کد خبر: ۱۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
گزارش «تجارت» از پديده شوم زمين خواري
در هفته هاي گذشته آن چيزي كه در حوزه زمين وساخت وسازپيش از موضوعات ديگر سروصداي زيادي را به پا كرده است بحث ساخت ويلاهاي مجلل در زمين هاي كشاورزي واراضي جنگلي است .
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ در واقع طي روزهاي اخيراز سوي مسئولان بارها وبارها به مقابله با پديده اي بنام زمين خواري تاكيد شده است تا جايي كه در ارتباط با اين موضوع از معاون اول رئيس جمهور گرفته تا معاون اول قوه قضاييه همه وهمه دست به دست هم داده اند تا از سا خت وساز هاي غيرمتعارف وغيرمجاز در جنگل ها واراضي كشاورزي جلوگيري كنند.
البته نبايد ازاقدام مثبت قوه قضاييه در رابطه با تخريب چندين ويلا كه به صورت غيرمجاز و از طريق رانت وبا تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي به مسكوني احداث شده بودند به راحتي گذر كرد اما بايد به اين نكته اساسي اشاره كرد كه چرا نبايد از روز اول دربرابر ساخت وساز وتغيير كاربري زمينهاي كشاورزي واراضي جنگلي به مسكوني مقابله كرد.
 هرچند شيوع پديده اي بنام زمين خواري مربوط به امروز وديروزنمي شود ولي مي توان سبز شدن ويلاهاي لوكس درزمين هاي سرسبز گردنه حيران را آغازي براي مقابله با ساخت وسازهايي دانست كه از طريق رانت ورابطه وبه واسطه تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي به مسكوني ايجاد شده است.
 در واقع زمين خواري را مي توان به نوعي يك رانت در حوزه زمين وساخت وساز دانست كه شامل فاسدهاي افسارگسيخته مالي است كه بعضي از دستگاههاي اجرايي -عمراني دولتي وشبه دولتي را هم شامل مي شود كه در اين رابطه بايد به احداث ويلاهاي لوكس در مناطق خوش آب وهوا وسرسبز كشور از جمله مناطق شمالي اشاره كرد.
اما ريشه ايجاد پديده اي بنام زمين خواري در كشور در كجاست؟آيا عدم وجود نظارت كافي ومستمر براراضي كشاورزي وجنگلي را مي توان دليل مناسبي براي وقوع اين ناهنجاري در مناطق خوش آب وهواي كشور دانست؟يا نبود قانوني جامع وگسترده در مقابله با تغيير كاربري اراضي جنگلي وكشاورزي به مسكوني را بايد از دلايل مهم وقوع پديده اي بنام زمين خواري در كشور عنوان كرد؟
درهرحال آن چيزي كه مهم به نظر مي رسد تبديل شدن زمين هاي سرسبز نواحي خوش آب وهواي كشوربه ويلاهاي آنچناني است كه در نگاه اول مي توان به وجود رانتي اقتصادي در پشت پرده اين نوع ساخت وسازها در اين مناطق اشاره كرد.
حتي دربعضي موارد هم ديده شده است كه در زمينهايي كه به نهادهايي همچون ادارات منابع طبيعي در  نقاط مختلف كشور وابسته است مجوز ساخت وساز داده شده است كه همين امر موجب تشويش اذعان عمومي وقشرهاي مختلف مردم شده است.
 هر چند مي توان در تعريف  زمین خواری به تصرف اراضی اعم ازدولتی و شخصی از سوی اشخاص حقوقي وحقيقي اشاره كرد كه  با استفاده از نفوذ و روابط افراد دردستگاه های مختلف اداری وبا شناسایی خلا های قانونی از سوي آنها به وقوع مي پيوندد.
البته نمي توان در بحث زمين خواري نقش دستگاههاي اجرايي ونظارتي را ناديده گرفت به طوري كه اگرشاهد تغيير كاربري در اراضي جنگلي وكشاورزي نباشيم آن وقت مي توان در مقابل پديده اي بنام زمين خواري كه ناهنجاري هاي فراواني را در جامعه درپي دارد مقابله كرد.
ازسويي رشد نامتوازن وناهمگون ويلاهاي مجلل در مناطق خوش آب وهوا به نوعي سبب تغيير اكوسيستم آب وهوايي در اين مناطق شده است كه اين امر مي توان زنگ خطري براي اراضي جنگلي درساير نقاط كشور باشد.
البته نبايد ازنقش پررنگ دلالان در بحث زمين خواري در مناطق مختلف كشور به راحتي گذشت به طوري كه دلال ها با خريد زمين هاي كشاورزي به قيمتي بالاتر از عرف بازار از كشاورز وفروش همان زمين با عنوان كاربري مسكوني به اشخاص مختلف، موجب ايجاد كلاهبرداري هاي عظيم وگسترده در اين حوزه مي شوند كه بايد دررابطه با اين موضوع فكري اساسي كرد.
 درهرحال تصرف  بخشي از اراضي جنگلي  وسرسبز از سوي بعضي افراد خاص وثروتمند كه از طريق رانت هاي مختلف اقدام به ساخت وساز ويلاهاي لوكس كرده اند سبب شده است تا روز به روز برتعداد خانه هاي گران قيمت در اين مناطق افزوده شود وبه دنبال آن از مساحت زمين هاي سرسبز كاسته شود.
بنابراين شيوع وفراگيرشدن پديده اي بنام زمين خواري در مناطق خوش آب وهواي كشور موجب شده است تا علي رغم تلاش مسئولان براي مقابله با اين ناهنجاري نتوان به علاج اين درد در حوزه زمين ومسكن به اين زودي ها اميدوار بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار