کد خبر: ۱۷۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبهاست. عیار طلا هم به درجه خلوص طلا در هر شیء طلایی گفته می‌شود. طلا فلزی ذاتا نرم است که در صورت استفاده از آن برای ساخت اشیا، ممکن است تغییر شکل پیدا کند.

طلای ۱۸ عیار بخریم یا ۲۴ عیار؟

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار و بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه آمریکا، به پایینترین حد دو هفته اخیر سقوط کرد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۹۲ دلار و ۲۷ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا پنج دلار معادل ۰.۳درصد کاهش یافت و در ۱۷۹۳ دلار و ۵۰ سنت بسته شد. طلا روز سه شنبه ۳۵ دلار ریزش قیمت داشت که بزرگترین کاهش روزانه در یک ماه اخیر بود.

جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو متالز در این باره گفت: برای خریداران بازار طلا آزاردهنده است که با وجود ریسک گریزی که هفته جاری در بازار وجود د اشت، این فلز ارزشمند ریزش کرد.

نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی تحت تاثیر شیوع کرونای دلتا، بازارهای سهام را هفته جاری متزلزل کرد اما موج سرمایه ای که وارد بازار طلا شد، به دلیل بالاتر رفتن بازده اوراق قرضه آمریکا و رشد ارزش دلار محدود بود.

جان ویلیامز، رییس بانک فدرال رزرو نیویورک روز چهارشنبه اعلام کرد اگر روند احیای اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کند، ممکن است اواخر امسال زمان مناسبی برای آغاز تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا باشد.

قیمت طلا هفته گذشته در پی انتشار آماری که نشان داد روند احیای اشتغال آمریکا در اوت تحت تاثیر موج افزایش ابتلا به کووید ۱۹ ضعیف شده است، به بالاترین حد در دو ماه و نیم گذشته صعود کرده بود. بعضی از سرمایه گذاران طلا را پوشش ریسک در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی می بینند. از سوی دیگر نرخهای بهره اندک هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را کمتر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران به نشست سیاست پولی روز پنج شنبه بانک مرکزی اروپا و تصمیم این بانک مرکزی درباره تعدیل محرکهای اقتصادی چشم دوخته اند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۲۴ دلار و دو سنت رسید. هر اونس پلاتین ۱.۷ درصد ریزش کرد و ۹۸۱ دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با ۴.۸ درصد کاهش، به ۲۲۵۹ دلار و ۲۳ سنت رسید.

طلای ۱۸ عیار بخریم یا ۲۴ عیار؟

طلا فلزی ذاتا نرم است که در صورت استفاده از آن برای ساخت اشیا، ممکن است تغییر شکل پیدا کند.

عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبهاست. عیار طلا هم به درجه خلوص طلا در هر شیء طلایی گفته می‌شود. طلا فلزی ذاتا نرم است که در صورت استفاده از آن برای ساخت اشیا، ممکن است تغییر شکل پیدا کند.

برای شناسایی عیار طلا در اشیا از اعداد مختلفی استفاده می‌شود که این اعداد برای شناسایی راحت‌تر درصد طلای موجود در اشیای طلایی، ساده‌سازی و براساس فرمول ریاضی خاصی استاندارد شده است.

هریک از این اعداد بیانگر وجود درصد مشخصی از طلا در یک شیء است. این درصد براساس عرف و فرهنگ عمومی مردم یک کشور، رواج استفاده از طلا و همچنین میزان ذخایر طلای کشورها تعیین می‌شود.

طلای ۱۸ عیار ۷۵ درصد طلا
طلای ۲۲ عیار ۹۱.۶۷ درصد طلا
طلای ۲۴ عیار ۹۹.۹ درصد طلا

اما برای محاسبات تبدیل وزن طلا به سایر واحدها به مقدار عیار آن نیازمند هستیم.

به عنوان مثال: یک کیلو طلای ۲۴ عیار معادل ۱۰۰۰ گرم است و اگر ۷۵۰ گرم از یک کیلو، طلای خالص باشد عیار طلای معادل ۱۸ است.

طلا عیار
۲۴ ۱۰۰۰
۱۸ ۷۵۰
۱۷ ۷۰۵
۹ ۳۷۵

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار