کد خبر: ۱۵۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
جزی گفت: بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش زمین، حفظ پوشش گیاهی و توسعه آبخیزداری در کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در برنامه گفت و گوی با ۱۸:۳۰ شبکه خبر  تصریح کرد: هر سال  حدود ۲ میلیارد تن خاک در کشور فرسایش می شود که عواملی همچون آب و باد هستند. این در حالیست که به‌طور متوسط در اقلیم کشور ما ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود.

او ادامه داد: در کشور ۲۰ میلیون هکتار زمین فرسایش بحرانی داریم که در کنار آن تجهیزات صنعتی، جاده و کشاورزی قرار دارد. فرسایش خاک، سیل و فرو نشست زمین، سه مخاطره جدی کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مناطق فرسایش بادی به سه دسته تقسیم می‌شود، افزود: مناطق حساس و با اهمیت در مناطق گرم و خشک و بیابانی به توجه بیشتری نیاز دارند. برای جلوگیری از فرسایش خاک بهترین کار حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری است.

جزی درباه راهکار‌های مقابله با فرسایش و رفع عوامل و تثبیت اراضی کشور، توضیح داد: ۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۱۷ میلیون هکتار جنگل‌های کشور باید حفظ شد. اولین موضوع در ایجاد فرسایش و لغزش‌های خاک از بین رفتن پوشش گیاهی خاک است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص رابطه بین آب و خاک گفت: بهترین راه برای حفظ آب؛ "خاک" است. بهترین منبع طبیعی حفظ آب و استفاده طبیعی از آن نگهداری در دل خاک است.

او ادامه داد:  باید با ایجاد پوشش گیاهی، آب در اراضی شیبدار حفظ شود. آبخیزداری برای کشور یک ضرورت است. آبخیزداری هر هکتار زمین ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد.

جزی گفت: تکنیک‌های آبخیزداری کمک بسیار مناسبی برای نگهداری پوشش گیاهی محسوب می شوند اما به تامین پوشش گیاهی و آبخیز داری توجه چندانی نمی‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: برای زدن یک سد در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برابر با ۷ سال هزینه آبخیزداری کشور هزینه می شود.

او افزود: حدود ۸۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود داره (متوسط هر ۲ کیلومتر مربع یک چاه) که ۴۷۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۳۲۰ هزار حلقه غیرمجاز است. این چاه‌ها تهدیدی برای سفره‌های آب زیر زمینی و فرونشست زمین است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار