کد خبر: ۱۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج را خارجی را از اول مرداد تا پایان آذر ممنوع اعلام کرد و گفت: حمایت از تولید داخلی باید در دستور کار قرار گرفت
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، عباس کشاورز پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم نخستین برداشت مکانیزه برج کشور در مازندران چالش های جدی در تولید برنج را قیمت تمام شده آن، مصرف آب آن، کشت دو یا سه محصول برنج و انجام نوسازی و تجهیز کارخانجات شالیکوبی، عنوان کرد.
 وی با بیان اینکه آب مهمترین محدودیت در برداشت برنج کشور است، تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ تمهیدی و محدودیت ایجاد نشده در همه نقاط غیر گیلان و مازندران کاهش سطح زیر کشت برنج محسوس است.
 
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: سیاست مدارها تحمل هیچ نوسانی را ندارند و با اطمینان ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد مبادی کالاهای اساسی را تدارک می بینند.
 
کشاورز به تهیه و آسیب شناسی طرح اقتصاد مقاومتی برای محصولات وابسته و ظرفیت تولید اشاره کرد و با اعلام اینکه از تولیدات موجود ناراضی هستیم، اذعان داشت: با توجه به منابع، ظرفیت، اقلیم از تولیدات مازندران راضی نیستیم.
 
لزوم تجهیز کارخانجات شالیکوبی
 
کشاورز در درخصوص نوسازی و تجهیز کارخانجات شالیکوبی، گفت: در کارخانجات شالیکوبی باید نوسازی اساسی صورت گیرد به همین منظور مقدار ضایعات و شکستگی غیر معقول در برنج مشاهده می شود.
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته نسبت به دو محصول شکر و برنج محکم ایستادگی کرده ایم، اظهارداشت: سال گذشته تاریخ تولید صد ساله شکر با خشکسالی و کم آبی رقم زده و یک میلیون و ۳۰۰ تن شکر تولید شد، همچنین بیش از ۱۰ ماه هیچ نامه ای برای واردات برنج از وزارتخانه نداشته ایم.
 
کشاورز با بیان اینکه در مازندران و گیلان سال جاری وضعیت اقلیمی بهم خورد و این امر موجب زحمت کشاورزان و مسئولان محلی شده است، تصریح کرد: در سالهای گذشته در کنترل خشکسالی برای مناطق شمالی با مشکل مواجه بوده ایم.
 
وی در خصوص تخصیص اعتبار برای خرید ماشین الات کشاورزی، گفت: در سال ۹۲ اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان برای مکانیزاسیون، سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری با ۲۵ درصد افزایش، هزار میلیارد تومان اختصاص یافت.
 
کشاورز تصریح کرد: ۱۲۶ دستگاه ماشین آلات کشاورزی به استان های شمالی وارد شد و خوشبختانه هیچ محدودیتی برای ورود ماشین آلات مکانیزاسیون وجود ندارد.
 
وی متوسط سرانه مصرف برنج در کشور را ۳۸ کیلو گرم عنوان و گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود و نیاز واردات سالانه حدود یک میلیون تن است.
برچسب ها: واردات ، برنج ، اقتصاد
نام:
ایمیل:
* نظر: