصوص اگر درباره بنزين و گازوييل كه سوخت پايه هستند، اتفاقي افتاده باشد.ولي اثرگذارياش سرعت زيادي ندارد.او به همين دليل ميگويد: ما هنوز براي افزايش قيمت اقدامي نكردهايم. زمان بايد بگذرد تا ببينيم چه كاري بايد كرد. دستكم بايد يك ماه يا 20 روزي بگذرد. هنوز چيزي محسوس نيست.
آناليز افزايش قيمت حملونقل
حسين زندي، رييس اتحاديه حمل و نقل كالاي شهري اما از كساني است كه افزايش قيمت را قطعي ميداند، گرچه بايد ميزان اين افزايش را اتاق اصناف تهران مشخص كند. او ميگويد: روز گذشته، دراين باره به اتاق اصناف تهران درخواست رسمي دادهايم و آناليزهايمان را ارايه دادهايم. افزايش قيمت در صنف ما قطعي است اما مقدارش را بايد اتاق اصناف بگويد.
او درباره اينكه، احتمالا چقدر افزايش قيمت خواهند داشت، ميگويد: هنوز چيزي مشخص نيست و بايد چند روزي منتظر ماند تا نظر كارشناسي آنها به دستمان برسد. اما اينكه افزايش قيمت خواهيم داشت، به احتمال زياد قطعي است.حسن كشاني، رييس صنف سازندگان و فروشندگان گلگير و رادياتور هم افزايش قيمت در صنف تحت مديريتش را قطعي ميداند و دراين باره ديدگاه ديگري ندارد.رضا نيكآيين، رييس اتحاديه صنف مكانيسينهاي اتومبيل (مكانيكها) هم ميگويد: اين گراني بنزين به كنار، مااگر قرار باشد هزينههايمان را افزايش دهيم،بايد همهچيز را 60 درصد گران كنيم. چون سه سال است تعرفههايمان ثابت مانده و اگر افزايش قيمت هر سال را 20 درصد فرض كنيم،يعني ما بايد امسال دستكم 60 درصد افزايش قيمت داشته باشيم.البته او از واحدهاي مكانيكي مجاز حرف ميزند،يعني آنهايي كه از اتحاديه جواز كار دارند اما خيليهاي ديگر هم هستند كه نه جوازي دارند، نه تعرفهاي، هرچقدر هم دلشان بخواهد، پول ميگيرند. دستكم روزي 35 تا 40 شكايت از اين دست دارم. اگر كسي قيمتهايش را بالا ببرد، حتما تخلف كردهاست.
قيمت بنزين در بهاي حمل و نقل تاثيري ندارد
در اين ميان، وليالله افخمي راد، رييس سازمان توسعه تجارت هم افزايش نرخ سوخت را در هزينههاي حمل و نقل بيتاثير و جزيي دانسته و در حاشيه بازديد از نمايشگاه «ايراد اگروفود 2015» گفته بود: رشد قيمت سوخت جزئي بوده و به طور حتم تاثير زيادي بر بخش حمل و نقل نخواهد داشت. در هر بخشي از صنعت بايد سياست ها ثابت باشد تا بازرگانان ما بتوانند برنامه ريزي خوبي براي صادرات خود داشته باشند. ديدگاه او با آنچه مديركل حملونقل و پایانههای خراسانرضوی ميگويد، همخواني دارد. جواد وحدتيفر پيشتر دراين باره گفته بود:: برخلاف باور عمومی در ارتباط با تاثیرات سوخت در افزایش هزینههای حملونقل باید گفت که به دیدگاه من در حوزه حملونقل بار افزایش قیمت گازوئیل و تعیین٣٠٠تومان برای هر لیتر گازوئیل تاثیر چندانی در حوزه حملونقل بار ندارد. با توجه به تاثیر ٢درصدی افزایش گازوئیل در حوزه حملونقل بار و نیز پیشی گرفتن عرضه این ناوگان بر تقاضا فعلا پیشنهادی مبنی بر افزایش هزینههای این حوزه وجود ندارد.