کد خبر: ۱۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
حركت يكنواخت و كسل‌كننده بازار بورس تهران طي چند روز و البته چند هفته اخير، بار ديگر خاطرات روزهاي سرد و نااميد كننده سال 93 را يادآوري مي‌كند. اكثر تحليلگران معتقدند كه حال و روز بازار سرمايه به اندازه‌اي نگران كننده است كه به‌اين زودي‌ها روزهاي بهاري را نخواهد ديد. اوضاع نه چندان خوب شاخص كل بورس تهران گوياي‌اين حقيقت است كه بازار همچنان به مسير خودش مي‌رود و حمايت‌هاي دستوري دولت و دخالت بر روند بازار، كاري از پيش نخواهد برد. چندي پيش اخباري مبني بر تحميل ماموريت حمايت از بازار سرمايه به پنج بانك كشور، منتشر شد. ظاهرا قرار بر‌اين شده بود كه بانك‌هاي مورد نظر 4 هزار ميليارد تومان نقدينگي را به بازار بورس تهران تزريق كنند.
اما عملا و با گذشت دو هفته، هيچگونه حمايت ملموسي از بازار سرمايه نكردند و اگر هم حمايتي انجام دادند روي چند سهم خاص خود‌اين كار را انجام داده‌اند كه تاثيري در روند كلي بورس نداشته است. البته نبايد فراموش كنيم كه عملي شدن‌اين حمايت بانك‌ها با تناقضاتي همراه است. از يك‌طرف بانك‌ها چند ماهي است كه از كمبود نقدينگي مي‌نالند و از سوي ديگر چطور ممكن است كه ماموريت حمايت و نجات بورس به بانك‌ها واگذار شود، در حاليكه مجلس بانك‌ها را تحت فشار گذاشته و بايستي حداكثر ظرف 3 سال از فعاليت‌هاي بنگاهداري خارج شوند و تنها به بانكداري بپردازند. بيشتر كارشناسان از همان روز اول مطمئن بودند كه‌اين‌گونه حمايت‌هاي دستوري راه به جايي نخواهد برد. واقعيت ماجرا‌اين است كه بورس تهران در حال حاضر به انتظار توافق نهايي‌ايران و 1+5 نشسته و تنها مساله‌اي كه مي‌تواند حال و احوال‌اين روزهاي بورس را دگرگون كند، اخبار خوش هسته‌اي و سياسي است. در حال حاضر بازار در شرايط ركود به سر مي‌برد و كشش باز شدن دامنه نوسان را ندارد، زيرا تقاضايي در بازار وجود ندارد.
متاسفانه بورس تهران در سالهاي اخير شاهد رفتارهاي هيجاني بسياري بوده و با فاصله گرفتن از تحليل، به سمت رفتارهاي سفته‌بازي و نوسان‌گيري سوق پيدا كرده است. در‌اين بين عرضه‌هاي اوليه هم در طول چند هفته گذشته با انتقادهاي متعددي از جمله اعلام‌هاي ناگهاني و نبود برنامه‌هاي بلند مدت براي زمان بندي عرضه‌ها و نحوه اجراي كشف قيمت صداي اعتراض سهامداران را بلند كرده است. به علاوه در حالي كه بازار سهام در انتظار تاثيرپذيري از نتيجه جلسه شوراي پول و اعتبار و اعلام كاهش نرخ سود بانكي بود اما تصميمات‌اين جلسه هم نتوانست شرايط بازار سهام را تحت تاثير قرار دهد. فصل مجامع نيز كه غالبا با اخبار خوب و تقسيم سود مناسب همراه است و هرساله در‌اين دوره زماني بازار را با رونق همراه مي‌سازد، امسال چندان براي فعالان بازار جذاب و دلچسب نبوده و فعلا اثرگذاري چنداني بر شرايط بازار نداشته است. اوضاع پيچيده و غامض‌اين روزهاي بورس كه با چاشني ابطال معاملات برخي نمادها همراه شده است، لزوم دقت بالاتر مديران ارشد سازمان در ارتقاي كيفيت زمين و شفافيت صحنه بازي و البته چينش صحيح مهره‌ها در صفحه شطرنج سهام را از سوي سرمايه‌گذاران مي‌طلبد. جايي‌كه يك حركت اشتباه ممكن است تبعات تلخي خصوصا براي تازه‌واردان به همراه داشته باشد. طي چند ماه گذشته معاملات بلوكي يك عامل محرك براي رشد شاخص محسوب مي‌شدند كه به نوعي حمايت‌هاي پشت پرده سازمان از معاملات روزانه بورس بود، اما طي چند روز اخير شاهد آن هستيم كه معاملات بلوكي كمرنگ‌تر از سابق در تالار شيشه‌اي روي تابلو مي‌روند كه‌اين عامل اصلاح‌بخشي حمايتي سازمان است.‌اين روزها برخي سهام با قيمت مناسبي همراه شده‌اند كه اگر سهامداران نگاه وسيع‌تري به بازار داشته باشند،‌ مي‌توانند انتخاب‌هاي خوبي براي خود داشته باشند. بازار بورس تهران به همان اندازه كه در ابتداي سال جاري شاهد يك رشد هيجاني بود، اكنون نيز درگير افت‌هاي پياپي و البته هيجاني است.‌اين روزها در حالي وارد سومين ماه سال 94 مي‌شويم كه بازار سرمايه همچنان اسير ركود است و وعده‌هاي مسوولان درخصوص حمايت از بازار و بهبود شرايط موجود، تاثيري در بورس نداشته است. ترديدي نيست كه ادامه روند فعلي مي‌تواند اعتماد فعالان بازار را به طور كامل تخريب كرده و شرايط بازار را وخيم‌تر كند. نشانه‌اين موضوع نيز در كاهش ارزش معاملات نهفته است. واقعيت امر‌اين است كه برخي از فعالان بازار سرمايه ديگر اعتمادي به گفته‌هاي دولتمردان ندارند و دست از خريد برداشته و چشم‌انتظار روزهاي پيش‌رو هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار