کد خبر: ۱۷۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از کسانی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: متاسفانه مرگ و میر جوان‌ها هم افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر پیام طبرسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه واکسیناسیون در کشورمان از دنیا عقب است، ادامه داد: اکنون واکسیناسیون، سرعت گرفته است.
او تاکید کرد: مردم باید تعطیلی چند روزه را جدی بگیرند و در خانه بمانند و نباید به فکر مسافرت و پاساژ گردی، دورهمی و مهمانی باشند.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: علائم بیماری کرونا در آغاز، شبیه علائم سرماخوردگی از جمله بدن درد و آب ریزش بینی و عطسه است و این علائم را باید جدی بگیریم.
آقای طبرسی افزود: یک فرد ممکن است چند بار کرونا بگیرد، اما کسانی که هر دو دُز واکسن کرونا را زدند و ۲ هفته از دُز دوم گذشته باشد، اگر به کرونا مبتلا شوند، شدت بیماری و مرگ و میر در آن ها، خیلی کمتر است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با حضور در این برنامه گفت: اگر تعطیلی‌ها منجر به در خانه ماندن و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شود قطعاً در کاهش گردش ویروس و ابتلا به بیماری کرونا موثر است، اما اگر از این تعطیلی‌ها به عنوان فرصتی برای مسافرت و گردش استفاده شود، موجب افزایش شیوع بیماری و فشار به کادر درمان می‌شود.
دکتر بابک عشرتی افزود: بر اساس آمارها، از ۳ روز پیش تا دیروز آمار مراجعان رو به کاهش است و اگر این روند ادامه یابد یعنی قله را رد کردیم، اما آمار ابتلا در سنین ۵ تا ۱۷ سال و زیر ۵ سال رو به افزایش است.
او اضافه کرد: گونه جدید ویروس کرونا یعنی ”دلتا“ از سرایت، بیماری زایی و عفونت بخشی بالایی برخوردار است و سنین پایین را هم گرفتار می‌کند و مقدار ویروس بیشتری را به بیمار تحمیل می‌کند و بار ویروسی آن بالاست
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تشدید اعمال محدودیت‌ها در سراسر کشور، از فردا ساعت ۱۲ ظهر به طور جدی، جاده‌ها به جز برای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر، مسدود می‌شود.
سرهنگ عین الله جهانی ادامه داد: همه مجوز‌هایی که از طریق فرمانداری‌ها صادر شده بود باطل شدند و به فرمانداری‌ها اجازه داده شد فقط در صورت اضطراری به طور محدود، مجوز دهند.
او افزود: جریمه‌ها برای شهر‌های قرمز یک میلیون تومان، برای شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و تردد در شب‌ها در زمان محدودیت کرونایی ۲۰۰ هزار تومان است، اما تفاوت این دفعه با دفعه پیش در این است کسانی که جریمه‌های صادر شده را حداکثر تا یک ماه پرداخت نکنند دو برابر می‌شود.
آقای جهانی افزود: این کنترل‌ها تا ۵ شهریور ادامه خواهد داشت و راه‌های فرعی ورودی به کلان شهر‌ها و استان‌ها هم بسته خواهد شد.
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا تاکید کرد: شرایط بحرانی است و از مردم می‌خواهیم رعایت کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه از دو روز پیش تاکنون، تغییراتی در رفت و آمد زائران در سطح شهر اتفاق افتاده و تمهیدات خوبی از سوی استانداری و قرارگاه مقابله با کرونا انجام شده است، گفت: با همکاری‌های خوبی که از سوی دیگر سازمان‌ها انجام شد از هفته گذشته تا کنون درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به بیش از ۵۰ درصد رسیده است در حالی که این رقم در هفته‌های قبل، کمتر از ۴۰ درصد بود.
دکتر مهدی قلیان افزود: در اماکن عمومی هم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نسبت به قبل، خیلی بهتر شده و ورودی زائران به شدت کاهش یافته است.
او اضافه کرد: مهمان پذیری مهمان خانه‌ها نیز از ۷۰ درصد در ۳ هفته پیش به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده و میزان ورودی زائران رو به کاهش است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرواز‌ها به مشهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.
وضعیت بحرانی کرونا در استان گلستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این برنامه گفت: تقریباً در دو هفته اخیر در استان گلستان شرایط بحرانی و بسیار بدی داشتیم و بسیاری از تخت‌های اورژانس و کلینیک‌های ویژه را تجهیز به تخت‌های بستری کردیم.
آقای عبدالرضا فاضل درباره شرایط استان گلستان افزود: استان گلستان هفته چهارم شروع موج دلتا را می‌گذراند و تقریباً در دو هفته اخیر شرایط بحرانی و بسیار بدی در استان داشتیم.
وی با اشاره به این که در پنج روز اخیر هیچ تختی برای بستری بیماران در استان گلستان وجود ندارد، گفت: بسیاری از تخت‌های اورژانس و کلینیک‌های ویژه را تجهیز به تخت‌های بستری کردیم و مجبور شدیم بیماران را در کلینیک‌های ویژه بستری کنیم.
آقای فاضل افزود: در سطح استان کلینیک‌های سرپایی تزریق رمدسیویر و تب را تجهیز کردیم و سعی کردیم کرامت بیماران رعایت شود و بیماران در دریافت دارو، سرم و تجهیزات دارویی مشکل نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: سپاه، نیروی انتظامی، ارتش و بسیج کمک بسیار بزرگی به خصوص در تأمین اکسیژن، نیروی انسانی و واکسیناسیون به ما کردند و همدلی بسیار خوبی در استان برقرار است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که در ۴۸ ساعت گذشته به قله رسیدیم گفت: اگرچه این بیماری حالت سینوسی دارد و هر بار که فکر می‌کنیم به قله رسیدیم یک موج سینوسی دیگر وارد می‌کند و نمی‌شود به ۴۸ ساعت گذشته امیدوار بود.
آقای فاضل درباره ذخیره دارو هم افزود: در داروخانه‌های خصوصی سرم در یک مقطع ۳ تا ۴ روزه خیلی کم بود، اما در بیمارستان‌های استان بخصوص بیمارستان‌های دولتی کمبود سرم نبود و دارویی مانند رمدسیویر به خوبی تهیه می‌شود، ولی بعضی از اقلام دارویی که متخصصان تجویز می‌کنند مقداری کمبود در سطح استان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار