کد خبر: ۱۷۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حسن روحانی بازنشسته ی نهاد ریاست جمهوری شد؟

برخی رسانه ها از بازنشستگی دکتر حسن روحانی و جمعی از مدیران  او، طی روزهای گذشته از نهاد ریاست جمهوری خبر داده اند .
برخی نیز نامه های مربوط به محاسبات مال و اداری بازنشستگی وی را منتشر کرده اند که به دلیل قطعی نبودن ، از انتشارآن پرهیز کردیم .


آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۱۵۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و یک هزار و ۱۶۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۰ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

پاسخ نمکی به زیبا کلام

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: چه غم‌انگیز که فردی که خودش را اهل قلم و پیشوای سیاست می‌داند، می‌نویسد در کشوری که دوچرخه نمی‌سازیم، می‌خواهیم واکسن بسازیم. ایشان نمی‌داند همین الان در بدنش آنتی‌بادی واکسن‌های رازی و پاستور دارد می‌چرخد. فرد ایرانی نداریم که در حیات باشد و دوره‌ای از زندگی کودکی‌اش را در ایران سپری کرده باشد و در خارج از کشور هم اگر زندگی می‌کند، اما آنتی‌بادی واکسن‌های پاستور و رازی در بدنش نچرخد.

وی افزود: آنقدر تاریخ نمی‌خوانند که در سال ۱۲۹۹ ما انستیتو پاستور را داشتیم و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و تنها واکسن‌ساز منطقه بودیم. یعنی یک جو غیرت ملی طغیان نمی‌کند که برویم و تاریخ ارجمند علم این مملکت را بخوانیم و وقتی که می‌گوییم ما داریم واکسن کرونا می‌سازیم، بعد از یکسال زحمت و تلاش بی وقفه و به عنوان ششمین و هفتمین واکسن‌ساز بزرگ دنیا در عرصه کرونا مطرح می‌شویم، نمی‌گویند که دانشمندان این حوزه یکسال شبانه روز تلاش کردند و یک عظمت خلق کردند.

وزیر بهداشت گفت: گاهی ما به این اندازه هم غیرت ملی نداریم که وقتی باید جشن ملی بگیریم، زحمت یکساله مدافع سلامت، سازندگان دارو و سازندگان دستگاه‌های کمک تنفسی و... را نفی می‌کنیم. برای اینکه یک آدم و یک جریانی را بزنیم. ننگ بر این سیاست‌زدگی مذموم. آنچه که حقیقت را کتمان می‌کند، از خدا نیست. آنچه که انصاف را از انسان دور می‌کند، از اخلاق نیست. 

وزیر بهداشت ادامه داد: سینه سپر کردم تا ویروس جهش یافته گسترش نیابد، ساعت ۳ بامداد از آزمایشگاه خبر می‌گیرم که نتیجه فلان آزمایش چه شد. قم و بوشهر و لامرد از استان فارس را که بیماری از دو عروسی و دو مهمان از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس شروع شد را مهار کردیم و نگذاشتیم در انتخابات اثرات سوء این موج سبب بی رونق شدن شرایط انتخاباتی شود. گرچه برخی در انتخابات شورای شهر برای چند رای زمان و زمانه را به ما حرام کردند و سفره انداختند و من همه را نوشتم و از امروز دستور دادم تمام نامه‌های محرمانه‌ام را که در مورد کرونا نوشتم مهر محرمانه‌اش برداشته شود تا بتوانم به مطبوعات بدهم و بتوانم پاسخ دلم را در دفاع از همکارانم در امواجی که باعث تخریب این قشر زحمتکش می‌شود بدهم. نوشتیم این سفره اندازی ها را جمع کنید که ما را گرفتار می‌کند.

نمکی تاکید کرد: مگر وزیر بهداشت چه امکانی دارد برای ایستادگی مقابل هجمه‌ها؟ مگر کادر سلامت چه گناهی کرده است که باید تاوان این مشکلات را بدهد؟ انصاف و مروت و انسانیت و مرام کجاست؟ دین و تقوا و شرف و هرچیزی که ۴۰ سال است از آن حرف می‌زنیم کجاست ایهاالناس؟ چرا این همه خطابه‌ها حاصلش می‌شود این بی‌تقوایی‌ها؟ چرا خون شهید سلامت را پایمال بی توجهی‌ها می‌کنید؟ موج پنجم را نمی‌شود در یک منطقه محدود کرد وقتی خیلی چیزها در اختیار ندارید.

بیشتر بخوانید:

کرونای"دلتا" در سیستان و بلوچستان / استقرار تیم واکنش سریع در استان

واکسن با اتوبوس دربستی! / چرا مسئولان برای واردات واکسن اقدامی نمی کنند؟

***

گمانه‌زنی روزنامه اصلاح‌طلب از کابینه رئیسی

روزنامه اعتماد نوشت: «اگرچه دولت به دنبال تحمیل وزرایش به دولت آتی نیست اما شنیده شده که رایزنی‌هایی از سوی همراهان و نزدیکان رییسی با برخی وزرای دولت صورت گرفته است... امیر حاتمی، وزیر دفاع یکی از این گزینه‌هاست و به واسطه نظامی بودن شاید در سمت کنونی خود یعنی وزارت دفاع باقی بماند. از سوی دیگر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز از جمله چهره‌های دولتی است که از همان روزهای اول نامش در میان کابینه احتمالی دیده  می‌شد.

همچنین گفته می‌شود سورنا  ستاری، ‌معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز احتمالا در دولت آینده حضور داشته ‌باشد. سعید نمکی، وزیر بهداشت کنونی هم از جمله گزینه‌های دولتی است که گفته می‌شد به دلیل مواضع سیاسی که اتخاذ کرده شاید در دولت بعدی حضور داشته‌ باشد منتها با توجه به عملکرد او در دوران شیوع کرونا به نظر نمی‌رسد شانس چندانی داشته ‌باشد...

شنیده می‌شود که غلامحسین اسماعیلی احتمالا به عنوان سخنگوی دولت حضور خواهد داشت. کاوه اشتهاردی از نزدیکان سید ابراهیم رییسی نیز یکی از چهره‌هایی است که احتمالا نقش علیرضا معزی در دولت بعدی را ایفا کرده و معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری شود اگرچه برای معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز نام او مطرح است...

محمد مخبر یکی از گزینه‌های مطرح برای معاون اولی بود تا اینکه دیروز رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام این خبر را تکذیب کرد اما چه کسی است که نداند در مسیر چینش کابینه برای ۴ سال آینده هر اتفاقی محتمل خواهد بود. اما در کنار نام محمد مخبر، ‌نام فرهاد رهبر، رییس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی و از نزدیکان رییسی هم برای این سمت و هم برای وزارت اقتصاد و دارایی شنیده می‌شود...

عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صداوسیما هم به نظر می‌رسد که حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان یکی از وزارتخانه‌هایی که قطعا با تحولات گسترده در دولت بعدی مواجه خواهد شد، قطعی باشد... از دیگر چهره‌هایی که رایزنی‌ها با او انجام شده و نتیجه‌بخش بوده، صولت مرتضوی برای حضور در وزارتخانه‌ای سیاسی است. گفته می‌شود که صولت مرتضوی قرار است به عنوان وزیر کشور معرفی شود.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل فعلی همراه اول کماکان گزینه جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اگرچه نام عیسی  زارع‌پور که رییس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است نیز مطرح شده است.

 

***

قالیباف: دوران جدیدی از حکمرانی آغاز شده است

محمدباقر قالیباف در مراسم معارفه رییس جدید قوه قضاییه گفت: واقعیت تلخ است که امروز در شرایط سختی به سر می‌بریم و این شرایط به ویژه برای محرومان و مستضعفان سخت‌تر از همیشه است. هم از بعد مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاران و هم محرومان هر دو طرف در آسیب هستند. همچنین سرمایه‌های اجتماعی رو به کاهش است و اعتماد مردم در شرایط خوبی نیست و این واقعیت تلخی است.

قالیباف افزود: خوشبختانه یک دوره جدیدی از حکمرانی و اداری کشور آغاز شده است و در آستانه شروع به کار و مسئولیت پذیری جدیدی هستیم، این دوره را فرصتی بسیار کم نظیر برای حل مشکلات و خدمت به مردم است. این توقع به حق مردم از ما است و مردم دیگر هیچ بهانه‌ای را از ما نخواهند پذیرفت و این وظیفه بر دوش همه ما است و برای موفقیت هیچ بهانه‌ای نیست.

رییس قوه مقننه یادآور شد: مکلفیم با کارآمدی و پاسخگویی بتوانیم ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که این کار بر عهده دولت بعدی است چون اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار قوه مجریه قرار دارد و البته مشخص است دو قوه دیگر باید فعالیت‌ها را تکمیل کنند و در همکاری،  همدلی و هم افزایی برای این کارآمدی و پاسخگویی نقش کلیدی دارند.

وی ادامه داد: البته معنای این حرف این نیست که به استقلال قوا توجه نکنیم یا در جلسات کارشناسی بررسی‌های تخصصی،  اختلاف سلیقه وجود نداشته باشد. نه چنین نیست استقلال قوا بر اساس قانون اساسی یک قانون است و همه مکلف به رعایت آن هستیم.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: امروز حاشیه‌روی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است

آئین تکریم و معارفه روسای قوه قضائیه

***

خاموشی‌های گسترده در راه است؟ 

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم به صداوسیما گفت: روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از ۶۶ هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد.

وی با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، گفت: هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیرنباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

رجبی مشهدی درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شب گذشته نیز افزود: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز این گونه خاموشی‌های خارج از برنامه، تصریح کرد: در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

وی با اشاره به این که در روز‌های گذشته نیز تعدادی از واحد‌های نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۲ هزار مگاوات از مدار تولید خارج شد، گفت: هم اکنون همه تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

رجبی مشهدی از مهمترین دلایل این میزان افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف کرد و افزود: در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما در همه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: خاموشی‌ها با برنامه و اطلاع قبلی باشد

***

نگاهی متفاوت به ماجرای تماس با فعالان سیاسی

در هفته اخیر تعداد زیادی از فعالان سیاسی و رسانه ای از جریانهای مختلف سیاسی اعلام کردند از دفتر سیدابراهیم رئیسی و محسنی اژه‌ای با ایشان تماش گرفته شده و تقاضا کردند اگر نقد و نظری دارند با روسای جدید دو قوه در میان بگذارند. عموم افراد از این اتفاق استقبال کرده‌اند.

اما سیدعلی میرفتاح، روزنامه نگار باسابقه نگاه متفاوتی به این موضوع دارد. او در اعتماد نوشت: «مسوولان برای شنیدن صدای منتقدان نیاز به واسطه و زنگ و خواهش ندارند، نیازی هم نیست که چرخ را از نو اختراع کنند.....راه درست و مجربش این است که آزادی بیان را، لااقل همان آزادی مصرح در قانون اساسی را محترم بشمرند و روزنامه‌ها را حتی‌المقدور به مناسبات سیاسی برگردانند و قواعد بازی را، ولو برای حفظ ظاهر، محترم بشمرند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار