کد خبر: ۱۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
گزارش «تجارت» ازآرامش حاكم بر ساخت وساز در مناطق خوش آب وهوا
درحالي بازار مسكن سومين سال ركود خود را پشت سرمي گذارد كه در يك ماهي كه از تابستان سال جاري مي گذرد برخلاف سالهاي گذشته خريد وفروش ويلا در مناطق شمالي وخوش آب وهواي كشور با كاهش خريد استقبال مردم روبرو شده است.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ در واقع بازار خريد وفروش وحتي ساخت وسازويلا در كشور از ركود وبه خواب رفتن بازار مسكن تاثيري عميق گرفته است به طوري كه ديگر از نوسانات قيمتي كه در چند سال گذشته بسيار زياد بود خبري نيست.
البته با مشخص شدن نتايج توافق هسته اي بسياري از كارشناسان براين باورند كه با رونق گرفتن خريد وفروش مسكن دربازارهاي داخلي، ساخت وساز وخريد وفروش ويلا هم به روزهاي اوج خود دوبار برخواهد گشت.
هرچند نبايد از ذكر اين نكته غافل شد كه ويلا در زمره كالاهاي لوكس قرار مي گيرد وبراي خانواده هاي ايراني به نوعي خانه دوم ويا سوم محسوب مي شود.
اما از ديگر دلايل خواب عميق بازارخريد وفروش ويلا در كشور تولید انبوه آن در سال‌های اخیراست كه توازن عرضه وتقاضا را برهم زده است وهمين عامل سبب شده است تا در مقابل تعداد زياد ويلاهاي ساخته شده روز به روز ازميزان مشتريان كم شود.
البته ثبت سند وتغيير كاربري درزمين هايي كه ويلا درآن ساخته مي شود خود داستاني جداگانه دارد وبايد به كلاهبرداري هاي صورت گرفته در اين زمينه هم اشاره كرد.
درواقع ديده شده است كه بسياري از سوداگران بازار مسكن با استفاده از تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي در مناطق خوش آب وهوا از جمله شمال كشورويا ساخت بدون جواز ويلا درآنها وفروش آن به خريداران پولهاي گزافي را به جيب زده اند.
به نظر مي رسد علاوه برركود،دست به عصا شدن بسياري از مردم درخريد وفروش ويلا به منظورگرفتار نشدن دردام دلالان وسودجويان به  تشديد خواب عميق بازار ويلا از ساخت وسازگرفته تا خريدوفروش افزوده است.
درهمين حين بعضي از كارشناسان حوزه مسكن توافق هسته اي را عاملي مهم ومثبت در جهت رونق خريدوفروش ويلا عنوان مي كنند ومعتقدند كه با بوجودآمدن تغيير وتحولات اساسي در بازار مسكن، خريد وفروش ويلا به تدريج رونق خواهد گرفت.
کیوان شادمان ‌کارشناس بازار خرید و فروش مسکن به اقتصاد نيوز مي گويد: رشد ساخت و ساز در گرو رشد اقتصادی است و بازار مسکن و ویلاسازی نیز از این رویه نشات می‌گیرد.
وي مي افزايد: آنچه اکنون مورد نظر است رشد اقتصادی ساخت و ساز است و در صورت رشد ساخت و ساز مسکن در کنار آن ویلا‌سازی نیز رونق پيدا خواهد كرد.
 شادمان تصريح مي كند: پس از توافق هسته اي مردم فرصت بیشتری برای استفاده از فضای تحریم به دست می‌آورند واگر بازار مسکن راه بیفتد به دنبال آن بازار ویلاسازی به چرخه اقتصاد خرید و فروش وارد شود.
 اما شهریار شقاقی كارشناس اقتصادي بر این باور است که ویلا یک کالای لوکس است و کسی که پول اضافی داشته باشد ویلا می‌خرد بنابراین میزان کسانی که در کشور پول اضافی داشته باشند، بسیار کم است و در نتیجه نباید انتظار داشته باشیم که به صورت عمومی از آن استقبال شود.
 وي تصريح مي كند: درشرايطي كه بیشتر مردم یا توان خرید ندارند یا اینکه از نوسانات بازار مسکن می‌ترسند وبه نوعي سردرگم هستند، این بلاتکلیفی در خرید وفروش ويلا هم وجود دارد.
شقاقي مي افزايد: ممکن است در شرایط عادي 10 تا 15 درصد جامعه بتوانند به ویلا و تفرج فکر کنند اما میزان معاملات آنها رقم قابل ملاحظه‌ای در بازار خرید و فروش‌ نیست.
به هرحال بازار خريد وفروش ويلا هم سروصداي چنداني ندارد وآرامش موجود در بازار مسكن به نوعي به اين بازارهم سرايت كرده است به طوري كه كمبود نقدينگي موجب شده است تا بسياري از مردم براي تامين هزينه هاي مالي خود ويلاهايي را كه سالي سه الي چهار دفعه از سوي آنها مورد استفاده قرارمي گرفت را به فروش برسانند.
البته بعضي ديگر از خريداران هم پس از خريد ويلا به اجاره آن در روزهاي مختلف سال وبه خصوص آخرهفته ها چشم دوخته اندواز اين نظر نمي توان گفت كه اجاره ويلا هم ازخريد وفروش آن تبعيت مي كند اما بايد به اين نكته مهم اشاره كرد كه و وقتي دو ويا سه روز پشت سرهم در كشور تعطيل اعلام مي شود بازار اجاره ويلا درمناطق شمالي قيمت هاي نجومي را به خود مي بيند.
در واقع اتفاقي كه براي بازار مسكن در حوزه اجاره افتاده است براي ويلا وبازار آن هم به وقوع پيوسته است.
هرچند تجربه نشان داده است كه رونق گرفتن بازار خريد وفروش ويلا همواره با افزايش قيمت همراه بوده است واين افزايش قيمت هم به نوعي سوداگري وواسطه گري را در اين بازاررقم زده است. بنابراين اميد مي رود كه با تاثير بازارمسكن از نتايج مثبت مذاكرات هسته اي به تدريج بازار ويلا از ساخت وساز گرفته تا خريد وفروش دوباره به رونق گذشته بازگردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار