کد خبر: ۱۵۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
فضای سیاسی ایران در سال 99 برخی چهره‌های خود را از دست داد، از جمله چهره های کلیدی می توان به شهید محسن فخری زاده، آیت الله مصباح یزدی، حجت الاسلام شهیدی، آیت الله یزدی و آیت الله تسخیری اشاره کرد.

به گزارش برنا، درگذشتگان سیاسی در سال 99 به شرح زیر است:

آیت‌الله مهدی فیض قمی

آیت‌الله مهدی فیض قمی فرزند آیت‌الله میرزا محمد فیض قمی بر اثر کهولت سن (پنج‌شنبه، ۲۱فرودین‌ماه) مصادف با نیمه شعبان از دنیا رفت.

***********

حسین کاظم‌پور اردبیلی

حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک که به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستانی در تهران به کما رفت، 27 اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت.

کاظم‌پور اردبیلی سیاستمدار، دیپلمات و مدیر اجرایی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۰ است. وی در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ در کابینه محمدعلی رجایی، وزیر بازرگانی بود. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

 وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر ایران در ژاپن بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۷ نیز نمایندگی ایران در اوپک را به‌عهده داشت. کاظم‌پور اردبیلی از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیز در جایگاه نماینده ایران در اوپک فعالیت می‌کند.

کاظم‌پور اردبیلی در تمام طول خدمتش همواره مدافع منافع ملی کشور بوده‌ و در همه مذاکرات انجام شده در محافل بین‌المللی به کشور خدمت کرده است. او با نفت ۶ دلاری از وزارت خارجه به نفت آمد و سال ۸۷ با نفت ۱۲۶ دلاری از وزارت نفت رفت. وی پس از بازگشت بیژن زنگنه به وزارت نفت، بار دیگر به نفت برگشت و در تمام این سال‌ها (از سال ۹۲ تاکنون) در کنار وزیر نفت از منافع ایران در مجامع بین‌المللی دفاع کرده است.

**************

نماینده مردم کبودرآهنگ در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

عیسی جعفری، نماینده مردم کبودرآهنگ در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 23 تیرماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

**************

امام جمعه موقت کیش

حجت الاسلام و المسلمین سید علی سیدین در تاریخ 18 مردادماه بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت.

وی که نزدیک به ۲۰ روز به ویروس کرونا مبتلا شده بود، سرانجام در بیمارستان جزیره کیش درگذشت. 

***************

آیت الله تسخیری

آیت الله تسخیری مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام  دار فانی را وداع گفت. او که ۲۷ مهر ماه ۱۳۲۳ در نجف متولد شد ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ در تهران درگذشت.

آیت‌الله تسخیری نماینده استان تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام بود.

هم‌چنین ریاست پیشین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده داشت و نماینده سابق استان گیلان در دورهٔ سوم مجلس خبرگان رهبری نیز بود.

***************

آیت‌الله حاج سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی

آیت‌الله حاج سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی 30 مردادماه دار فانی را وداع گفت.

این فقیه بزرگوار مؤسس و استاد عالی حوزه علمیه امام القائم تهران و از شاگردان مرحوم آیت‌الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) محسوب می‌شد که عمر خود را در مسیر احیاء علوم قرآن و اهل‌بیت(ع) و تربیت طلاب صرف کرد.

******************

نماینده سابق تهران

حجت‌الاسلام و المسلمین «روح الله حسینیان» نماینده سابق تهران و رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت.

روح الله حسینیان (متولد ۱۳۳۴ شهر شیراز)، قاضی و سیاستمدار و رئیس مؤسسه پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود. وی همچنین نمایندگی مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت.

کتاب‌های «چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران» «چهارده قرن تلاش شیعه برای توسعه و ماندن» و «بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران» از نوشت‌ های حسینیان است.

****************

آیت‌الله سیدرضا فاضلیان

آیت‌الله سیدرضا فاضلیان، از شاگردان مرحوم آخوند همدانی(رض) و یار صمیمی شهید محراب آیت‌الله مدنی(رض) و استاد اخلاق بسیاری از شهیدان و بزرگان دار فانی را وداع گفت.

آیت الله سیدرضا فاضلیان در سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) به امامت جمعه ملایر منصوب شد و مدت ۳۴ سال این مسؤلیت را بر عهده داشت و در نهایت سال ۹۵ از این سمت کناره گیری کرد. او در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود و ظهر یکشنبه ۵ آبان ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق، پس از تحمل یک دوره بیماری  در تاریخ 13 آبان ماه درگذشت.

نجفی روحانی در چند ماه اخیر که کرونا فراگیر و اعزام زائران متوقف شد، از عراق به ایران بازگشت و در قم سکونت داشت.

او پیش از عراق، مسؤولیت نمانیدگی بعثه مقام معظم رهبری در شهر مدینه را بر عهده داشت و در این سال‌ها به زائران ایرانی در مدینه و کربلا خدمت می‌کرد.

برادر همسر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی

حسین عربی برادر همسر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، روز سه‌شنبه 27 آبان ماه بر اثر ایست قلبی در یکی از بیمارستان‌های شهر سمنان، دار فانی را وداع گفت.

**********************

مولف و پژوهشگر حوزه روانشناسی و موسس سمپاد نوین

حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای، مولف و پژوهشگر حوزه روانشناسی و موسس سمپاد نوین و برادر شهید اکبر اژه‌ای در تاریخ 24 آبان ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

زنده‌یاد اژه‌ای به سال ۱۳۲۷ در اصفهان به دنیا آمد. پس از تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته روان‌شناسی تا مقطع دکترا و در کشور اتریش (دانشگاه دولتی وین) انجام داد. وی در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی وزیر مشاور و رئیس سازمان بهزیستی کشور بود و پس از آن ریاست دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده گرفت. در کنار خدمات ذکر شده دکتر جواد اژه‌ای با پایه‌گذاری سمپاد نوین و ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۷ منشأ خدمات فراوانی به کشور شد. آن مرحوم استاد تمام رشته روان‌شناسی دانشگاه تهران و صاحب امتیاز یکی از معتبرترین مجلات علمی-پژوهشی به نام «مجله روان‌شناسی» بود.

******************

حجت‌الاسلام داود فیرحی

حجت‌الاسلام داود فیرحی، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تهران که در بیمارستان لاله تهران بستری بود در تاریخ 21 آبان ماه در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

داود فیرحی (زاده ۱۳۴۳ در زنجان) پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بود. وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و تحصیلات حوزوی تا سطح عالی داشت و استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. فیرحی همچنین استاد میهمان دانشگاه مفید در قم و عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود.

***************

نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان

پیکر نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در تاریخ 3 آذرماه به خاک سپرده شد. آیت الله سید یحیی جعفری زادهٔ ۱۳۱۰، روستای گور در کوهبنان کرمان، امام جمعهٔ سابق شهر کرمان و سابقاً نماینده رهبری در استان کرمان بود که در ۲۸ تیر ۱۳۹۶ از این سمت استعفا داد و در ۳ آذر ۹۶ کناره‌گیری کرد وی از سال ۱۳۵۹، توسط حضرت امام خمینی(ره)، به این سمت منصوب شده‌ بود. ایشان عصر روز یکم آذرماه به دلیل سکته قلبی در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

*****************

ترور شهید فخری زاده

 تروریست‌های بیگانه عصر جمعه- هفتم آذرماه- با کمین در مسیر  خودروی حامل محسن فخری‌زاده در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، این دانشمند برجسته و ممتاز هسته ای و دفاعی کشورمان را به شهادت رساندند.

او رییس «سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع» بود که اگر تا پیش از آن کسی نامی از وی شنیده بود، مربوط به کوشش‎هایش برای ارتقای سطح پیشرفت‌‎های دفاعی و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح بود، فخری‌زاده که هدف یک حمله تروریستی تحت هدایت جاسوسان اسرائیلی و همکارانشان قرار گرفته بود، دقایقی پس از انتقال پیکر مجروحش با هلی‎کوپتر نیروهای امدادی به بیمارستان، به شهادت رسید.

**************

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران که پیش از این از سال ۱۳۹۲ به مدت هفت سال معاونت رییس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز بر عهده داشت بامداد ۹ آذرماه بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی از ابتدای انقلاب در سمت‌های مختلفی به خدمت پرداخت که از آن جمله می‌توان به ریاست عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه، رییس بازرسی نهاد ریاست جمهوری و مشاور رییس جمهور اشاره کرد.  

***************

آیت الله محمد یزدی

آیت الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دار فانی را وداع گفت. در تاریخ 19 آذرماه این عالم برجسته و یار امام و رهبری در سالهای اخیر درگیر بیماری بود و به همین دلیل از سمت های سیاسی خویش کناره گیری کرد. ولی بر اثر بیماری و کهولت سن در سن 89 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آیت الله محمد یزدی در سال ۱۳۱۰ ش در یک خانواده علمی و مذهبی در اصفهان به دنیا آمد، در جوانی پس از گذراندن دروس سطح به قم آمد و از محضر آیات عظام چون بروجردی، اراکی و امام خمینی (ره) بهره برد.

*********************

فرمانده سابق سپاه انصارالحسین علیه السلام استان همدان

جانباز سرافراز سردار رشید اسلام سرتیپ دوم پاسدار «غلامعلی ابوحمزه»، فرمانده سابق سپاه انصارالحسین علیه السلام استان همدان، درگذشت.

سردار غلامعلی ابوحمزه، مشاور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده سابق سپاه انصارالحسین(ع) همدان شامگاه گذشته -شنبه ۲۹ آذرماه- در تهران دارفانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.

وی پس از سال‌ها تحمل درد و رنج ناشی از جانبازی دوران دفاع مقدس و بیش از یک سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان، در سن ۶۱ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.

********************

امیر سرتیپ‌۲ ستاد، سعید پورداراب

امیر سرتیپ‌۲ ستاد، سعید پورداراب از فرماندهان دوران دفاع مقدس و دارنده نشان‌های فتح درجه‌ ۲ و ۳ در تاریخ 4 دی ماه دار فانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ‌۲ ستاد، سعید پورداراب در سال ۱۳۲۰ در شهرستان فسا متولد و در سال ۳۳۹ش وارد دانشکده‌ افسری شد. در سال ۱۳۴۲ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد و برای طی دوره‌ مقدماتی رسته‌ای به مرکز پیاده‌ شیراز اعزام شد. وی در طول خدمت؛ دوره‌های مقدماتی پیاده، عالی پیاده، دفاع غیرنظامی، ترابری پیاده، اطلاعات رزمی، تفسیر عکس هوایی و دوره‌ی دافوس را سپری کرد.

*****************

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از روز شنبه (۶ دی ماه) به علت وخامت بیشتر بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود که در تاریخ 12 بهمن ماه در سن ۸۵ سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) نیز در اطلاعیه‌ای با تأیید این خبر اعلام کرد: «لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه‌الله الاعظم عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.»

آیت‌الله مصباح یزدی متولد ۱۳۱۳ در یزد بود و پس از پیروزی انقلاب بنیاد باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) را در قم پایه‌گذاری کرد که تا پایان عمر ریاست آن را بر عهده داشت.

از جمله فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله می‌توان به نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد. او همچنین به عنوان رهبر فکری جبهه پایداری نیز شناخته می‌شود.

******************

آیت‌الله ضیاءآبادی

آیت‌الله ضیاءآبادی یکی از مفسران برجسته قرآن کریم و از علمای اخلاق در تاریخ 20 بهمن ماه دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی متولد ۱۳۰۷ از شاگردان امام راحل (ره) و علامه طباطبایی بود و از سال ۱۳۴۰ تاکنون استاد حوزه علمیه استان تهران بود و جلسات تفسیر و اخلاق وی در مسجد علی بن الحسین (ع) در دربند برگزار می‌شد.

*******************

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس نهم و دهم

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس نهم و دهم در روز 25 بهمن ماه دار فانی را وداع گفت.

ملکشاهی که مدت‌ها به سبب مشکلات کلیوی در بیمارستان دی تهران بستری بود، در سن ۶۰ سالگی به دیار حق شتافت.

*******************

آیت‌الله سید محمد حسین حسینی زابلی

آیت‌الله سید محمد حسین حسینی زابلی در تاریخ 2 اسفندماه از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه و از شاگردان امام راحل به علت عارضه قلبی و دیابت دار فانی را وداع گفت.

وی دوره تحصیل خود را در نجف گذراند و از محضر اساتید دیگری همچون آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله شیخ حسن علی نجابت و آیت‌الله حسین فاطمی نیز بهره برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار