کد خبر: ۱۵۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران جزئیات واکسیناسیون کرونا را اعلام کرد.
زمان واکسیناسیون عمومی کرونا اعلام شدبه گزارش صبحانه،بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره جزئیات واکسیناسیون کرونا در بین کادر بهداشت و درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه، گفت: تاکنون طی دو مرحله واکسن کرونا دریافت کرده‌ایم؛ در یک مرحله ۵۰۰ دُز و در مرحله دوم هم ۵۳۰۰ دُز واکسن کرونا دریافت کردیم. بر این اساس تاکنون در دانشگاه مجموعا ۵۸۰۰ دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌ایم.

پرسنل ۴ بخش بیمارستان‌ها در اولویت تزریق واکسن کرونا

وی افزود: بر اساس دستورالعمل باید این واکسن‌ها را در وهله اول به پرسنل آی‌سی‌یو، پرسنل بخش‌های کرونا، بخش‌های عفونی و بخش اورژانس توزیع می‌کردیم. در پارت دومی که به ما دادند، تعدادی را برای مراکز نگهداری سالمندان و جانبازان ۵۰ درصد به بالا که در مراکز خاصی نگهداری می‌شوند، مشخص کرده بودند.

عشرتی بیان داشت: قسمت اول کار که وسیع‌تر بود از ۲۱ بهمن ماه آغاز شد. پارت دوم را هم تقریبا یک هفته قبل دریافت کردیم که کار را ادامه دادیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: از آنجایی که تعداد دُزهای واکسنی که در اختیارمان قرار گرفت، از تعداد پرسنل‌مان و گروه‌های مشخص شده کمتر بود، توزیع واکسن را در بیمارستان‌ها بر اساس اولویت‌بندی معاونت درمان انجام دادیم. اینکه چه تعداد واکسن را در هر بیمارستان ارائه دهیم، تقسیم به نسبت کردیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ما اگر به طور کلی می‌توانستیم برای ۳۰ درصد پرسنل واجد شرایط و گروه هدف واکسن تزریق کنیم، بررسی کردیم که در هر بیمارستان از آن گروه چقدر پرسنل داریم و به تعداد ۳۰ درصد از آن پرسنل واکسن دادیم.

عشرتی افزود: بر این اساس در حال حاضر هم نمی‌توانیم به تمام افراد حتی در گروه‌های هدف واکسن تزریق کنیم؛ چراکه تعداد واکسن‌هایی که در اختیار داریم هنوز کم است.

فرآیند واکسیناسیون علیه کرونا در بیمارستان‌ها

وی گفت: برای تزریق واکسن همکاران‌مان با رعایت زنجیره سرما، به بیمارستان‌هایی که مشخص کرده و هماهنگ کرده بودند مراجعه کرده و با کمک سوپروایزر و مترون بیمارستان همکاران گروه هدف را بر اساس اولویت تحت واکسیناسیون قرار می‌دادند.

عشرتی یادآور شد: البته باز هم تاکید می‌کنم که از آنجایی که هنوز تعداد واکسن کم است، به تعداد همه همکاران نمی‌رسد، اما همکاران نگران نباشند و فکر نکنند که دیگر واکسن به آنها نمی‌رسد. پارت‌های بعدی واکسن می‌رسد و بر اساس توزیعی که وزارت بهداشت برای ما انجام دهد، این روند را ادامه داده، لکه‌گیری‌ها را انجام داده و گروه‌های بیشتری را هم تحت پوشش واکسن قرار می‌دهیم. بنابراین مقداری صبر کنند.

چرا برخی پرسنل گروه هدف هنوز واکسینه نشدند؟

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران متذکر شد:حال ممکن است برخی همکاران بگویند که ما در بیمارستان‌هایی هستیم که یک پرسنل در گروه اولویت‌دار تزریق واکسن، هنوز واکسن را تزریق نکرده، اما یک پرسنل از گروه دیگری واکسن را دریافت کرده است. این اتفاق رخ می‌دهد وعجیب نیست. زیرا بسیاری از همکاران بیمارستان به صورت شیفت در گردش فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ممکن است روزی که برای واکسیناسیون به بیمارستان مراجعه می‌کنند، شیفت یک نفر از گروه‌های اولویت‌دار نباشد. در حالی که واکسن کرونا زنجیره سرمای خاصی را نیاز دارد. ما واکسن را به صورت فریز شده دریافت می‌کنیم و باید آن را ذوب کرده و تزریق کنیم و دیگر نمی‌توانیم مجددا آن را فریز کنیم.

عشرتی افزود:  بر این اساس ممکن است یکی از همکاران اولویت‌دار شیفت نباشد، اما واکسن هم باید تزریق‌ شود و ممکن است به همکار دیگر یا پرسنلی از گروه‌های دیگر تزریق شود. این موضوع از نظر ما اشکالی ندارد. زیرا ما ترجیح می‌دهیم که واکسیناسیون را سریع‌تر در بیمارستان انجام دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که فردی که از سوی بیمارستان به ما معرفی می‌شود، استخدام است، قراردادی است یا دانشجو و رزیدنت است. همین که مترون به ما اعلام کند که این فرد در بخش آی سی یو، کرونا، عفونی یا اورژانس کار می‌کند، تزریق را برایش انجام می‌دهیم.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی بعد از تزریق واکسن کرونا

عشرتی اظهار کرد: موضوع دیگری که وجود دارد، این است که برخی همکاران تصور می‌کنند که اگر واکسن را دریافت کنند، مجوزی است که در ایام عید مسافرت روند  به همین دلیل ممکن است برای تزریق واکسن تا قبل ازعید عجله داشته باشند. این موضوع به چند دلیل اشتباه است؛ اولا واکسنی که در حال حاضر تزریق می‌کنیم، باید در دو دُز تزریق شود تا به نهایت ایمنی‌زایی برسد و دُز دوم آن چهار هفته بعد از دریافت دُز اول تزریق می‌شود.

وی یادآورشد: بنابراین با دُز اول ایمنی‌زایی بدن به صورت کامل اتفاق نمی‌افتد. دوما، اصلا واکسن زدن به این معنی نیست که خیال‌مان راحت باشد و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، بلکه همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کرده و هم از خودمان و هم از دیگران مراقبت کنیم. حتی کسی که واکسن می‌زند، ممکن است ناقل شود.

عشرتی ابراز داشت: بنابراین ممکن است خودش بیمار نشود، اما ناقل بیماری شده و ویروس را منتقل کند. بنابراین حتما باید برای سفر رفتن محدودیت قائل شویم، ماسک بزنیم. اصلا به این سمت نرویم که ماسک یا فاصله اجتماعی را برداریم، بنابراین تزریق واکسن به معنای کنار گذاشتن پروتکل‌ها نیست.

در واکسیناسیون کرونا تفاوتی میان بیمارستان‌ها دولتی با خصوصی نیست

وی درباره میزان گروه‌های هدف در دانشگاه علوم پزشکی ایران که باید واکسن کرونا را در مرحله اول دریافت کنند، گفت: باید توجه کرد که ما در منطقه دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیشترین بیمارستان‌ها را داریم؛ اعم از خصوصی و دولتی و در عین حال در زمینه تزریق واکسن تفاوتی میان بیمارستان‌های خصوصی با دولتی قائل نمی‌شویم و به بیمارستان‌های خصوصی هم واکسن تزریق می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به عنوان مثال لیست همکارانی که فقط در آی سی یو هستند، بیش از ۳۵۰۰ نفر است. تا دو روز قبل نزدیک به ۴۰۰۰ دُز از واکسن‌هایی را که در اختیار داشتیم تزریق کردیم. برای سالمندان و جانبازان با هماهنگی‌هایی که با بهزیستی و بنیاد جانبازان انجام شده، طی هفته جاری تا هفته آینده انجام می‌شود.

عشرتی تصریح کرد:زیرا باید مطمئن باشیم که زنجیره سرمای واکسن به درستی رعایت می‌شود و باید به صورت فریز شده تا محل آن را حمل کنیم. با توجه به اینکه باید روند واکسیناسیون با نظارت دقیق انجام شود، در چند روز آینده مراکزی را معرفی می‌کنیم و همکاران‌مان با نامه بیمارستان به نوبت برای تزریق واکسن کرونا مراجعه می‌کنند تا دیگر برای تزریق واکسن به بیمارستان‌ها نرویم.

زمان واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

عشرتی درباره زمان واکسیناسیون عمومی کرونا برای مردم، گفت: طبق سند واکسیناسیون کرونا که از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ شده است، در مرحله اول دو گروه واکسینه می‌شوند؛گروه اول پرسنل بهداشت و درمانی که مستقیما با کرونا سروکار دارند؛ گروه دوم سالمندانی که در مراکز نگهداری سالمندان هستند و جانبازان؛ واکسیناسیون این گروه‌ها بسته به توزیع واکسنی که وزارت بهداشت خواهد داشت، کارهایشان تا حدود زیادی قبل از عید انجام می‌شود.
 

وی متذکر شد: در ادامه سایر گروه‌ها مانند بیماران پرخطر، مبتلایان به سرطان و نقص سیستم ایمنی، سایر پرسنل بهداشت و درمان که شامل مراکز درمانگاهی و سرپایی، سایر پرسنل دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز تجمعی نیز تا سال آینده در حدود تابستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند .

وی درباره نحوه توزیع واکسن از سوی وزارت بهداشت، گفت: توزیع واکسن از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس ورود واکسن به کشور است. معمولا وقتی واکسن وارد کشور می‌شود، بعد از انجام اقدامات مربوط به ثبت و رهگیری واکسن در وزارت بهداشت، در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد./فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار