کد خبر: ۱۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
زنگ خطر براي خودروسازان داخلي به صدا درآمد
مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5 به سرانجام رسيده و حالا قرار است تا تحريم‌هاي بين‌المللي برداشته شود. از ماه‌ها پيش از انجام توافق هيات‌هاي گوناگون اقتصادي و صنعتي از كشورهاي مختلف براي بررسي بازارهاي ايران و امكان‌سنجي حضور و سرمايه‌گذاري در آن راهي تهران مي‌شدند.
به گزارش روزنامه تجارت، در این شرایط و به دنبال دستیابی به تفاهم هسته‌ای، هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی به صورت رسمي در حال ورود به ایران هستند. در این زمینه هیات اقتصادی آلمان هفته گذشته همراه نمایندگان شرکت‌های خودروسازی چون مرسدس بنز و فولکس‌واگن به ایران آمد. هیات‌های اقتصادی فرانسه و ایتالیا نیز به زودی عازم ایران خواهند شد. حضور عالی‌ترین هیات‌های اقتصادی اروپایی در ایران در حالی است که صنعت خودروی ایران در یک دهه اخیر دوران رکود را سپری کرده و نتوانسته از نظر تنوع مدل خودروهای تولیدی، کیفیت و قیمت محصولات؛ رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کند. حالا و باتوجه به اشتیاق خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در صنعت خودروی ایران و افزایش تنوع خودروها در آینده، زنگ خطر برای دو خودروساز بزرگ داخلی به صدا درآمده است.هم‌اکنون مصرف‌کنندگان رضایتی نسبت به عملکرد خودروسازان داخلی ندارند. جدیدترین مصداق این نارضایتی نیز خراب شدن خودروهای صفرکیلومتر تولیدی بلافاصله بعد از خروج از کارخانه‌های تولیدکننده است. در این شرایط کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در مواجهه خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

ايران‌خودرو و سايپا كيفيت محصولات را افزايش دهند
در اين ميان آنطور كه کارشناسان اعلام كرده‌اند، شکل‌گیری چنین وضعیتی و نارضایتی مصرف‌کنندگان، کارشناسان و حتی بالاترین مقام صنعتی کشور از عملکرد خودروسازان داخلی، زنگ خطر را برای خودروسازان داخلي را به صدا درآورده است. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به تجارت می‌گوید: تا دو سال آینده تحت تاثیر حضور خودروسازان خارجی در ایران تنوع مدل خودروهای داخلی به شدت افزایش خواهد یافت. اسحاق مجيدزاده با بیان اینکه از هم‌اکنون زنگ خطر برای خودروسازان بزرگ داخلی به صدا درآمده، گفت: ایران‌خودرو و سایپا اگر نتوانند به سرعت خود را از نظر قیمت و کیفیت محصولات با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند تا دو سال‌ آینده بخش اعظم بازار خود را به خودروسازان خارجی واگذار خواهند کرد.
به گفته اين كارشناس خودرو: مردم اشتیاقی به خرید محصولات ایران‌خودرو و سایپا ندارند. بنابراین اگر این شرکت‌ها عملکرد خود را اصلاح نکنند، شرکت‌های جدید خودروسازی که در آینده وارد ایران خواهند شد بخشی از سهم بازار این دو خودروساز بزرگ را کسب خواهند کرد.

همكاري خودرويي با آلمان قابل قياس با فرانسه نيست
از طرف ديگر رئیس انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مذاکرات اخیر هیات آلمانی با ایران گفت: انتظار می‌رود با توجه به تمایل شرکت‌های آلمانی برای همکاری با صنعت خودرو ایران، این روند به سرمایه‌گذاری مشترک منتج شده و ایران تنها بازاری برای فروش محصولات آلمانی نباشد. محمدباقر رجال افزود: در حال حاضر جزئیات مذاکرات  و برنامه‌های شرکت‌های آلمانی برای همکاری با خودروسازان و قطعه‌سازان روشن نیست. وی اظهار داشت: در چندماه اخیر حرکت‌های خوبی در راستای حضور هیات‌های اروپایی برای مذاکره با ایران صورت گرفته بطوری که پس از اعلام توافق اخیر نیز شاهد حضور هیات بزرگی از کشور آلمان به ایران بودیم که این اتفاق حاکی از تمایل شرکت‌های آلمانی برای همکاری مشترک با صنعت خودرو ایران است. وی تصریح کرد: تاکنون بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کردند. وی تاکید کرد: پس از حضور هیات بزرگ آلمانی در ایران، هیاتی نیز به ریاست وزیر صنعت برای شرکت‌های دراجلاسی بسیار مهم و مذاکرات اقتصادی، تجاری و صنعتی به وین سفر کردند. رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: قطعا یکی از نکاتی که در جریان مذاکره با شرکت‌های آلمانی باید مورد توجه مسئولان صنعت خودرو و خودروسازان باشد تلاش برای همکاری مشترک در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در صنعت خودرو ایران است. وی اظهار داشت: با توجه به نظر بسیاری از شرکت‌های خارجی مبنی بر بازار 300 میلیونی ایران در منطقه، بنابراین هرگونه همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران نه تنها موجب جذب بازار ایران، بلکه بازار 300 میلیونی منطقه خاورمیانه را به دست خواهند آورد. وی با اشاره به همکاری ایران با شرکت‌های فرانسوی مثل پژو و رنو گفت: همکاری با شرکت‌های آلمانی با توجه به تکنولوژی بالایی که این شرکت‌ها در صنعت خودرو دارند، قابل قياس با همکاری با شرکت‌های فرانسوی نیست.

رنو به دنبال خريد سهام پارس‌خودرو
در همين حال و به دنبال توافق هسته‌ای و دستپاچگی شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به بازار ایران، وال استریت ژورنال به نقل از یک مدیر پارس‌خودرو نوشت، رنو در حال مذاکره با این شرکت برای خرید بخشی از سهام آن است. ناصر آقامحمدی مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو در این‌باره گفت، این گروه فرانسوی در حال مذاکره برای خرید کمتر از نیمی از سهام پارس‌خودرو هستند. وی توضیح داد، رنو همچنین مذاکراتی برای خرید زیرساخت‌ها نظیر تاسیسات خودروسازی متعلق به شرکت مادر پارس‌خودرو یعنی گروه خودروسازی سایپا نیز در حال انجام است. سخنگوی رنو در پاریس از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد. براساس این گزارش، این خودروساز فرانسوی تمایل دارد تا ساخت و فروش خودرو در ایران با همکاری ایران‌خودرو و پارس‌خودرو را از سر بگیرد و موقعیت چشمگیری در بازار ایران دست و پا کند. به دنبال توافق هسته‌ای و چشم‌انداز احتمال برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی که خودخواسته از بازار 80 میلیونی ایران دور ماندند، در تلاشند تا سهم بیشتری از این بازار کسب کنند و در این رابطه مقامات ارشد اروپایی روانه ایران شده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار