کد خبر: ۱۵۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
در این روزها که فصل داشت گندم در گلستان است کشاورزان استان از نیاز مبرم خود و عدم دسترسی به کودهای شیمیایی گلایه‎مند هستند، با این وجود هم چنان برخی مسوولان معتقدند سهمیه کود بر اساس نیاز محصول و اراضی کشاورزان توزیع می‎شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، استان گلستان همواره جزو رتبه‎های نخست تولید محصولاتی مهم هم چون گندم، سویا ، کلزا و پنبه در کشور محسوب می‎شود.بدون تردید برای بهتر شدن جایگاه گلستان در تولیدات کشاورزی نیاز به حمایت مسولان امر می‎باشد، با این وجود حدود یک‎سالی می‎شود که کشاورزان گلستانی با کمبود کود مواجه هستند با وجود چندین باز پیگیری و تهیه گزارش خبرگزاری فارس از کمبود و گرانی قیمت کودهای کشاورزی همچنان برخی مسوولان معتقدند سهمیه کود بر اساس نیاز محصول و اراضی کشاورزان توزیع می‎شود و دلیل نارضایتی کشاورزان از وضعیت کود به این موضوع باز می‎گردد که آنها اصرار به استفاده از یک نوع کود خاص در اراضی خود دارند در صورتی‎که باید کودهای مکمل نیز استفاده شود.

در سال جاری برای توزیع مناسب کود سامانه یارگر طراحی شد تا کشاورزان  مشخصات اراضی و نوع محصول کشت شده خود را در این سامانه ثبت کنند و بر همین اساس به آنها کود اختصاص دهند.این روزها که زمان داشت محصول گندم است و کشاورزان نیاز جدی به کود دارند اما خبرها حاکی از نبود کود در استان است، مشکلی که بدون تردید در کیفیت و میزان تولید محصول گندم اثرگذار خواهد بود.

*تحویل یک کیسه کود برای یک هکتار زمین نیاز کشاورز را تأمین نمی‎کند/ مجبور به خرید کود از بازار آزاد هستیم

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی با ۲۵ سال فعالیت در حوزه کشاورزی و دارا بودن ۱۰ هکتار زمین کشاورزی با اشاره به مشکلات کشاورزان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:یکی از عمده‎ترین مشکلات کشاورزان در این روزها نبود کود شیمیایی است محصول گندم به اصطلاح می‎خواهد پنجه بزند و به کود اوره نیاز دارد اما این کود موجود نیست  و باید در بازار آزاد هر یک کیسه کود اوره را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنیم.

علی خیرخواه تصریح کرد: به ما اعلام کرده‎اند که برای تحویل کود پیامک برای ما ارسال خواهد شد اما هنوز پیامکی در یافت نکردیم.

وی با ابراز نارضایتی از تخصیص کود به اراضی کشاورزی گفت:جهاد کشاورزی برای هر یک هکتار یک کیسه کود به کشاورز تحویل می‎دهد در صورتی که در هر هکتار ۶ تا هفت کیسه کود اوره نیاز داریم و مجبور هستیم بقیه کود را از بازار آزاد با قیمت بالا تهیه کنیم.

این کشاورز گلستانی بیان کرد: دولت در خصوص سم هم از کشاورز حمایتی نمی‎کند از سویی سم و کودهای موجود در بازار  کیفیت مطلوبی ندارند.

*مصرف زیاد کود در مزارع موجب تشدید آفات خواهد شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان، در خصوص نارضایتی برخی کشاورزان بابت عدم ارسال پیامک مبنی بر تحویل کود اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصله اجتماعی و حضور کمتر کشاورزان به مراکز جهاد و خدمات کشاورزی و در راستای ارائه خدمات بهتر سامانه «یارگر» طراحی شده است کشاورز با ثبت‌نام در این سامانه مقدار کودش محاسبه و طی پیامکی تاریخ تحویل کود به او اعلام می‎شود تا به کدام مرکز فروش مراجعه کند.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: برای هر دو یا سه روستا یک کارشناس پهنه معرفی شده است که تلفن و مشخصات آنها به دهیاران داده شده است و کشاورزان می‎توانند مسائل مربوط به کود و سم را از کارشناسان پهنه مشورت بگیرند در واقع اطلاعات زمین کشاورزان وارد سیستم و بر این اساس برایشان کود محاسبه می‎شود.

وی اضافه کرد: به طور قطع یقین تمام کشاورزان استان تاکنون دو کیسه کود اوره ۱۰۰ کیلویی دریافت کردند و حدود ۳۰ درصد دیگر نیز دو کیسه مرحله دوم را دریافت کردند اگر کسی تا کنون کود مورد نیاز خود را دریافت نکرده به مرکز خدمات حمایت کشاورزی مراجعه کند شاید پیامک‌ برایشان ارسال و آنها متوجه نشده‎اند با این وجود قابلیت پیگیری وجود دارد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ۲۰۰ کیلوگرم کود ازته که ۵۰ کیلو به عنوان شروع است و سه نوبت کود اوره با حداقل ۵۰ کیلوگرم با توجه به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزان تا پایان سال در نظر گرفته شده است، در تیر ماه نیز بعد از برداشت گندم اعلام کردیم کشاورزانی که نقدینگی کافی دارند می‎توانند کود مصرفی برای فصل پاییز را دریافت کنند.

عباسی بیان کرد: تا فروردین‌ماه کشاورزان می‎توانند از کود اوره استفاده کنند اگر کشاورزی برای محصولاتی همچون گندم، سویا و کلزا  بیش از ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار مصرف کود داشته باشد موجب تشدید آفات خواهد شد از سویی در شرایط دی و بهمن‌برای استفاده از کود اوره چندان مناسب نیست شاید ۱۵ درصد از مزارع ما نیاز به کود اوره داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:وقتی گفته می‎شود ۲۰۰ کیلوگرم در شرایط آبی برای گندم و کلزا لازم است شرط آن است که از عناصر کمکی ریز مغذی و کودهای مایع نیز استفاده شود تا راندمان جذب افزایش یابد ولی کشاورز به هر دلیلی کود اوره را در شرایط کم آبی مصرف کند عملأ اثر مفید برای گیاه ندارد و مجبور به تکرار کودپاشی خواهد بود.

* کیفیت کودها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‎گیرد/ درخواست جهاد کشاورزی گلستان برای تخصیص 30 هزار تن کود اضافه به استان

معاون بهبود تولیدات گیاهی در خصوص کیفیت کودها گفت: کودها در سه مرحله در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‎گیرند از سویی مؤسسه آب و خاک کشور نیز کودها را آنالیز می‎کند حتی کودی که در مبدأ تخلیه می‎شود کاملأ رصد خواهد شد.

عباسی افزود: البته یکسری کودهای تقلبی نیز در بازار موجود است به کشاورزان اعلام کرده‎ایم کد یازده رقمی روی کیسه کودها موجود است که نشان می‎دهد کود اصل یا تقلبی است.

وی با بیان اینکه کودهای یارانه‎ای محدود است افزود: به ازای هر هکتار گندم و کلزا آبی ۲۰۰ کیلوگرم تعهد تحویل کود به کشاورزان داریم با توجه به سهمیه که داریم‌ کود را در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان قرار می‎دهیم با این وجود ما درخواست دادیم ۳۰ هزار تن دیگر با توجه به سرما و خشکی استان به سهمیه گلستان اضافه کنند اما با محدودیت تولید و توزیع دولت مواجه هستیم.

براساس این گزارش برای تحقق امنیت غذایی و پایداری تولید، کشاورزان نیاز به حمایت دارند با این وجود این روزها مشاهده می‎کنیم در زمانی که کشاورز برای رشد محصول خود نیاز به کود دارد این نهاده مهم و اصلی به مقدار کافی به دست او نمی‎رسد.تأمین‌ نهاده‎های کشاورزی حداقل حمایت مسوولان از کشاورز محسوب می‎شود حال آن‎که کشاورزان باید چشم‌انتظار تدبیری برای مشکلات خود باشند.

انتهای پیام/83017

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار