کد خبر: ۱۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
هادی حق شناس در آئین به آب اندازی پیشرفته ترین شناور ایرانی در بندرعباس، اظهار داشت: شناور مجهز و پیشرفته "دریا پاک ۱"، بی نظیرترین شناور جمع آوری و مقابله با آلودگی نفتی در خاورمیانه محسوب می شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر،معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از به آب اندازی شناور جمع آوری آلودگی نفتی خبر داد و گفت: در حال حاضر، تمام شناورهای جستجو و نجات دریایی در صنایع داخلی ساخته می‌شود.
 
 هادی حق شناس در آئین به آب اندازی پیشرفته ترین شناور ایرانی در بندرعباس، اظهار داشت: شناور مجهز و پیشرفته "دریا پاک ۱"، بی نظیرترین شناور جمع آوری و مقابله با آلودگی نفتی در خاورمیانه محسوب می شود.
 
وی افزود: این شناور با اعتباری بالغ بر ۶۹۰ میلیارد ریال (معادل ۲۱میلیون یورو) به سفارش سازمان بنادر و دریانوردی طی چهار سال توسط متخصصان و مهندسان توانمند داخلی ساخته شده است.
 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از نیاز موجود کشور به ۳ فروند از این گونه شناورها در آبهای خلیج فارس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا شناورهای دریاپاک ۲ و ۳ نیز در آینده ساخته شود. نگاه استراتژیک مسئولان این سازمان بر این امر استوار است که تمامی تجهیزات دریانوردی باید در صنایع داخلی تامین و تولید شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر، تمام شناورهای جستجو و نجات دریایی، یدک کش، راهنمابر، مسافری و جمع آوری آلودگی با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی در صنایع داخلی ساخته می شود، بیان کرد: در ۵ تا ۶ سال گذشته، ۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود صفر درصد از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به متقاضیان ساخت، مالکین و بهره برداران شناورهای دریایی در داخل کشور پرداخت شده است.
 
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: هم اکنون یکهزار میلیارد ریال در بانک های عامل سپرده گذاری کردیم که ۵ برابر این رقم، تسهیلات برای ساخت شناور به متقاضیان پرداخت خواهد شد. همچنین برای ساخت شناورهای مسافری در داخل کشور تسهیلات با نرخ سود صفر درصد اعطا می شود.
 
حق شناس با بیان اینکه حرکت سازمان بنادر برای حمایت از کشتی سازی ادامه دارد، افزود: انتظار داریم کشتی سازی ها با تحویل به موقع شناورها، فرصت بیشتری برای متقاضیان دریافت تسهیلات جدید فراهم کنند.
 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با برداشته شدن تحریم های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی، زمینه مناسب برای ساخت بدون تاخیر شناورها و تجهیزات دریایی فراهم شود.
 
در ادامه ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: شناور "دریا پاک۱" به طول ۵.۵ متر و عرض ۱۳ متر عرض، و با ظرفیت ۲۲ نفر خدمه از ظرفیت جمع آوری ۵۵۰ مترمکعب مواد آلوده کننده دریا و ضایعات نفتی برخوردار است.
 
وی اضافه کرد: این شناور حدود ۴ متر آبخور و سرعتی معادل ۱۶ گره دریایی(۳۰ کیلومتر بر ساعت) دارد و از پیشرفته ترین شناورهای ساخته شده در کشور است که در سریعترین زمان ممکن، می تواند در پاکسازی آب های آلوده بین المللی و داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
 
ایدنی دارابودن دو سامانه رانش به زاویه ۳۶۰ درجه برای جمع آوری سریعتر آلودگی های نفتی تا عمق ۲۵ متری دریا را از جمله مهم ترین ویژگی های فنی این شناور عنوان کرد و گفت: نخستین شناور جمع آوری آلودگی نفتی ساخته شده توسط متخصصان داخلی کشور در روزهای پایانی بهار سال ۹۴ ماموریت خود را در صیانت از محیط زیست دریایی آب های خلیج فارس و دریای عمان آغاز می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکهزار و ۲۰۰ نفر ساعت زمان برای تهیه مشخصات فنی و نظارت بر روند ساخت از سوی کارشناسان فنی سازمان بنادر و دریانوردی کشور کار انجام شده است و با ساخت این شناور  با پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی در آینده از خروج ارز در ساخت این گونه شناورها در خارج از کشور جلوگیری خواهد شد.

برچسب ها: شناور ، نفتی ، اعتباری ، بنادر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار