کد خبر: ۱۶۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
عبدالحسین مختاباد:
عبدالحسین مختاباد ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ درباره ویژگی های آوازی و مشکلاتی که برای مرحوم عبدالوهاب شهیدی در برهه‌ای از زندگی ایجاد شد، مطالبی را عنوان کرد.

مختاباد در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن عرض تسلیت برای درگذشت مرحوم عبدالوهاب شهیدی، درباره این هنرمند گفت: ایشان از استادهای مطرح آواز ایرانی در طول بیش از نیم قرن بودند. استاد شهیدی از اواخر دهه ۳۰ کار خود را آغاز کردند و پس از انقلاب، به علت مشکلاتی که برای ایشان به وجود آمد، از موسیقی ایرانی حذف شدند؛ این در حالی است که آن زمان بهترین فرصت برای نمایش خلاقیت‌های این هنرمند بزرگ بود ولی در حقشان جفا شد و دیگر هم نتوانست آن مسیری که شروع کرده بود را ادامه دهد.

او ادامه داد: استاد شهیدی هم آهنگساز خوب و بی‌نظیری بودند و هم صدای بی‌نظیر و منحصر به فردی داشتند. خیلی وقت‌ها گفته می‌شد خواننده خوب خواننده‌ای است که بتواند در اوج بخواند ولی ایشان با همان صدای دلنشین و تحریرهای بی‌نظیر خود همانند استاد بنان، در رجیسترهای میانی و پایین تأثیرهای بی مثالی در آواز موسیقی ایران گذاشتند.

مختاباد در ادامه صحبت هایش درباره عبدالوهاب شهیدی تصریح کرد: ایشان پس از انقلاب که به امریکا رفتند، در زمان بازگشتشان دیگر پا به سن گذاشته بودند و علاقه و توانی برای خواندن نداشتند؛ البته من با ایشان در تماس بودم و در محفل‌هایی ایشان را دیده بودم.

از این خواننده موسیقی ایرانی پرسیدیم که درگذشت نسل خوانندگان و موسیقیدان‌هایی همانند استاد شهیدی، چه تأثیری بر موسیقی ایرانی خواهد گذاشت که پاسخ داد: به مرور زمان شرایط اجتماعی و سیاسی به این بزرگان ضربه زد و این امر موجب شد که آنها از تب و تاب افتادند. افرادی همانند استاد ایرج، مرحوم نادر گلچین، استاد اکبر گلپایگانی همگی در تلویزیون و رادیو ایران ممنوع الصدا شدند. البته در اواخر دهه ۸۰ صداوسیما پخش آثار استاد شهیدی را آغاز کرد ولی باید زمانی این امر صورت می‌گرفت که ایشان می‌توانستند در زمینه خلق آثار بدیع و تربیت شاگردان فعالیت کنند.

مختاباد

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار