کد خبر: ۱۵۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
علیرضا رئیسی گفت: ویروس کرونا داخل ریه می‌رود و بر گیرنده‌های ECE2 می‌نشیند و باعث بیماری می‌شود بنابراین دوز استنشاق واکسن رازی که نوین است، گیرنده‌ها را می‌پوشاند و مانع چسبیدن و تکثیر ویروس می‌شود.

به گزارش برنا؛ قریب به یکسال از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشورمان ایران می‌گذرد و این ویروس سرکش همچنان جان ها می‌گیرد به‌گونه ای که طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان تاکنون 58 هزار و 536 نفر در ایران جان خود را از دست دادند و خانواده هایشان به عزا نشستند در این وانفسا آغاز واکسیناسیون از امروز (سه شنبه 21 بهمن ماه) خبر خوبی است که امیدی در دلها ایجاد کرده تا بتوانیم به تدریج مرگ و میرها و زنجیره انتقال بیماری را کاهش دهیم. برای به دست آوردن جزئیات بیشتر از چگونگی تزریق واکسن روسی و همچنین جزئیات لیست گروه های هدف خبرنگار برنا گفتگویی تفصیلی با علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا انجام داد. او در جریان این مصاحبه علاوه بر تشریح چگونگی تزریق واکسن روسی به گروه هدف درمورد آخرین وضعیت واکسن برکت و رازی توضیحاتی ارائه داد و به ادعاهای اخیر ضدواکسنی ها که می‌گویند افراد با تزریق واکسن همجنسگرا می شوند و همچنین صحبت های اخیر بهروز افخمی که منکر وجود کرونا شد، واکنش نشان داد.

اولویت بندی تزریق واکسن کرونا در ایران

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در گفتگو اختصاصی با خبرنگار برنا ضمن اشاره به آغاز واکسیناسیون از امروز و چگونگی اولویت بندی تزریق آن گفت: واکسن اسپوتنیک روسیه در ۶ کشور معتبر جهان به ثبت رسیده است و 91.6 درصد اثربخشی دارد از امروز یعنی سه شنبه 21 بهمن ماه براساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف آغاز می‌شود و در مرحله اول به افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخش‌های آی سی یو تزریق می‌شود البته اصلا اجباری نیست و به هر یک از کارکنانی که تمایل داشته باشد، تزریق خواهد شد.

او افزود: پس از واکسیناسیون کارکنان آی سی یو به سراغ باقی کادر درمان می‌رویم و پس از آن خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال واکسیناسیون می‌شوند و به همین روال ادامه می‌دهیم که البته گفتنی‌ست روال کار تعریف شده و در بحث واکسیناسیون مردم کشورمان کاملا براساس لیست تهیه شده پیش خواهیم رفت.

15 الی 20 روز دیگر نتایج فاز اول واکسن کوو ایران برکت منتشر می‌شود/نتیجه کمیته ارزیابی در سایت  بهداشت جهانی ثبت می‌شود

رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت نخستین واکسن کرونای ایرانی (کوو ایران برکت) گفت: در حال حاضر فاز یک انسانی واکسن برکت تمام شده و نتایج آن به کمیته ارزیابی ارسال شده است که 15 الی 20 روز دیگر این کمیته ارزیابی باید نتایج را مورد تایید یا عدم تایید قرار دهد، واضح است که اگر نتیجه فاز اول مورد تایید قرار بگیرد وارد فاز دوم انسانی می‌شود و در غیراینصورت باز به فاز اول برمی‌گردد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: باتوجه به مدارکی که تهیه شده به نظر می‌رسد نتایج فاز اول انسانی مورد تایید قرار بگیرد، هرچند هنوز کمیته ارزیابی اعلام رسمی نکرده است چرا که نتیجه این کمیته علاوه براینکه باید مکتوب باشد، در سایت سازمان جهانی بهداشت و یونیسف نیز ثبت خواهد شد که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دوز استنشاقی واکسن رازی مانع چسبیدن و تکثیر ویروس در ریه می‌شود/دوز استنشاقی؛ یادآور است

او در پاسخ به این سوال که واکسن رازی چگونه از طریق استنشاقی دربرابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کند؟ گفت: در ساخت این واکسن از یک پلتفرم نوترکیب استفاده شده به این ترتیب که دو دوز تزریقی مانند سایر واکسن‌ها و یک دوز استنشاقی دارد چون ویروس کرونا داخل ریه می‌رود و بر گیرنده‌های ECE2 می‌نشیند باعث بیماری می‌شود بنابراین این استنشاق گیرنده‌ها را می‌پوشاند و مانع چسبیدن و تکثیر ویروس می‌شود به همین دلیل این مدل واکسن در دنیا نو و جدید است.

رئیسی تاکید کرد: البته باید یادآور شوم این دوز استنشاقی دوز یادآور است که به افراد داده می‌شود.

هیچ کشوری تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نگرفته است/واکسن فایزر با گذراندن 3 فاز مجوز تزریق اورژانسی دارد

معاون وزیر بهداشت در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه هنوز هیچ کشوری موفق به دریافت تاییدیه واکسن از سازمان جهانی بهداشت نشده است، گفت: یک واکسن برای اینکه بتواند از سازمان جهانی بهداشت تاییدیه دریافت کند باید فاز یک آزمایشگاهی، فاز حیوانی، فاز یک، دو، سه و چهار انسانی را بگذراند که تاکنون تمام واکسن‌های کرونای ساخته شده تا مرحله سه بیشتر پیش نرفتند چرا که فاز چهارم نیاز به حداقل 5 سال زمان دارد تا واکسن آزمایش خود را پس دهد اما درحالی که هنوز هیچ واکسن کرونایی به این مرحله نرسیده متاسفانه برخی رسانه‌های معاند عنوان می‌کنند برخی واکسن‌ها چون فایزر از سازمان جهانی بهداشت تاییدیه گرفته است که اصلا اینگونه نیست چون هنوز 5 سال از تزریق آن نگذشته است.

او افزود: به دلیل شرایط اضطراری که در جهان وجود دارد و در یکسال پاندمی کرونا ییش از دو میلیون و ۳۰۰ هزارنفر فوت کردند، واکسن فایزر پس از گذراندن 3 فاز از سازمان جهانی بهداشت مجوز تزریق اورژانسی گرفته است و با داشتن این مجوز به افراد تزریق می‌شود.

کاهش 70 درصدی مرگ ومیرها با واکسیناسیون گروه اول/ 3 میلیون از فوتی‌ها بین کادر درمان و افراد آسیب پذیر 

رئیسی از کاهش مرگ و میر 60 الی 70 درصدی با واکسیناسیون گروه اول هدف خبر داد و گفت: در دنیا حدود 8 میلیارد نفر جمعیت وجود دارد و کل واکسنی که تا پایان سال 2021 تولید می‌شود کمتر از 2 یا 3 میلیارد است بنابراین قطعا واکسن به همه افراد دنیا نمی‌رسد پس بهترین کار این است که در فازهای متعدد افراد را برای دریافت واکسن دسته بندی کنیم و قاعدتا کادر درمان که با بیماران در ارتباط هستند و نه تنها برای خودشان بلکه دیگران خطرناک هستند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندان، معلولین، جانبازان که دارای انواع متعدد بیماری هستند باید در اولویت قرار بگیرند تا میزان مرگ و میرها کاهش پیدا کند.

او افزود: لازم به ذکر است عنوان کنم 3 میلیون از مرگ و میرها بین گروه فوق که عنوان کردم اتفاق میفتد یعنی 74 درصد از فوتی‌ها به این گروه اختصاص دارد بنابراین اگر گروه هدف که شامل افراد فوق می‌شود، واکسیناسیون شوند 60 تا 70 درصد مرگ و میرها کاهش پیدا می‌کند اما همچنان زنجیره بیماری قطع نشده و ادامه دارد . این بدین معناست که افراد مبتلا می‌شوند اما بهبود پیدا می‌کنند.

با واکسیناسیون 70 درصدی جامعه، جوانان اصلا نیازی به تزریق واکسن ندارند

سخنگوی ستاد ملی کرونا در پاسخ به برخی سوال‌ها مبنی بر اینکه واکسن کرونا چه زمانی به جوانان و مردم عادی جامعه می‌رسد، تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم و دلایلی که نام بردم کار درست این است ابتدا گروه اول هدف واکسیناسیون شوند تا مرگ و میرها در جامعه کاهش پیدا کند در مرحله بعد که واکسن انبوه به دست ما رسید باید 70 الی 75 درصد جامعه را واکسیناسیون کنیم تا زنجیره بیماری قطع شود بنابراین وقتی این اتفاق رخ دهد 25 درصد از مردم جامعه به ویژه جوانان اصلا نیازی به تزریق واکسن ندارند چون زنجیره بیماری در جامعه قطع شده و امکان ابتلای آنها به ویروس کرونا وجود ندارد بنابراین جوانان نگران زمان رسیدن واکسن به دستشان نباشند.

اگر مشکلی برای افراد ضدواکسن پیش نمی‌آید دلیلش این است که در بچگی واکسن زدند!

رئیسی در ادامه این گفتگو به ادعاهای مطرح شده اخیر مبنی براینکه با تزریق واکسن کرونا افراد همجنسگرا می‌شوند، گفت: این صحبت‌هایی که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود اصلا پایه علمی ندارد البته باید یادآوری کنم حضور این افراد موضوع جدیدی نیست و از زمانی که در جهان واکسن تولید شده یک عده‌ای هستند که با آن مخالفت می‌کنند و ضدواکسن تلقی می‌شوند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: آنها که در گذشته میکروچیپ را نمی‌شناختند، می‌گفتند با واکسن زدن جن وارد بدن می‌شود اما حالا که مقداری پیشرفته‌تر شدند، می‌گویند واکسن ریموت کنترل دارد و فرد را ردیابی می‌کند یا مانند فیلم‌های هالیوودی او را تبدیل به زامبی و غول می‌کند یا حتی باعث می‌شود افراد همجنسگرا شوند اما توصیه اکید من به مردم این است که اصلا به این صحبت‌ها توجه نکنند مطمئن باشند کسانی که این حرف را می‌زنند اگر تا الان مشکلی پیدا نکردند دلیلش این است که در بچگی واکسن زدند و تا جایی که من اطلاع دارم هیچ تغییری هم نکردند؛ نه زامبی شدند و نه غول و هیولا.

کارگردان فیلم روباه فوت دو فوتبالیست جوان را ندید که کرونا را انکار کرد

سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به صحبت‌های اخیر بهروز افخمی در جشنواره فیلم فجر گفت: حرف‌های افراد ضدواکسن‌ به کنار حرف‌های کسانی که وجود کرونا را منکر می‌شوند هم به کنار برای مثال اخیرا دیدیم کارگردان فیلم روباه در جشنواره فیلم فجر وجود کرونا را به طور کلی انکار کرد و فوت دو فوتبالیست جوان و سرشناس به دلیل همین ویروس کرونا را ندید، نه تنها این دو فوتبالیست محبوب بلکه صدها نفر دیگر که هر روز براثر ابتلا به این بیماری از بین می‌روند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار