کد خبر: ۱۵۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
گروه استان‌ها - مرکز آمار ایران، گزارش "تورم دوازده ماهه خانوارهای کل کشور، شهری و روستایی به تفکیک استان‌ها را منتشر کرده که نام کردستان در میان ۳ استان نخست تورم کشور به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سنندج ، همه ما کم و بیش نام تورم را شنیده‌ایم و مفهوم آن را در زندگی خود لمس کرده‌ایم. کاهش قدرت خرید، کاهش ارزش پول کشور، افزایش قیمت کالاها و خدمات، همه از آثار وجود تورم است. تورم و تغییر نرخ تورم یکی از عوامل تأثیرگذار بر همه بخش‌های اقتصاد و بازارهای مالی است.

از لحاظ اقتصادی، تورم به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک بازه زمانی مشخص گفته می‌شود. تورم را می‌توان مربوط به افزایش بی‌رویه قیمت کالاها و خدمات بدون پشتوانه و بدون برنامه‌ریزی دانست که باعث کاهش قدرت خرید می‌شود و تعادل میان تقاضای محصولات با نقدینگی موجود برای خرید محصولات را بر هم می‌زند.

تورم، به منزله تغییر در یک شاخص قیمت بوده و معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده را برای آن در نظر می‌گیرند. تورم زمانی ایجاد می‌شود که تقاضا برای خرید کالاها و محصولات افزایش یابد، اما میزان موجود این کالاها و خدمات در سطح جامعه کم باشد. در واقع، زمانی که فاصله میان قیمت واقعی با قیمت فروش کالاها زیاد شود، در اصطلاح می‌گویند که قیمت‌ها متورم شده است. هرچه این فاصله بیشتر شود، نرخ تورم نیز بیشتر خواهد شد.

در توضیح نرخ تورم از 3 مفهوم، "تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه" استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است؛ منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. 

براساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده در اسفند ماه 1399 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور  به 298.1 رسیده که نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش را نشان می­‌دهد. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای کشور 48.7 درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه سال گذشته برای خانوارهای کشور به عدد 36.4 درصد رسیده است.

مرکز آمار ایران، اخیراً گزارش "تورم دوازده ماهه خانوارهای کل کشور‌، تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری و تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی به تفکیک استان‌ها در اسفندماه 99 را منتشر کرده که طبق آن، نام کردستان در سایه سوءمدیریت دولتمردان در میان 3 استان نخست تورم کشور به چشم می‌خورد!

براساس گزارش منتشره مرکز آمار ایران، نرخ تورم کشور در دوازده ماهه 36.4 درصد اعلام شده که البته استان کردستان با 39.2 درصد نرخ تورم و 2.8 درصد افزایش نسبت به میانگین کشوری، پس از استان‌های "کرمانشاه، خراسان شمالی و همدان"، صدرنشین و در رتبه 4 کشور قرار گرفته است.

همچنین براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری در کشور 36.2 بوده که این نرخ نیز در استان کردستان 39.2 درصد و 3 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. در این شاخص کردستان پس از استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی، در جدالی سخت و نفس‌گیر رتبه سوم را کسب کرده‌ است!

گزارش منتشره مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی در کشور 37.7 درصد بوده که این میزان نیز در استان کردستان با 1.6 درصد بالاتر از میانگین کشوری، 39.3 درصد است.

به گزارش تسنیم؛ "شعار سامان دادن تورم در 100روزه، نجات اقتصاد ایران و کنترل و کاهش گرانی با فکر و برنامه" در حالی از جمله وعده‌های بی‌سرانجام روحانی بوده که این‌روزها در سایه بی‌عرضگی و ولنگاری مدیریتی، افزایش تورم سبب افزایش بی‌رویه قیمت کالاها، خدمات و نرخ ارز و کاهش قدرت خرید و کوچک‌تر شدن روز به روز سفره مردم مردم شده و اثرات منفی بر اقتصاد و بازارهای مالی به دنبال داشته است.

حال سؤال از دولتمردان در استان کردستان این است که چرا باید همواره نام کردستان در گرانی و تورم میان استان‌های نخست کشور باشد؟ آیا آمارهای رسمی منتشره مرکز آمار ایران نیز بزرگ‌نمایی و مقصر تحریم‌هاست یا بی‌تدبیری و بی‌عملی؟!

انتهای پیام/481/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار