کد خبر: ۱۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
روزنامه تجارت- اشكان خسروپور؛ اصناف مرتبط با فروش خوراك، همزمان با آغاز ماه رمضان براي يك ماه شرايط ويژه‌اي خواهند داشت. چه آنهايي كه كارشان رستوران‌داري و اغذيه‌فروشي است و ساعت كاري‌شان تغيير مي‌كند،چه آن اصنافي كه فروش اقلام پرمصرف ماه رمضان برعهده‌شان خواهد بود و اجناسشان را قرار است با قيمت‌هاي متفاوتي عرضه كنند.

اغذيه‌فروشي‌ها: افطار تا سحر
آن واحدهاي صنفي كه كارشان با فروش خوراكي و ساندويچ گره خوردند، اغذيه‌فروشي‌ها گرفته تا رستوران‌ها، كبابي‌ها يا حليم‌فروشي‌ها در ماه رمضان امسال، مثل سال‌هاي گذشته ساعت كار ويژه‌اي خواهند داشت.
اسدالله احمدي‌شهريور، رييس صنف اغذيه‌فروشان تهران درباره ساعت كاري واحدهاي صنفي‌ اين اتحاديه در ماه رمضان به «تجارت» گفت: بنابر موافقيت ودستورالعمل معاونت اماكن تهران بزرگ و فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ، واحدهاي اغذيه‌فروشي در اين ماه مي‌توانند از افطار تا 30 دقيقه مانده به سحر فعاليت كنند.
وي ادامه داد: آن تعداد از واحدهاي صنفي كه از اتحاديه ما پروانه كسب معتبر دارند، در صورتي كه به فروش ساندويچ سرد تمايل داشته باشند، مي‌توانند به صورت بيرون‌بر خدمات‌رساني كنند. احمدي‌شهريور در همين‌رابطه تاكيد كرد: هيچ‌كدام از اغذيه‌فروشي‌ها اجازه سرو خوراكي در داخل مغازه را ندارند.
رييس صنف اغذيه‌فروشان تهران درباره مراحل اداري كسب گواهي براي فروش خوراكي سرد در ماه رمضان گفت: كساني كه بخواهند در ماه رمضان خوراكي سرد عرضه كنند، بايد به اتحاديه مراجعه كرده و از ما براي فروش خوراك سرد مجوز بگيرند. اين مجوز بايد در معرض ديد عموم باشد تا ماموران نيروي انتظامي هم آن را بتوانند ببيند. در همين رابطه، امروز به واحدهاي صنفي زيرنظر خودمان اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

پلمب 24 ساعته غيرمجازها
حسين محمدي، رييس اتحاديه كباب، حليم و غذاهاي سنتي تهران هم از افزايش سخت‌گيري‌هاي اتحاديه‌اش در ماه رمضان سخن به ميان آورد و گفت: بازرسي‌ها را براي ماه رمضان به شدت افزايش داده‌ايم. با تمام واحدهاي غيرمجاز كه عامل اصلي فروش آش و حليم نيستند و بنر متحدالشكل اتحاديه مارا ندارند، به شدت برخورد خواهيم كرد. يك بار تذكر مي‌دهيم و اگر رعايت نشد،‌ فروشگاه غيرمجاز را پلمب مي‌كنيم.وي درباره ساعت كار واحدهاي صنفي زيرمجموعه ا‌ش گفت: هنوز اداره اماكن چيزي را به ما اعلام نكرده ولي اگر مثل روال سال قبل باشد، واحدهاي صنفي ما از افطار تا سحر حق فعاليت دارند. محمدي در همين باره تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه خيلي از واحدهاي صنفي زيرنظر ما در مواقع ديگر سال، ناهار ارايه مي‌كنند،  تعطيل هستند ولي ممكن است بعضي‌ها هم باز باشند.وي گفت: قيمت آش و حليم امسال حدود 15 درصد نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داشته است.

سلف‌سرويس‌ها تعطيل‌اند
علي‌اصغر ميرابراهيمي، رييس اتحاديه رستوران‌داران و سلف سرويس تهران درباره ساعت كاري واحدهاي صنفي زيرمجموعه‌اش به «تجارت» گفت: در ماه رمضان، هيچ‌يك از رستوران‌ها حق ندارند در دوره سحر تا افطار فعاليت كنند. وي تاكيد كرد: هيچ‌ رستوراني غذاي سرد سرو نمي‌كند و غذاي گرم را هم نمي‌تواند ارايه كند.
به گفته ميرابراهيمي، زمان ساعت كاري رستوران‌داران از حدود 30 دقيقه پيش از افطار آغاز شده و تا پيش از سحر نيز امكان فعاليت وجود دارد اما اجازه هر نوع خريد و فروش مواد خوراكي در اين رستوران‌ها وجود ندارد و آنها تعطيل هستند. به گفته وي، حتي سالاد و نوشابه هم در اين رستوران‌ها عرضه نمي‌شود.
رييس اتحاديه رستوران‌داران تهران تاكيد كرد: در این ماه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از رستوران داران تهران به ارائه خدمات افطار می‌پردازند. برخی دیگر نیز در این ماه به مرمت ، تعمیرات و نقاشی ساختمان و جابه جایی دکوراسیون خود می پردازند .

فروش فوق‌العاده مواد خوراكي
در اين رابطه اما فروشندگان مواد غذايي و لبنيات خبرهاي خوبي دارند. چنان‌كه رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفت‌وگو با «ايسنا»، از آغاز طرح فروش فوق‌العاده ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این طرح تا 26 تیرماه (شب عید فطر) ادامه خواهد داشت و مواد غذایی عرضه شده در این طرح از تخفیف حداکثر 12 درصدی برخوردارند.
محمد آقاطاهر اظهار کرد: طرح فروش فوق‌العاده ماه مبارک رمضان در صنف ما از روز بیستم خردادماه آغاز شده و کالاهای قیمت‌دار از تخفیف حداکثر 12 درصدی و کالاهای فله‌ای بدون قیمت از تخفیف حداکثر 20 درصدی برخوردارند.
 وی افزود: ‌به دلیل برگزاری نمایشگاه موادغذایی در مصلی، استقبال کمی از این طرح از طرف واحدهای صنفی ما صورت گرفته است. در حالیکه این نمایشگاه بدون هماهنگی اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و واحد قیمت گذاری اتحادیه ها برگزار شده است.
 ْآقاطاهر بیان کرد: علاوه بر این، مراکز دیگر مثل شهرداری‌ها در بوستان‌ها اقدام به برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها می‌کنند و همین مباحث باعث شده که واحدهای صنفی برای شرکت در این طرح علاقه چندانی نشان ندهند.
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی یادآور شد: زمانی که بنکداران، کالایی را از کارخانه خریداری می‌کنند با سود سه درصدی به مغازه‌داران عرضه می‌فروشند و مغازه‌داران نیز با سود 10 تا 15 درصدی آن کالا را در بازار مصرف عرضه می‌کنند که در این طرح سود 10 تا 15 درصدی مغازه دار محاسبه نمی شود.
وی اظهار کرد: اقلام پرمصرف مثل برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر، لبنیات و دیگر مواد غذایی پرمصرف به قیمت عمده در اختیار مردم قرار می‌گیرد. البته اقلام دیگر مثل تنقلات، کنسروجات یا آبمیوه‌ها در لیست اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان قرار ندارند و طبیعی است که فروش آنها به صورت عمده‌ای و به مغازه‌داران صورت می گیرد.آقاطاهر گفت: بنرها ديروز آماده شده و برای نصب بر سر در مغازه‌ها در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌گیرد.به غير از اينها، طبق اعلام اتحادیه لبنیات‌فروشان در فروش فوق العاده‌ای که ویژه ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد،پرمصرف‌ترین اقلام شامل پنیر، شیر و خرما با تخفیف پنج تا 15 درصدی در واحدهای صنفی عرضه می‌شوند. البته اين اقلام قرار است بعد از ماه رمضان،‌ حدود 5 درصد گران‌تر شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار