کد خبر: ۱۷۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و همچنین به نوع دلتا SARS-CoV-2 نیز مبتلا شده‌اند، می‌توانند سطح اوج ویروس مشابه افرادی را داشته باشند که واکسینه نشده‌اند.
محققان همچنین دریافتند در حالی که واکسیناسیون حفاظت قابل توجهی در برابر نوع دلتا ارائه می‌دهد، واکسن‌ها نسبت به نوع قبلی ویروس اثر بخشی کمتری دارند.
 
ابتلا به دلتا، ایمنی بیشتری می‌دهد یا واکسن؟
 
محققان از داده‌های حاصل از بررسی عفونت COVID-19، مطالعه‌ای که توسط اداره آمار ملی، گروه بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی و دانشگاه آکسفورد در انگلستان رهبری شد، استفاده کردند.
 
واکسن‌ها یک ابزار کلیدی در واکنش به همه گیری COVID-19 هستند. در حالی که اقدامات مانند شستن دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک هنوز مهم است، با این حال، با ظهور انواع SARS-CoV-2، این اثر بخشی کاهش می‌یابد.
 
در حال حاضر، نوع دلتا SARS-CoV-2 یک نگرانی اصلی است. علیرغم تلاش‌های بسیار زیاد کشورها برای واکسیناسیون مردم در سراسر منطقه، میلیون‌ها نفر دیگر هنوز واکسینه نشده و بنابراین در معرض خطر ویروس قرار دارند.
 
البته داده‌ها به وضوح نشان می‌دهد که دریافت یک سری کامل واکسیناسیون به طور قابل توجهی خطر بیماری‌های شدید و مرگ را کاهش می‌دهد. در حالی که واکسن‌ها هنوز در برابر نوع دلتا محافظت می‌کنند، اما در مقایسه با انواع قبلی، مانند آلفا، اثر بخشی کمتری دارند. دلتا نسبت به انواع قبلی عفونی‌تر است و محققان با استفاده از آخرین اطلاعات جمعیت دریافتند که این مورد در مورد افرادی که واکسینه شده‌اند و نشده‌اند صادق است.
 
مطالعه جدید نشان داد که سطح ویروس در فردی که کاملاً واکسینه شده است و به نوع دلتا مبتلا شده است، مشابه افرادی است که واکسینه نشده‌اند. این مسئله نگران کننده است، زیرا ممکن است فردی با بار ویروسی بالا احتمال انتقال ویروس را افزایش دهد.
 
یک نظرسنجی جدید از داده‌های بررسی عفونت COVID-19 استفاده می‌کند. این نظرسنجی حدود 179،000 نفر را در هر 2 هفته در سراسر انگلستان برای علائم SARS-CoV-2 با استفاده از آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس (PCR) مورد آزمایش قرار می‌دهد.
 
این بررسی شامل آزمایش ۱۵۰،۰۰۰ نفر در هر ۲ هفته برای بررسی آنتی بادی‌های ویروس با استفاده از نمونه خون است.
 
محققان دریافتند که افراد واکسینه شده و واکسینه نشده که به نوع دلتا SARS-CoV-2 مبتلا شده بودند، دارای اوج سطح مشابهی از ویروس بودند. قبلاً، افرادی که واکسینه شده بودند و آلزای آلفا را مبتلا شده بودند، در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده بودند، سطح اوج ویروس پایین‌تری داشتند.
 
محققان همچنین دریافتند که واکسن‌های Pfizer-BioNTech و Oxford-AstraZeneca سطح خوبی از حفاظت در برابر ویروس را ارائه می‌دهند. با این حال آنها نسبت به نوع آلفا تأثیر کمتری داشتند.
 
پروفسور سارا واکر از گروه پزشکی Nuffield در دانشگاه آکسفورد، انگلستان، و محقق ارشد و سرپرست دانشگاهی در نظرسنجی ملی عفونت COVID-19 گفت که دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا مشخص شود آیا بار ویروسی بیشتر نوع دلتا در افرادی که واکسینه هستند و افرادی که واکسینه نشده‌اند، یکسان است.
 
دانشمندان هنوز نمی‌دانند میزان انتقال از افرادی که پس از واکسیناسیون به کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند چقدر است-به عنوان مثال، ممکن است در دوره‌های کوتاه مدت سطح بالایی از ویروس را داشته باشند.
 
منبع: شفقنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار