کد خبر: ۱۶۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
وزیر نفت گفت: ۱۰ طرح باقی مانده از بسته طرح‌های جهش دوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه بهره‌ برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، امروز  سه طرح با ظرفیت ۳.۵ میلیون تن افتتاح شد که نقش مهمی در تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی در صنعت نفت خواهند داشت.

بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین افتتاح این طرح‌ها اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۹ قول دادیم که ۱۷ طرح با سرمایه‌گذاری 11.4 میلیارد دلاری به ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری برسد که امروز با افتتاح این سه طرح، به قولمان عمل می کنیم.

او افزود: از ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا کنون، ۳۲ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۳۴ میلیون تن به بهره برداری رسیده و تا امروز ظرفیت پتروشیمی ما از حدود ۵۵ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن بالغ شده است. همچنین طی یک سال اخیر، ۳۸ درصد رشد ظرفیت تولید داشته‌ایم که بی‌سابقه‌ترین رشد تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک سال بوده است.

وزیر نفت ادامه داد: ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها که تا امروز افتتاح شده، ۱۷ میلیارد دلار بوده و مجموع سرمایه گذاری انجام شده در صنعت پتروشیمی در هشت سال گذشته، بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار بوده است که بخشی از آن افتتاح شده و مابقی آن نیز مربوط به طرح‌های باقیمانده جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی است که امسال و اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد.

او گفت: هر سال نزدیک به بیش از سه میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی توسط بخش غیر دولتی سرمایه گذاری شده که تقریباً در مواردی بیش از کل بودجه عمرانی کشور می‌شود؛ در حالی که با تحریم‌ها مواجه بودیم. اگر تحریم نبودیم یعنی می‌توانستیم از فاینانس و منابع مالی خارجی استفاده کنیم یا از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کردیم، قطعاً این مقدار سرمایه گذاری بیش از دو برابر می شد.

زنگنه بیان کرد: اینکه می‌گوییم استفاده از سرمایه گذاری خارجی و تعاملات بین‌المللی برای توسعه، به معنی این نیست که به ظرفیت های داخلی توجه نمی‌کنیم بلکه اضافه بر آن ظرفیت‌های داخلی که داریم، می‌توانستیم از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده کنیم. حرکتی که در صنعت نفت شروع شده و ادامه پیدا کرده این است که عمده سرمایه گذاری‌هایی که می شود، متکی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. یعنی یک زنجیره‌ای از اشتغال در صنایع ساخت تجهیزات و در ظرفیت‌های خدمات نصب و راه اندازی به وجود آمده است.


بیشتر بخوانید


او اضافه کرد: سه طرحی که امروز افتتاح می‌شود شامل طرح پتروشیمی مسجد سلیمان است که با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان سرمایه گذار اصلی این نتیجه رسیده؛ این طرح در مسجدسلیمان احداث می‌شود که باعث خوشحالی است، زیرا این طرح با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره و آمونیاک با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلار افتتاح می‌شود که می‌تواند صنایع پایین دستی هم داشته باشد و ارزش محصولات آن سالانه ۲۹۰ میلیون دلار است.

زنگنه گفت: برای ایجاد یک پتروپالایشگاه جدید در مسجدسلیمان نیز موافقت لازم را صادر کرده ایم که متکی بر گاز‌های همراه نفت خواهد بود تا منطقه محل تولد صنعت نفت ایران، با سرمایه گذاری‌های بیشتری همراه شود.

او افزود: طرح دوم، متانول پتروشیمی سبلان است که سرمایه‌گذاری آن توسط گروه انرژی سپهر و پتروفرهنگ انجام شده و ظرفیت این طرح ۱.۶۵ میلیون تن متانول در سال با سرمایه گذاری ۴۰۶ میلیون دلار در منطقه عسلویه است. محصولات این طرح به صورت کامل صادراتی است که با بهره برداری از آن، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید.

گام هایی برای رفع نیاز کشور به پروپیلن

وزیر نفت اظهار کرد: با توجه به حجم متانولی که اکنون داریم، طراحی کردیم که پنج میلیون تن از آن وارد زنجیره تولید پروپیلن و طرح‌های پایین دستی آن شود. زیرا در داخل به شدت به پروپیلن نیاز داریم و ایجاد خط لوله پروپیلن که در دولت تصویب شده تا از عسلویه به شمال شیراز برود برای این است که بتوانیم بازار خارجی متانول را متعادل کنیم.

او همچنین ادامه داد: طرح سوم، طرح پنتان و هگزان اکسیر حلال است که سرمایه‌گذاری آن ۴۸ میلیون دلار و ظرفیت آن نیز ۵۰ هزار تن در سال است. با افتتاح این طرح ها، همچنان ۱۰ طرح از بسته طرح‌های جهش دوم پتروشیمی باقی می‌ماند که تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسند و تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن که هدف برنامه است، خواهد رسید.

زنگنه گفت: از طرفی لازم است اضافه کنم که عملیات ۴۰ طرح جهش سوم هم فعال است. آن‌ها تولید ایران را در ظرف چهار سال به ۱۳۳ میلیون تومان با ارزش ۳۷ میلیارد دلار با پایه قیمت‌های سال ۹۵ می‌رسانند. بعضی از این طرح‌ها تا ۶۰ درصد پیشرفت کردند، اما به طور متوسط تمامی آن‌ها حدود ۳۰ درصد پیشرفت کردند.

او بیان کرد: علاوه بر این‌ها، در هفته‌های آینده سه مگا پروژه خوراک ترکیبی نیز عملیات آن ها شروع می‌شود. یک مگا پروژه هرمز در خلیج فارس با ظرفیت ۵.۸ میلیون تن و دیگری مگا پروژه آریا با ظرفیت ۰.۸ میلیون تن که محصولات جدیدی را تولید خواهند کرد و قرار است تا ۱۴۰۶ بهره برداری شوند که این‌ها را به جهش سوم اضافه کرده ایم. خرداد ماه نیز قرار است که در غرب کشور یک مجموعه‌ای از طرح‌های جمع آوری گاز‌های همراه نفت، توسعه میدان‌های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن آغاز خواهد شود که سرمایه‌گذاری آن مجموعه حدود دو و نیم میلیارد دلار است که به طور کلی تحولی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.

چهارچوب صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه ترسیم شد

وزیر نفت افزود: با یک هدف گذاری مناسب در صنعت پتروشیمی، یک چهارچوب کلی را نیز برای برنامه هفتم توسعه تدوین کردیم. راهبرد توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و تنوع بخشی به سبد محصولات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در چهار زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن نیز در قالب طرح‌های جهش چهارم پتروشیمی را نیز تعریف کردیم که با بهره برداری از این طرح‌ها، ۲۲ محصول جدید به سبد محصولات پتروشیمی اضافه خواهد شد.

او گفت: دولت در اینجا دیگر فقط نقش تخصیص خوراک و حمایت از شرکت‌ها دارد و سرمایه گذاری‌ها توسط خود بخش خصوصی انجام می‌شود. صندوق‌های بازنشستگی نیز نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت پتروشیمی دارند که اکثر آن‌ها در بورس فعالیت می‌کنند و در تامین ارز مورد نیاز کشور نیز نقش تعیین کننده‌ای را در سال‌های تحریم داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پتروشیمی ، صنعت نفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار