کد خبر: ۱۷۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

رضا حسینمردی

روزنامه نگار 

 

طی چند هفته اخیر شاهد تجمعات و اعتراض پزشکان، دستیاران تخصص پوست و اعضا هیات علمی دانشگاه در پی پیش نویس مصوبه کمیسیون ملی تعیین صلاحیت شاغلان حرف پزشکی و وابسته به آن بودیم.
مصوبه ای که موجب گلایه و کدورت خاطر جمع کثیری از دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شد.
باید دانست که صرفا ارائه مستندات به این کمیسیون برای اینگونه تصمیم گیری ها و مصوبات کافی نیست؛ اینکه پزشکان عمومی نسبت به ارائه انواعی از خدمات متخصصین پوست مانند انجام لیزر، تزریق ژل و بوتاکس یا استفاده از نخ لیفت... در مطب خود مجاز باشند، منطقی و با کوریکولوم آموزشی آنان براساس دوران تحصیل در دانشگاه منطبق نیست.
گذراندن یک یا چند دوره کوتاه مدت در امور تخصصی یک رشته، مجوز قانونی دخالت در امور تخصصی و فوق تخصصی هر رشته نخواهد بود؛ چرا که دانش آموختگان هر رشته تخصصی چهار سال درس میخوانند و دو سال نیز طرح خدمت میگذرانند.
با توجه به اهمیت موضوع دیروز دبیر محترم شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت نوشت:
"تعیین صلاحیت حرفه ای فارغ التحصیلان حرف پزشکی، منحصرا براساس کوریکولوم آموزشی و در حیطه وظایف معاونت آموزشی وزارت بهداشت است".
نکته جالب اینکه چندی پیش برخی افراد در بدنه سازمان نظام پزشکی در آستانه هشتمین دوره انتخابات این سازمان، قبل از تأئید و ابلاغ مصوبه "کمیسیون صلاحیت های حرفه ای" ، خارج از ضوابط و عرف قانونی و با هدف جلب حداکثری حامیان و کسب آراء، مطالبی در فضای مجازی با عناوینی مانند: «زیبایی آزاد شد»‌...، منتشر کردند.
بی شک نامه روز گذشته جناب دکتر مصطفی قانعی، دبیر کنونی شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و مستندا نامه قدیمی دکتر باقر لاریجانی معاون سابق آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وقت وزارت بهداشت، مهر بطلانی بر اینگونه فرصت طلبی ها و باند بازی ها به منظور یارکشی و کسب رای خواهد بود.
آنچه کمیسیون ملی تعیین صلاحیت شاغلان حرف پزشکی برای پزشکان عمومی مجاز اعلام کرده است، دقیقا حیطه وظایف متخصص پوست و بر اساس کوریکولوم آموزشی این رشته است.
آیا میتوان با گذراندن چند دوره کوتاه مدت آموزشی، جایگزین متخصصین آن رشته شد؟!
منطقی تر به نظر میرسید، اگر نماینده ای از اعضاء هیأت بورد تخصص رشته پوست و انجمن متخصصین پوست ایران برای حضور در جلسات این کمیسیون دعوت میشد و در جریان تصمیمات کمیسیون قرار میگرفت.
باید دید که روز انتخابات سازمان نظام پزشکی، جمعه ۲۵تیرماه۱۴۰۰ این رفتار هدفمند تا چه حد توانسته کمک رسان فرصت طلبی ها باشد.
البته پزشکان فریب این حرکت های تبلیغاتی را نمی خورند.

خط بطلان بر مصوبه مداخلات تخصصی مغایر با کوریکولوم آموزشی

خط بطلان بر مصوبه مداخلات تخصصی مغایر با کوریکولوم آموزشی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار