کد خبر: ۱۶۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳

تقویت تولید ملی با درآمدهای نفتی

سیدمهدی شیرمردی
مشاور عالی اقتصاد و انرژی و دبیرکل جنبش مردمی حمایت از آیت الله رئیسی

ایران ازنظر منابع خدادادی طبیعی یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیاست و بخش فراوانی از ذخایر نفت و گاز دنیا در کشور ما قرار دارد. وجود این ذخایر غنی از نفت و گاز در کشور هرچند یکی از مزیت‌های ویژه و استراتژیک ایران است اما درعین‌حال چالشی را درروند توسعه اقتصادی به وجود آورده که اقتصاددانان از آن به‌عنوان نفرین منابع یاد می‌کنند.
اقتصاددانان مروج این دیدگاه از نفرین منابع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل عقب‌ماندگی کشورهای توسعه‌نیافته نام می‌برند و معتقدند اتکای بیش از کشورهایی نظیر عربستان، لیبی، ونزوئلا، جزایر امیرنشین حوزه خلیج‌فارس و ... به درآمدهای حاصل از فروش نفت و بی‌توجهی به بخش‌های دیگر اقتصاد مصداقی روشن از همین نفرین منابع است که این کشورها را تک‌محصولی و با اقتصادی وابسته به قیمت نفت یا فروش ذخایر معدنی بار آورده است.
در ایران نیز هم وجود همین ذخایر نفتی سبب شده تا دولت‌ها به‌جای بهره‌برداری از نفت و گاز به‌عنوان ذخایر استراتژیک، از چاه‌های نفت به‌مثابه منابع درآمدی سود برده و با فروش نفت در پی حل مشکلات ناشی از کسری بودجه و تأمین هزینه‌های جاری کشور برآیند و اقتصاد کشور ما نیز به همین نفرین منابع دچار شود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب همواره از خام فروشی و چوب حراج زدن به منابع خدادادی به‌عنوان اشتباهی بزرگ یادکرده‌اند.
اگرچه در سال‌های اخیر تلاش شد تا با راه‌اندازی صندوق توسعه ملی و ذخیره درامدهای نفتی در این صندوق از هزینه شدن این پول‌ها در بخش‌های جاری خودداری شود و این منابع به سمت فعالیت‌های مولد و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی سوق داده شود اما هنوز هم به‌رغم شعارهای دولتمردان این مهم حاصل نشده و با تزریق دلارهای نفتی به بازار کشور با موج سونامی وار نقدینگی و تورم مواجه شده است.
دچار شدن کشور به نفرین منابع در ساله‌ای اخیر سبب شده تا باوجود شعارهای زیبای دولتمردان وابستگی اقتصاد کشور به منابع نفتی بیشتر شده و هرسال بیشتر از سال قبل درآمدهای ارزی کشور صرف واردات کالاهایی همچون غذای سگ و گربه و کالاهای مصرفی دیگر شود و راه را برای سوءاستفاده و رانت‌خواری و سود بردن دلالان و واردات چی ها هموار کند و با تعطیلی پی‌درپی تولیدی‌ها و کارخانه جات داخلی موجی ویرانگر از بیکاری و گرانی و تورم لجام‌گسیخته راه بی اندازد که معیشت خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
این در حالی است که با سوق دادن درآمدهای نفتی کشور به سمت تولید و استفاده از این منابع در جهت تقویت تولیدکنندگان و کارآفرینان و کارخانه جات هم از هدر رفت و خام فروشی منابع خدادادی کشور جلوگیری کرد و با افزایش فرصت‌های پایدار شغلی و رشد سرانه درآمد کشور، توسعه اقتصادی و رفاه را به ارمغان آورد.
آنچه در مناظره‌های تلویزیونی و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به‌روشنی دیده شد در میان نامزدهای هفت‌گانه تنها برنامه اقتصادی آیت الله سید ابراهیم رئیسی حاوی دیدگاه‌های کارشناسی شده و نسخه‌هایی امیدبخش برای حل مشکلات اقتصادی است و دیگر نامزدها تنها بر طبل پول پاشی و دادن وعده‌های یارانه‌ای بدون پشتوانه می‌کوبند.
عملکرد آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سال‌های اخیر و توجه ویژه او به حل مشکلات تولیدکنندگان که در سفرهای استانی ایشان هم به‌روشنی به چشم می‌آید نشان می‌دهد نگاه درون‌گرا و اعتقاد قلبی رئیسی به اقتصاد مقاومتی بهترین انتخاب برای مقابله با بحران نفرین منابع در اقتصاد کشور است و حل مشکل چند هزار واحد تولیدی تعطیل و مشکل‌دار در یکی دو سال گذشته هم مرهون همین دیدگاه است.
سید ابراهیم رئیسی برخلاف روندهای مخرب دولت نه معتقد به خام فروشی منابع خدادادی به‌عنوان ثروتی استراتژیک که متعلق به همه مردم ایران است و نه قرار است با وابسته کردن اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی به بحران‌هایی نظیر بلوکه شدن درآمدهای ارزی و یا صرف این درامدها برای واردات مواد غیرضروری دامن بزند بلکه با اصلاح نظام بودجه‌ریزی و سوق دادن دلارهای نفتی به سمت تولید ارزش‌افزوده‌ای چند برابری ایجاد کند که کلید اصلی رشد و توسعه اقتصادی ایران است.
این نگاه ویژه برگ برنده سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است و کارشناسان اقتصادی اذعان دارند تنها برنامه‌های کارشناسی شده سید محرومان می‌تواند با تکیه به منابع موجود موتور اقتصاد ایران را به حرکت درآورد و کشور را از چنبره سنگین نفرین منابع رهایی ببخشد.
در این برنامه اقتصادی متکی بر تولید نه جایی برای رانت‌خواری و دلالی و سودجویی زالوصفتان و وارداتچی ها وجود دارد و نه قرار است ثروت مردم جیب نورچشمی‌ها را پر کند. همین باور است که در فاصله چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری موج حمایت‌های مردمی از سید محرومان نشان‌دهنده پیروزی گفتمان صادقانه سید ابراهیم رئیسی است که همچون دولتش، اقتصادش هم چهره‌ای مردمی دارد و ناجی تولیدکنندگان و کارآفرینانی و کارگرانی است که حاصل دسترنجشان در تورم و بحران‌های اقتصادی به یغما نمی‌رود و سفره مردم را رنگین‌تر خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار