کد خبر: ۱۶۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
ما در حوزه ی جوانان و در قالب ستاد های ساماندهی امور جوانان در سه سطح ملی ، استانی و شهرستانی پیگیری می شود.

روح الله اسدی مدیر کل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طبق قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ مصوب شده است.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان در حوزه‌ی جوانان ده وظیفه از جمله ساماندهی امور جوانان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و پیگیری و نظارت بر اجرای آن ها، پیگیری و اجرای مصوبات شورای عالی جوانان، ستاد ملی و سیاست کلی جمعیت دربخش جوانان همچنین پایه پژوهش مستمر بر وضعیت امور جوانان بر اساس شاخص‌های مصوب، حمایت از برنامه‌های پژوهشی مرتبط با امور جوانان، صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم نهاد و نظارت بر آن‌ها، صدور مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت خانه‌های جوانان، عضویت در مجامع بین المللی مرتبط با جوانان، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهاد‌های غیر دولتی درحوزه جوانان و اتخاذ تدابیر مناسب برای تسهیل تشکیل خانواده و ترویج فرهنگ فرزند آوری و در نهایت حمایت و توانمند سازی جوانان با ایجاد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را دارد.

اسدی عنوان کرد: تمامی برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان حول محور این ده وظیفه خواهد بود و بعضی برنامه‌ها مثل سیاست‌ها در زمینه اشتغال را دنبال نمی‌کنیم که بر اساس این وظایف چهار اداره کل در حوزه معاونت به وجود آمده است و هریک از این وظایف در دفاتر ویژه‌ی خود پیگیری می‌شوند.

مدیر کل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوان توضیح داد: با توجه به فرا بخشی بودن ساماندهی امور جوانان این وظیفه در قالب ستاد‌های ساماندهی امور جوانان در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی پیگیری می‌شود، شرایط سختی در یکسال گذشته بر کشور به واسطه بیماری کرونا حاکم شده بود، اما به دلیل اهمییت بالای امور جوانان و پیگیری‌های ما و مسئولان مرتبط از استانداران به عنوان مدیران ستاد، تقاضای برگزاری ستاد ساماندهی امور جوانان وجود داشت، به طوری که امسال همانند سال گذشته ۱۱۱ ستاد در حوزه استانی برگزار شد.

اسدی در خصوص ستاد ساماندهی ملی جوانان بیان کرد: در سال ۹۸ شاهد برگزاری دو ستاد بودیم، اما در سال گذشته علی رغم وجود فراگیری کرونا با توجه به نیاز به این ستاد ملی سه ستاد ملی جوانان برگزار شد که مصوبات بسیار خوبی در زمینه ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری و در راستای دومین وظایف سازمان ورزش و جوانان شورای عالی جوانان تشکیل شد که درآن اتفاقات مثبتی از جمله تصویب سند اوقات فراغت و برنامه تقسیم کار ملی، آیین نامه ستاد‌های ساماندهی امور جوانان مورد بازنگری قرار گرفت و همچنین شهرداری‌ها به این ستاد‌ها اضافه شدند تا از بازیگران جدید در حوزه‌ی جوانان بهره ببریم و بتوانیم دارای شریک استراتژیکی در حوزه جوانان باشیم.

اسدی یادآور شد: چون درحوزه‌ی جوانان دستگاه‌های متعددی داریم که فعال هستند، مهم‌ترین وظیفه ما هماهنگی میان این دستگاه‌ها خواهد بود که از همافزایی آنان استفاده مطلوب شود، همچنین آیین نامه انتخاب اعضا تشکیل شده و جوانان درکنار مدیران دولتی در این ستاد‌ها حضور پیدا می‌کنند تا ستاد‌ها ترکیبی ازجوانان و مسئولان اجرایی باشد.

اسدی تاکید کرد: مشکل اساسی جوانان کشور مدرک گرایی است و ما باید آن‌ها را با مهارت افزایی از این مسیر دور کنیم، در راستای به کار گیری این سیاست با ستاد کل نیرو‌های مسلح تفاهم نامه‌ای به امضا رسید که از سال ۹۷ طرح آموزش به جوانان سربازآغاز شده و شامل آموزش مبانی فضای مجازی و سواد رسانه ای، مهارت‌های عمومی حوزه اشتغال و کار آفرینی، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های حقوقی و سواد مالی است.

اسدی در خصوص ستاد ساماندهی ملی جوانان بیان کرد: در سال ۹۸ شاهد برگزاری دو ستاد بودیم، اما در سال گذشته علی رغم وجود فراگیری کرونا با توجه به نیاز به این ستاد ملی سه ستاد ملی جوانان برگزار شد که مصوبات بسیار خوبی در زمینه ایجاد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری و در راستای دومین وظایف سازمان ورزش و جوانان شورای عالی جوانان تشکیل شد که درآن اتفاقات مثبتی از جمله تصویب سند اوقات فراغت و برنامه تقسیم کار ملی، آیین نامه ستاد‌های ساماندهی امور جوانان مورد بازنگری قرار گرفت و همچنین شهرداری‌ها به این ستاد‌ها اضافه شدند تا از بازیگران جدید در حوزه‌ی جوانان بهره ببریم و بتوانیم دارای شریک استراتژیکی در حوزه جوانان باشیم.

اسدی یادآور شد: چون در حوزه‌ی جوانان دستگاه‌های متعددی داریم که فعال هستند، مهم‌ترین وظیفه ما هماهنگی میان این دستگاه‌ها خواهد بود که از هم افزایی آنان استفاده مطلوب شود، همچنین آیین نامه انتخاب اعضا تشکیل شده و جوانان درکنار مدیران دولتی در این ستاد‌ها حضور پیدا می‌کنند تا ستاد‌ها ترکیبی از جوانان و مسئولان اجرایی باشد.

اسدی تاکید کرد: مشکل اساسی جوانان کشور مدرک گرایی است و ما باید آن‌ها را با مهارت افزایی از این مسیر دور کنیم، در راستای به کارگیری این سیاست با ستاد کل نیرو‌های مسلح تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است که از سال ۹۷ طرح آموزش به جوانان سرباز آغاز شده و شامل آموزش مبانی فضای مجازی و سواد رسانه ای، مهارت‌های عمومی حوزه اشتغال و کار آفرینی، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های حقوقی و سواد مالی می‌شود، در کنار این دسته از آموزش‌ها و خدمات در ۶ استان کشور مرکز شکوفایی و نوآوری راه اندازی شده اند که در سال ۹۹ شاهد افزایش آن‌ها به ده مرکز بوده ایم.

مدیر کل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان افزود: سال گذشته در حوزه اوقات فراغت در بحث سیاست گذاری و برنامه ریزی، سند تقسیم کار ملی برنامه ساماندهی اوقات فراغت در سی و نهمین جلسه شورای عالی جوانان به تصویب رسید که شامل برنامه‌های متعددی از جمله اصلاح نگرش‌ها و الگو‌های رفتاری تا هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اوقات فراغت جوانان، همچنین بهینه سازی زیر ساخت‌های فراغتی، توسعه کمی وکیفی برنامه‌های فراغتی می‌شود.

اسدی تصریح کرد: در حوزه اجرای اوقات فراغت برنامه‌هایی همانند بزرگداشت هفته جوانان، اردو‌های گردشگری هویتی، آیین رونمایی از اشتغال زایی جوانان، جلسات گفت وگوی جوانان، جشنواره برترین‌های استانی اوقات فراغت، ویژه برنامه فراغتی دهه کرامت و ولایت برنامه ریزی و انجام شده است.

وی عنوان کرد: وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج و خانواده برنامه‌های مختلفی همانند برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت آماده سازی جوانان برای انتخاب همسر، ترویج آموزش ازدواج به موقع و ساده و آگاهانه، معیار‌های صحیح انتخاب همسر، پایندی‌های اخلاقی، همچنین آموزش حقوق و وظایف والدین و فرزندان که مختص جوانان به غیر از دانشجویان هست برگزار کرده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان گفت: سازمان‌های مردم نهاد و یا سمن‌ها مصادیق مشارکت اجتماعی جوانان هستند که در سال ۹۱ حوزه‌ی وزارت ورزش و جوانان موفق به ثبت ۹ سمن شده است که خوشبختانه در سال جاری به بیش از سه هزار و صد تشکل ثبت شده دست پیدا کرده ایم.

اسدی یادآور شد: برنامه‌ی سه شنبه‌ها با جوانان در سراسر کشور به صورت همگانی یک روز در هفته برگزار می‌شود، برنامه به این منوال است که در روز سه شنبه مدیران، وقت ویژه‌ای برای جوانان اختصاص می‌دهند تا از این طریق ابتدا تعامل مدیران با جوانان کشور حفظ شود و مشکلات استان‌ها و شهرستان‌ها از نگاه جوانان مطرح، پیگیری و حل شود و در صورت نیاز از جوانان برای حضور در ستاد‌های ساماندهی امور جوانان دعوت به عمل می‌آید.

وی اظهار کرد: پویش‌ها و همایش‌های مختلفی در سال گذشته از جمله همت جوانانه، کمک مومنانه و همچنین پویش جوانان مدافعان سلامت عزاداران، برگزار شد که مشارکت‌های بسیار خوبی از سوی جوانان به خصوص سازمان سمن‌ها صورت گرفت. طرح تربیت و توانمند سازی دستیاران جوان مدیران از طرحهای موفق سال گذشته بوده است که تا کنون در این طرح بیش از نهصد نفر از جوانان عضو ستاد ساماندهی امور جوانان شرکت کرده اند، همچنین آغاز به کار طرح امریه وزارت ورزش با همکاری ستاد مشترک نیرو‌های مسلح برای اعضای سمن‌ها در سال ۹۹ بوده  و نیزسامانه‌ای نیز برای این طرح راه اندازی شده است.

مدیر کل دفترهماهنگی و نظارت بر امور جوانان گفت: سال گذشته پژوهش‌های خوبی بر مبنای محور‌های بیانیه گام دوم از جمله سبک زندگی جوانان، علم و پژوهش، استقلال، آزادی و تحلیلی بر نقشه‌ی راه جوانان انجام شده است.

اسدی تصریح کرد: درسال ۹۹ تفاهم نامه‌های بسیاری در راستای هماهنگی بین دستگاهی دولتی منعقد شده است که از میان آن‌ها می‌توان به تفاهم نامه همکاری میان وزارت ورزش و جوانان و اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانش آموزی که در راستای پویشی با عنوان نقش من در گام دوم است، اشاره کرد که شروع کار آن در اردیبهشت ماه سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: جوانان ، سمن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار