کد خبر: ۱۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
تحريم‌ها در بازار خودروچه تاثيري داشته است
توافق هسته‌اي ميان‌ايران و كشورهاي 1+5 درهاي بازار‌ايران را به روي بسياري از كمپاني‌هاي جهان باز مي‌كند.
به گزارش روزنامه تجارت؛ لغو تحريم‌هاي اقتصادي امكان حضور پررنگ و سرمايه‌گذاري را براي شركت‌هاي بين‌المللي فراهم مي‌كند. از ماه‌ها قبل هيات‌هاي اقتصادي كشورهاي مختلف براي بررسي و امكان‌سنجي فعاليت در بازارهاي جذاب و بكر‌ايران به تهران سفرهاي خود را آغاز كرده‌اند.
در‌اين ميان به اعتقاد كارشناسان صنعت خودروسازي‌ايران، به عنوان دومين صنعت بزرگ فعال در كشور در دوران پساتحريم شرايط ويژه‌اي را تجربه خواهد كرد. از يك‌سو خودروسازان بزرگ جهان براي حضور در بازارهاي‌ايران و سرمايه‌گذاري و شراكت با همتايان داخلي خود مشغول مذاكره شده‌اند. از طرف ديگر گروهي از فعالان بازار خودرو مي‌گويند كه با برداشته شدن تحريم‌ها واردات خودرو به كشور تسهيل شده و‌اين مي‌تواند عامل كاهش قيمت خودروهاي وارداتي در بازار باشد. هنوز مراحل لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه‌ايران بطور رسمي‌آغاز نشده بود كه مسئولان كمپاني‌هاي بزرگ پيش‌قراردادهايي را گروه‌هاي خودروسازي داخلي تنظيم كردند. با‌اين حال توافق هسته‌ای و چشم‌انداز بازار خودرو برای حضور بیشتر خودروسازان خارجی در ایران و افزایش تنوع در عرضه خودروها، تکاپوی برخی شرکت‌های خارجی را برای ارائه تخفیف‌های ۲ تا ۱۶ میلیون تومانی به همراه داشته است.

ادامه رکود بازار خودرو تا ماه آینده
در همين حال اکثرفروشندگان خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو تا یک ماه آینده با تغییراتی روبه رو نخواهد شد معتقدند پس از توافق هسته‌ای در پی نوسانات ارزش دلار تعدادی از قیمت خودروهای خارجی با کاهش مواجه شده است. بعد از پایان تعطیلات و اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، انتظار می‌رفت تغییراتی در بازار خودرو مشاهده شود اما شواهد و گزارش‌های میدانی نشان مي‌دهد که با آغاز معاملات هنوز بازار خرید و فروش خودرو در رکود به سرمی‌برد و خبری از رونق معامله در آن نیست. گروهي دلیل این رکود را تعطیلات چند روز پايان ماه رمضان دانسته و معتقدند بازار خودرو طی روزهای آینده رونق خرید و فروش را خواهد دید. از طرف ديگر عده‌ای دیگر با این اعتقاد که تا قیمت خودرو تعیین تکلیف نشود مردم با امید به کاهش قیمت‌ها تمایلی به خرید ندارند؛ می‌گویند بازار خودرو به این زودی‌ها شاهد رونق نخواهد بود. در همين حال یکی از فعالان بازار خودرو به تسنيم گفته است كه پس از توافقات هسته‌ای نوساناتی در قیمت دلار اتفاق افتاد و در کنار آن قیمت خودروهای خارجی هم با کاهش مواجهه شده است. جعفری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی شرکت‌های خودروساز اقدام به فروش ویژه برخی از محصولات خود کرده‌اند، گفت: تجربه ثابت کرده خودروسازان بعد از فروش ویژه محصولات برنامه جدیدی را در عرضه محصولات خود در سطح بازار اجرایی کرده‌اند و باید ببینیم طی هفته‌های جاری آنها تغییرات قیمت محصولات خود را چگونه انجام خواهند داد.

جان گرفتن بازار خودروهاي داخلي
در همين حال یک فعال بازار خودرو با اشاره به تاثیر توافقات بر بازار خودرو معتقد است كه بازار خودروهای داخلی پس از توافقات هسته‌ای جان تازه‌ای گرفته بطوری که در روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در برخی از مدل خودروهای داخلی بوده‌ایم. اسحاق مجيدزاده در گفت‌وگو با تجارت مي‌گويد: طي روزهاي گذشته تقاضا برای برخی از خودروها من جمله پژو 206  و پژو پارس در بازار افزایش یافته است. او با اشاره به احتمال افزایش قیمت خودروهاي داخلي گفت: با هزینه‌هایی که از ابتدای امسال افزایش یافته هرگونه افزایش قیمت خودرو در سال‌جاری اجتناب‌ناپذیر است. مجيدزاده تصریح کرد: احتمال افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت خودرو حتی با وجود توافقات هسته‌ای نیز وجود دارد.‌اين كارشناس خودرو تصريح كرد: پس از توافقات هسته‌ای بازار خودرو جهشی را در خرید و فروش خودروهای داخلی آغاز كرده، خصوصا با شرایط جدید فروش‌هایی که شرکت‌ها خودروساز اعلام کردند. مجيدزاده ادامه داد: به نظر می‌رسد تکلیف بسیاری از متقاضیان خودرو در بازار مشخص شده که خودرو دیگر ارزان نخواهد شد. این فعال بازار خودرو در پايان در خصوص تاثیر توافقات اخیر بر بازار وارداتی‌ها گفت: زمانی توافقات بر بازار وارداتی‌ها موثر خواهد بود که نرخ دلار تثبیت شود اما تا هنگامی که نوسانات در نرخ ارز وجود داشته بازار وارداتی‌ها به همین شکل خواهد بود.

خودروهاي وارداتي در انتظار كاهش قيمت
از طرف ديگر یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با‌ايسنا مي‌گويد: با لغو تحریم‌ها شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود. فربد زاوه معتقد است كه با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و پس از لغو تحریم‌ها، هزینه‌های واسطه‌گیری برای خرید و واردات خودروهای وارداتی، حذف خواهد شد. او با بیان اینکه درصورت توافق جامع هسته‌ای احتمالا در چندماه آینده نرخ دلار نزولی خواهد بود، ادامه داد: به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو برای قیمت دلار، تک‌نرخی شدن آن در نرخ‌های حدود 3050 تومان خواهد بود. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در ماه‌هاي آینده تحت‌تاثیر حذف هزینه‌های واسطه‌گری و کاهش نرخ ارز، شاهد کاهش هزینه‌های واردات خودرو و در نتیجه افت قیمت این محصولات خواهیم بود. زاوه افزود: البته در خودروهای داخلی به دلیل وجود تورم ریالی کاهش قیمت غیرمحتمل خواهد بود و محتمل‌ترین سناریو در این زمینه‌ تثبیت قیمت‌های فعلی این محصولات تا پایان سال جاری خواهد بود. او در پايان گفت: از هم‌اکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده به‌گونه‌ای که ایران‌خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند تا دو سال‌ آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار