کد خبر: ۱۶۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
رئیسی گفت: از مهر سال جاری واکسیناسیون فاز ۴ کووید ۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود و تا آن زمان، حجم قابل توجهی از واکسن‌های داخلی، در اختیار ما قرار دارد و گروه هدف ما در فاز ۴ حدود ۴۰ میلیون نفر هستند و در این فاز، تمام توان بسیج، هلال احمر و وزارت بهداشت باید به کار گرفته شود. شاید کمی دیر نسبت به کشور‌های پیشرفته دنیا واکسیناسیون را به خاطر بدعهدی‌های شرکت‌های سازنده آغاز کردیم، اما مطمئن باشید یکی از اولین کشور‌هایی هستیم که واکسیناسیون را به پایان می‌رسانیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: رئیسی گفت: از مهر سال جاری، واکسیناسیون فاز ۴ کووید ۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود.

 اجلاس مشترک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و فرماندهان سپاه استان‌ها با حضور وزیر بهداشت و رییس سازمان بسیج به صورت مجازی برگزار شد.

در این اجلاس علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: بیش از ۱۴ ماه گذشته همواره شاهد همکاری وزارت بهداشت، سازمان بسیج و هلال احمر، بوده ایم و در آینده بیشتر در مورد مدیریت بیماری در ایران قضاوت خواهند کرد و خواهیم دید که ایران با توجه به تحریم‌ها و شرایطی که داشته، از موفق‌ترین مدیریت‌های بیماری را داشته است.

او افزود: همیشه برای بسیاری از کشور‌های دیگر و برخی افراد که در داخل کشور هستند و اطلاعات درستی ندارند، این سوال وجود دارد که این موفقیت‌ها ناشی از اشکال در آمار است و مگر می‌شود که وضعیت ایران اینگونه باشد، اما ثابت کردیم که بسیاری از کار‌هایی که دیگران فکرش را هم نمی‌کنند، ما انجام می‌دهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: سایت‌های معتبری در دنیا وجود دارد که میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری را با توجه به جهش ویروس پیش بینی می‌کنند. سال گذشته در ماه های آذر و دی بر اساس مدل سازی‌هایی که در دنیا انجام شده بود، باید مرگ و میر بیشتر از هزار و ۲۰۰ مورد در روز داشتیم و اتفاقا در دی ماه، پایین‌ترین میزان مرگ و میر بیماران را در کشور داشتیم و به زیر ۱۰۰ نفر رسید. این اشتباه محاسباتی که همواره کشور‌های دیگر در همه زمینه‌ها در مورد ایران می‌کنند، در مورد بیماری هم اتفاق افتاد.

رئیسی ادامه داد: این موسسات و کشور‌ها بر اساس فرمول‌های ریاضی و خشک، محاسبات می‌کنند اما قدرت هم افزایی نیرو‌هایی که در ایران در کنار همدیگر قرار می‌گیرند را در محاسباتشان، در نظر نمی‌گیرند. ما با توجه به شبکه گسترده بهداشتی و همچنین نهادینه سازی همکاری بین بخشی که همواره بسیج و سازمان‌های مردم نهاد در کنار ما بوده اند، قدرتی است که نمی‌شود با محاسبات ریاضی آن‌ها را در نظر گرفت و در فرمول قرار داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآوری کرد: در این مدت اقدامات بسیار خوبی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت انجام شد و هنوز هم در حال انجام است. هم اکنون هم طرح شهید سلیمانی در حال اجراست و هیچ وقت متوقف نشده است؛ باید به استان‌ها رفت و دید که چه جلوه‌هایی از مدیریت شکل می‌گیرد.

او گفت: دکتر نمکی همواره تاکید داشته که اگر موفقیتی در مدیریت بیماری‌ها کسب شود، موفقیت نظام است و به تنهایی مربوط به وزارت بهداشت نیست، گرچه ما شاید نواقصی داشته ایم که بر عهده می‌گیریم، اما اگر موفقیتی حاصل می‌شود، موفقیت نظام است و اگر به رسانه‌های معاند و بیگانه نگاه کنید می‌بینید که زبان شان بند آمده و نمی‌دانند که چه بگویند. به یک باره یک مدت فضاسازی می‌کنند، اما بلافاصله منتفی می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: تاکنون ۵ گام در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا اجرا کرده ایم. این گام‌ها یک ابتدا و یک انتها دارد، همانگونه که ابتدای هر گام را اعلام می‌کنیم، انتهای هر گام را نیز اعلام می‌کنیم. انتهای گام پنجم، پایان شهریور امسال است و اول مهر نیز گام ششم آغاز می‌شود.

او اضافه کرد: گام پنجم با اهداف کلی از جمله مدیریت و کنترل کووید ۱۹ از طریق بیماریابی فعال، رهگیری حداکثری و واکسیناسیون در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰، در حال اجرا است و علاوه بر بیماریابی فعال و رهگیری و قرنطینه، هدف بزرگی که به گام پنجم اضافه کرده ایم، واکسیناسیون عمومی است. همچنین، اهداف اختصاصی ما در این گام، واکسیناسیون فاز اول تا ۹۰ درصد در سه ماهه اول است که به آن رسیده ایم. واکسیناسیون فاز دوم تا ۹۰ درصد در سه ماهه اول و دوم یکی دیگر از اهداف جزیی ما است که شروع شده و به کمک بسیج به پایان خواهیم برد.

رئیسی گفت: یکی از اهداف جزیی ما در گام پنجم بسیج مقابله با کرونا، انجام واکسیناسیون فاز سوم تا ۹۰ درصد در سه ماهه دوم سال است و امیدواریم که تا پایان گام پنجم، فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون را با کمک بسیج به پایان برسانیم که جمعیت تحت پوشش در این فازها، حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون نفر هستند.

رعایت اصول قرنطینه، کم هزینه‌ترین و موثرترین اقدام است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از دیگر اهداف ما در گام پنجم، تست و بیماریابی ۱۰ نفر از افراد در تماس با مبتلایان و موارد شناسایی شده است. میانگین کشور بر اساس ۸۰ درصد رهگیری و بیماریابی فعال، باید به ازای هر بیمار، حداقل ۸ نفر از اطرافیان وی، مورد تست واقع شوند. یکی از نقاط ضعف ما، عدم رعایت قرنطینه توسط بیماران شناسایی شده است. کم هزینه‌ترین و موثرترین اقدام این است که موارد شناسایی شده، اطمینان از رعایت قرنطینه آنهاست.

او تاکید کرد: در دو ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر از مبتلایان مثبت که قرنطینه بوده اند، نقض قرنطینه کرده اند و این افراد همانند یک بمب ویروسی در جامعه می‌چرخند. یکی از بزرگترین اهداف ما در گام پنجم، اطمینان حاصل کردن از رعایت قرنطینه موارد شناسایی شده با شیوه محله محور است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در طرح شهید سلیمانی، تیم‌های مختلف از جمله در رهگیری و بیماریابی فعالیت دارند که بسیج نیز در این تیم‌ها مشارکت دارد و فعال است و بیشترین سهم در همکاری در این زمینه را بسیج داشته است. عزیزان ما در بسیج جامعه پزشکی نیز در تیم‌های مراقبت در منزل با همکاران ما مشارکت دارند.

رئیسی یادآوری کرد: وضعیت نظارت ما در تیم‌های نظارتی در طرح شهید سلیمانی شاید حدود ۷۰ درصد باشد، چون در کل کشور ۷ هزار نیروی بهداشت محیط و حرفه‌ای داریم که وظیفه نظارت را برعهده دارند و هزار و ۵۰۰ نفر بازرس اصناف به ما کمک می‌کنند، اما بازهم در این حوزه مشکلاتی داریم. در تعیین رنگ بندی و محدودیت ها، چند بحث از جمله در ترددها، مشاغل، مراکز آموزشی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های فردی و اجتماعی مطرح است که بسیج در این زمینه می‌تواند به ما کمک بیشتری کند.

او گفت: در طرح شهید سلیمانی، تیم‌های حمایتی نیز تشکیل شد و یکی از زیباترین اقداماتی است که انجام می‌شود. در بسیاری از کشور‌های دنیا اگر به مردم می‌گویند که در خانه بمانید، ماهانه مقداری پول برای هزینه‌های زندگی به آن‌ها پرداخت می‌کنند، اما فردی که یک مغازه کوچک دارد و بیمار شده، اگر به بیرون از منزل بیاید، نقض قرنطینه کرده و باید از این گونه افراد حمایت شود و تیم‌های حمایتی با مشارکت بسیج، این حمایت‌ها را به خوبی اضافه کرده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: تیم‌های واکسیناسیون در کشور تشکیل شده که بسیج، عضو اصلی آن است. خیلی از سالمندان که با معلولیت یا بستری در خانه روبرو هستند و یا بیماران خاص، نمی‌توانند برای تزریق واکسن، به مراکز مراجعه کنند و باید در خانه به آن‌ها خدمت ارائه کنیم و آوردن آن‌ها به مراکز واکسیناسیون، با خطراتی همراه است.

سالمندان بیشترین رعایت پروتکل‌ها را در کشور دارند

رئیسی با بیان اینکه سالمندان بیشترین رعایت پروتکل‌ها را در کشور دارند، تاکید کرد: بسیاری از سالمندان، ۱۴ ماه است که از خانه خارج نشده‌اند، اما ممکن است برای تزریق واکسن از خانه خارج شوند و به کووید ۱۹ مبتلا شوند، بنابراین برای تزریق واکسن به سالمندان آسیب پذیر، برنامه ریزی کرده ایم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مجتمع‌هایی به نام مجتمع‌های تجمیعی مانند سالن‌های ورزشی، مصلی ها، حسینیه‌ها و سالن‌های بزرگ را پیش بینی کرده اند که محل واکسیناسیون ۵ تا ۶ مرکز بهداشتی، در این مجتمع‌ها و سالن‌ها با فضا و تهویه مناسب است و پیش بینی کرده ایم که بسیج نیز به ما کمک کند.

او ادامه داد: در واکسیناسیون چند بخش از جمله فراخوان، ثبت، تزریق و مراقبت از تزریق کنندگان و برنامه ریزی برای تزریق دوز دوم داریم که برنامه ریزی مفصلی انجام شده و بسیج با توجه به کمبود نیرو‌های بهداشتی و درمانی می‌تواند کمک‌های زیادی به ما داشته باشد.

رئیسی با اشاره به گستردگی مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، افزود: سازمان‌های بین المللی، ایران را جزو بهترین کشور‌ها می‌دانند. در ایام کرونا اجازه ندادیم حتی یک خدمت مادران باردار، به تاخیر بیفتد و خدمات مادران باردار نسبت به قبل از بیماری کووید ۱۹، حدود ۱.۲ برابر افزایش یافته و روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در حوزه سرپایی کووید ۱۹ به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و اگر این سیستم شبکه بهداشتی کشور وجود نداشت، بیمارستان‌ها پاسخگوی حجم مراجعات نبودند. خوشبختانه هیچ خدمت بهداشتی در طول ایام کرونا، عقب نمانده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از مهر سال جاری واکسیناسیون فاز ۴ کووید ۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود و تا آن زمان، حجم قابل توجهی از واکسن‌های داخلی، در اختیار ما قرار دارد و گروه هدف ما در فاز ۴ حدود ۴۰ میلیون نفر هستند و در این فاز، تمام توان بسیج، هلال احمر و وزارت بهداشت باید به کار گرفته شود. شاید کمی دیر نسبت به کشور‌های پیشرفته دنیا واکسیناسیون را به خاطر بدعهدی‌های شرکت‌های سازنده آغاز کردیم، اما مطمئن باشید یکی از اولین کشور‌هایی هستیم که واکسیناسیون را به پایان می‌رسانیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار