کد خبر: ۱۵۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کارشناس مواد آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دسترسی به کالاهای اصلی سلامت محور از جمله مواد آرایشی و بهداشتی، کالاها و تجهیزات پزشکی بزرگترین دغدغه جامعه امروزی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر فخرالدین معصومی افزود: وجود تنوع زیاد مواد آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی و برندهای مختلف آنها در بازار تشخیص اصالت محصولات را دشوار کرده است. تا آنجا که گاهاً برای فهمیدن این موضوع لازم است تا اسناد کارخانه ای آنها چک شوند. اما با این تفاسیر اصالت کلیه لوازم آرایشی و بهداشتی و کالاها و تجهیزات پزشکی که در کشور ما موجود هستند از چند طریق قابل شناسایی هستند.


وی ادامه داد: با توجه به اینکه تشخیص اصالت کالاها و مواد بصورت تجربی غیر ممکن بوده و گاهاً تشخیص از طریق رنگ، جنس و بسته بندی محصول کاملاً اشتباه می باشد چرا که محصولات خارجی تقلبی می‌توانند بسیار شیک و چشم گیر تر در بازار عرضه حاضر شوند.
 لذا توصیه می گردد راهکارهای سازمان غذا و دارو را جدی بگیرید.

دکتر معصومی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی کالاهای پزشکی و مواد آرایشی بهداشتی تقلبی در کوتاه‌مدت و بلند مدت عارضه های جسمی، روحی و روانی می باشد، عنوان کرد: متاسفانه در برخی موارد این محصولات بدون اصالت توانسته رضایت مصرف‌کننده را جلب در حالی که یافته های علمی نشان داده بین افسردگی و حالات روحی انسان با نوع محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده رابطه وجود دارد.

 وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال استفاده از کرم پودرها می‌تواند عوارض کبدی ایجاد و یا برخی روش ها منجر به خستگی مفرط و آسیب به چشم شوند.

کارشناس مواد آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: به منظور شناسایی کالاهای وارداتی مجاز و غیرمجاز و حتی کالاهای داخلی برچسب اصالت و سلامت کالا تحت نظر سازمان غذا و دارو بر روی محصولات سلامت محور درج شده است. در حال حاضر کلیه محصولات سلامت محور باید دارای برچسب اصالت یا ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت باشند و سایر برچسب ها مورد تایید سازمان غذا و دارو نمی باشد.

وی با اشاره به نشانه های برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت، تصریح کرد: شناسه تجاری فرآورده  (  GTIN) یعنی شماره جهانی اقلام تجاری که بر مبنای استانداردهای سازمان GSI صادر شده و ۱۴ رقمی می باشد.

وی اضافه کرد: شناسه ردیابی، رهگیری( UID) که شناسه اختصاصی و منحصر به فرد و غیر تکراری برای هر واحد فراورده بوده که  ۲۰ رقم داشته.

دکتر معصومی اذعان داشت: شناسه اصالت که ۱۶ رقمی منحصر به فرد و متناظر با  UID  که مختص هر واحد فرآورده است که با لایه ای پوشانده شده و پس از برداشتن این لایه توسط مصرف کننده آشکار خواهد شد .  «شماره سری ساخت( LOT/BATCH NUMBER) _تاریخ انقضا(EXP DATA)»

وی گفت: بررسی کنترل اصالت کالا از طریق استعلام از طریق آدرس www.ttac.ir، استعلام از طریق سامانه پیام کوتاه به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا تلفن گویا به شماره ۰۲۱- ۶۱۸۵، استعلام بارکد مندرج بر روی برچسب از طریق اپلیکیشن  ttac با نصب بر روی گوشی تلفن همراه امکان پذیر است.

کارشناس مواد آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: به مصرف کنندگان عزیز توصیه میکنم برای خرید کالاهای سلامت محور حتما به داروخانه یا فروشگاه های دارای پروانه کسب و معتبر سابقه دار مراجعه نمایند.

وی افزود: موقع خرید حتما به برچسب اصالت کالا توجه و از خرید کالای سلامت محور بدون برچسب اصالت و سلامت و یا دارای برچسب تقلبی و جعلی خودداری کنند.

دکتر معصومی ادامه داد: هر گونه تفاوت قیمت معنی داری را یک هشدار جدی تلقی کنند و از خرید کالاهایی که با نمونه های اصلی آن تفاوت قیمتی فاحش دارند خودداری کنند.

وی یادآور شد: امروزه با وجود سیستم ها و موتورهای جستجو قابلیت جستجوی سریع نام صحیح کالا، شکل واقعی و مشخصات لیبل و غیره با سرعت بالا فراهم است لذا حتما موارد فوق را برای اطمینان از اصالت کالا از طریق اینترنت نیز جستجو نمایند.

وی خاطر نشان کرد: همواره به تاریخ تولید و انقضاء کالا توجه و هر گونه دستکاری بروی کالا را جدی تلقی نموده و از خریداری کالای فوق خودداری کنند.

دکتر معصومی در پایان اذعان دا‌شت: هر گونه تغییر بافت محصول یا دو فاز شدن وعدم یکنواختی آن را یک نشانه جدی تلقی و از خریداری آن بپرهیزند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار