کد خبر: ۱۸۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

سلامت نیوز:بیماری خودایمنی که باعث آسیب به غده تیروئید می‌شود، می‌تواند به بیماری تیروئید چشمی منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تیروئید یکی از غده‌های بسیار مهم بدن است که وظیفه تولید هورمون را برعهده دارد.

به گزارش اِوری دی هلث،متاسفانه به مانند سایر اندام‌های بدن، این غده نیز ممکن است گرفتار بیماری‌های مختلف شود. یکی از مهمترین این بیماری‌ها گریوز (Graves) است.
گریوز یک بیماری خودایمنی است که بر روی تیروئید اثر گذاشته و شاخص‌ترین علامت آن اگزوفتالمی یا همان بیرون زدن حدقه چشم است. در بیماری گریوز سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های غده تیروئید حمله می‌کند. این موضوع منجر به پرکاری تیروئید خواهد شد.


در بیماری گریوز تنها سلول‌های تیروئید هدف حمله سلول‌های ایمنی بدن قرار نمی‌گیرند، بلکه سلول‌های اطراف چشم نیز به عنوان یک عامل بیگانه شناسایی شده و سیستم ایمنی به آن‌ها حمله می‌کند. در این حالت فرد به بیماری تیروئید چشمی مبتلا می‌شود که شاخصه اصلی آن بیرون زدگی حدقه چشم است.
متاسفانه این بیماری در ابتدا علامت مشخصی ندارد و به همین دلیل شناسایی آن در مراحل ابتدایی سخت است. با این حال، با شناسایی بیماری گریوز و بیماری تیروئید چشمی ضروری است اقدامات درمانی به سرعت آغاز شود.


هفت علامت رایج ابتلا به بیماری تیروئید چشمی شامل موارد ذیل می‌شود:


۱- قرمزی چشم که در بخش سفیدی چشم (ملتحمه) دیده می‌شود.
۲- خشکی چشم (احساس وجود شن در چشم) که به دلیل التهاب در چشم بروز می‌کند. استفاده از قطره اشک مصنوعی در این زمینه مفید است.
۳- تورم یا پف کردن چشم که یکی دیگر از عوارض التهاب چشم است که معمولاً با استروئید قابل درمان است. با این حال، اگر شدت بیماری زیاد باشد استفاده از استروئید نیز بی فایده است.
۴- پروپتوز (جلوآمدگی یا برآمدگی تخم چشم) که ناشی از التهاب در حدقه چشم و اتساع آن است.
۵- "چشمان خیره تیروئیدی" به حالتی اطلاق می‌شود که حدقه چشم به دلیل التهاب بیرون زده و عضلات پلک نیز عقب‌تر رفته و جمع می‌شود. در این حالت این گونه به نظر می‌رسد که فرد به طور دائم در حال خیره شدن است.

۶- دو بینی نیز در زمانی که بیماری تشدید شود رایج است. این موضوع به دلیل آن رخ می‌دهد که با بیرون زدگی حدقه عضلات اطراف آن نمی‌تواند به طور صحیح حرکت و گردش کند و همین امر منجر به بروز دو بینی در بیمار می‌شود.


۷- از دست دادن بینایی آخرین و دردناکترین علامتی است که در زمان پیشرفت تیروئید چشمی بروز می‌کند. در این حالت اعصاب چشم که حدقه چشم را به مغز متصل می‌کند دچار لِه شدگی می‌شود و متاسفانه فرد بینایی خود را از دست می‌دهد.


توصیه می‌شود با مشاهده علائم بالا، بیماری گریوز و هر گونه اشکال در غده تیروئید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. با مراجعه به موقع نزد پزشک، آغاز روند درمان می‌تواند به طور قابل توجهی از عوارض جانبی بیماری بکاهد.

برچسب ها: تیروئید چشمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار