کد خبر: ۱۷۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۳
یادداشت/ حجت‌الاسلام حسین بیرانوندی
دفاع مقدس چشمه‌ای بود که از قله مرتفع کربلا سرچشمه ‌گرفت و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده ایرانی ساری و جاری شد.

دفاع مقدس، از قله‌ی مرتفع کربلا سرچشمه ‌گرفت

گروه استان‌های دفاع‌پرس-‌ حجت‌الاسلام«حسین بیرانوندی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان لرستان؛ رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) را پس از گذشت قرن‌ها لبیک گفتند. انقلاب اسلامی ایران متأثر و برگرفته از فرهنگ عاشوراست و خون‌های پاک شهیدان انقلاب اسلامی ریشه در کربلای حسینی دارد و انقلاب ما برگرفته از عاشورای حسین (ع) است.

بی شک فرهنگ عاشورا در ایجاد و تداوم انقلاب اسلامی تأثیر فراوان داشته و به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) ما هرچه داریم از محرم و صفر است. قیام عاشورا مهم‌ترین حادثه در تاریخ تشیع است؛ به‌طوری که صورت و سیرت شیعه را دگرگون کرد و به آن پشتوانه حماسی و عاطفی داد و تشیع را به مذهب حماسه ایثار، جهاد و شهادت مبدل کرد.

شاید بتوان گفت تشیع پس از رویداد عاشورا با خون شیعه آمیخته شد و در ژرفای جان‌هایشان جوشید و اعتقادی راسخ در درونشان پدید آورد. دفاع مقدس همچون چشمه‌ای بود که از قله مرتفع کربلا سرچشمه می‌گرفت و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده ایرانی ساری و جاری شد.

در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل از سنین مختلف حضور داشتند که تداعی‌کننده سنین مختلف یاران امام حسین (ع) بود. سیمای پیرانی که در جبهه می‌جنگیدند، حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه را تداعی می‌کردند، نوجوانان به حضرت قاسم بن الحسن (ع) تشبیه می‌شدند. سرداران به حضرت عباس (ع) و جوانان به حضرت علی اکبر (ع) و مادران شهید، صبوری را از حضرت زینب (س) می‌آموختند؛ حتی کودکانی که در حملات  هوایی به شهادت می‌رسیدند به حضرت علی اصغر (ع) تشبیه می‌شدند.

جملات گوهربار امام خمینی (ره) و فرهنگ حاکم بر هشت سال دفاع مقدس گویای این مطلب است که پیام عاشورا عامل اصلی پیروزی در هشت سال دفاع مقدس بود. شجاعت رزمندگان، ایثار و فداکاری آنها، آن هم بدون هیچ چشمداشت مادی و تحمل سختی‌های جنگ نابرابر ما با دشمن، همگی مرهون فرهنگ عاشورایی بود و کربلای جبهه‌ها پیوند عجیبی با کربلای حسین (ع) داشت و با پیروزی های مکرر، چشم جهانیان را خیره کرده بود.

هشت سال دفاع مقدس گنجینه است؛ پربار از زیباترین تصاویر ایثار، شهادت، تعهد و دینداری دلیرمردان و شیرزنانی که در راه دفاع از دین خود و کیان و شرافت این مرز و بوم در طبق اخلاص نهادند و ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) را پس از گذشت قرن‌ها لبیک گفتند تا مبادا حافظان جهل و تاریکی بر منادیان حق و حقیقت بتازند و نقشه‌های شوم خود را عملی سازند. همچنان که انقلاب عاشورا تضمین بقا و سلامت مکتب و اسلام نوپا شد، مجاهدت‌های هشت سال دفاع مقدس نیز ضامن بقا و سلامت انقلاب نوپای اسلامی ایران شده است.

جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس آینه نهضت عاشورا بود. همه جا یاد و نام حسین (ع) حضور داشت آنجا که آبی گوارا و خنک به گلویی تازگی می‌بخشید به یاد لب‌های عطشان حسین نوشته شده بود، آنجا که سمت جاده نشان داده می‌شد، فاصله تا کربلا نوشته شده بود. هرجا پرچمی بود در گوش باد، نام حسین (ع) را زمزمه می‌کرد و هرجا سنگر و جان‌پناهی بود بر در و دیوار آن حتماً «سلام بر حسین» نشسته بود. خانواده شهید به جای اشک بر عزیز خود، بر مظلومیت شهیدان عاشورا اشک می‌ریخت و با این اعتقاد و ایمان که فرزندش قربانی راه کربلاست، خود را آرامش و التیام می‌بخشید.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار