کد خبر: ۱۷۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲
در اردیبهشت امسال؛
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، برنج، روغن، مرغ و همچنین آهن آلات و لاستیک در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا بیش از ۵ برابر شده و ۴۰ کالا از جمله گوشت، برنج، لبنیات، حبوبات، شکر و چای بیش از ۵۰ درصد گران شدند.

قیمت ۲۵ کالا ۲ تا ۵ برابر شد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، برنج، روغن، مرغ و همچنین آهن آلات و لاستیک در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا بیش از ۵ برابر شده و ۴۰ کالا از جمله گوشت، برنج، لبنیات،  حبوبات، شکر و چای بیش از ۵۰ درصد گران شدند.

از بین ۹۴ کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از اردیبهشت ماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۲۴ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا بیش از پنج برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به جوجه یک روزه است که قیمت آن در مدت یاد شده ۴۳۲.۲ درصد افزایش یافته و ۵.۳ برابر شده است.  در کنار آن باید به کنجاله سویا وارداتی با ۱۵۳.۸ درصد،  جو داخلی و خارجی با ۱۵۲.۳ و ۱۳۷ درصد،  ذرت داخلی با ۱۲۲.۴ درصد و سبوس گندم با ۱۱۰ درصد افزایش قیمت اشاره کرد؛ چراکه این کالاها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند. قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ تازه نیز در همین ماه با افزایش ۱۳۷.۲ و ۱۲۳.۲ درصدی نسبت به اردیبهشت پارسال به حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ و ۲۵ هزار تومان رسیده است.

البته قیمت مرغ در روزهای اخیر به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که فروردین ماه سالجاری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به ۳۰ هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به حدود ۴۰ هزار تومان نزدیک شد.

در این میان برخی از کالاهای دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از دو برابر شده شامل برخی از انواع حبوبات، برنج و روغن است؛ به‌طوری که در اردیبهشت امسال قیمت برنج هندی، نخود، کره پاستوریزه، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی به ترتیب ۱۴۲.۶، ۱۳۲.۲، ۱۲۴.۸، ۱۲۸.۷ و ۱۳۴.۵ درصد نسبت به اردیبهشت سال قبل افزایش یافته است.

بنابراین در اردیبهشت ماه امسال قیمت هر کیلو برنج هندی به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان، نخود به ۲۸ هزار و ۲۰۰، کره پاستوریزه به بیش از ۱۰ هزار تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی و حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی به حدود ۸۲ و ۲۷۵ هزار تومان رسیده است.

همچنین ۱۱ کالای دیگر با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصد در گروه آهن آلات شامل تیر آهن نمره ۲۷ با ۱۴۳.۸ درصد، دو نوع میلگرد با ۱۱۳.۲ و ۱۱۴.۹ درصد، ورق سیاه با ۱۳۸.۳ درصد، دو نوع سیم با ۱۴۹.۷ و ۱۶۴.۶ درصد، سیمان تیپ دو با ۱۰۵.۲ درصد و همچنین لاستیک برخی از انواع خودروها قرار دارد.

۴۰ کالا از جمله گوشت، برنج، لبنیات بیش از ۵۰ درصد گران شدند

در این میان ۴۰ کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها برنج تایلندی و پاکستانی باسماتی با ۸۶.۲ و ۷۲.۲ درصد،  شیر خام درب دامداری،  شیر و ماست پاستوریزه پرچرب با ۷۸.۲ و ۷۵.۲ و ۵۷.۲ درصد، شکر بسته بندی و کیلویی با ۷۶.۳ و ۶۷.۶، قند شکسته با ۶۶.۱،  تخم مرغ با ۶۲.۷ درصد،  گوساله زنده ۵۴.۷، گوشت گوساله مخلوط با ۵۲.۲، لپه و لوبیا چیتی با ۷۷.۱ و ۵۳.۸، ماکارونی ۷۰۰ گرمی با ۵۱.۶، روغن مایع سرخ کردنی با ۵۴.۴، انواع چای خارجی با ۶۵ تا ۷۶ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

بر این اساس در اردیبهشت امسال قیمت هر کیلو برنج پاکستانی باسماتی و تایلندی ۲۴ هزار و ۷۰۰ و ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان،  شیر خام درب دامداری ۴۸۰۰، شکر بسته بندی و کیلویی حدود ۱۲ هزار تومان، قند شکسته ۱۴ هزار و ۵۰۰، گوشت گوساله مخلوط ۱۱۵ هزار تومان، انواع چای خارجی ۵۰۰ گرمی حدود ۱۱۵ هزار تومان و هر قطعه تخم مرغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان شده است.

انواع دیگر تیرآهن، سیمان، گچ،  لاستیک، یخچال و ماشین لباسشویی تولید داخل، انواع شوینده شامل پودر، مایع ظرفشویی و دستشویی و صابون و همچنین انواع کاغذ چاپ و روزنامه از جمله دیگر کالاهایی است که قیمت آن‌ها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

از بین مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم می‌توان به برنج طارم اعلا و داخلی هاشمی با حدود ۴۰ تا ۴۲ درصد، عدس با ۳۹.۶، پیاز و گوجه فرنگی با حدود ۲۵، موز با ۴۸.۶ گوشت گوسفندی مخلوط و گوسفند زنده با ۴۰.۹ و ۳۴.۸ درصد، روغن موتور با حدود ۳۱ تا ۴۴ درصد و آرد صنف و صنعت با ۲۹.۲ و دستمال کاغذی با حدود ۲۹ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.

در این میان در مدت یاد شده قیمت هیچ کدام از کالاها نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است.

تغییر قیمت‌ها در یک ماه

گفتنی است که قیمت ۲۹ کالا در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبلش بین ۰.۱ (برنج تایلندی) تا ۲۳.۲ درصد کاهش داشته که مهم‌ترین آن‌ها پرتقال تامسون شمال، موز و تخم مرغ با ۲۳.۲، ۲۰.۲ و ۹.۴ درصد کاهش قیمت بوده است.

در این یک ماه قیمت ۶۵ کالای دیگر بین ۰.۱ (برنج خزر) تا ۲۰.۵ (جوجه یک روزه) افزایش یافته و قیمت انواع سیمان نیز در اردیبهشت نسبت به فروردین بیش از ۲۰ درصد گران شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار