کد خبر: ۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران حدود نصف سرانه آن در بسیاری از کشورهاست و برای افزایش مصرف این محصول به ثبات بازار و قیمت‌گذاری این محصول نیاز داریم که علی‌رغم تایید مسئولان تنظیم بازار تاکنون اجرا نشده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛سید فرزاد طلاکش در مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم‌مرغ اظهار کرد: سالانه در ایران 912 هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که 810 هزار تن آن صنعتی و 100 هزار تن آن سنتی است و ایران مقام دهم دنیا را در تولید این محصول از آن خود کرده است.
 
وی افزود: سالانه 150 هزار تن تخم مرغ مازاد مصرف در ایران تولید می‌شود. در حالی که طی شش ماهه نخست امسال حدود 40 درصد مازاد آن در این بازه زمانی صادر نشده است.
 
دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در برخی کشورها به 300 عدد در سال می‌رسد. در حالی که در ایران این سرانه پس از تلاش طی سال‌های اخیر به 191 عدد در سال گذشته رسید. اما باید همه تلاش کنند تا این سرانه به 250 عدد در سال برسد.
 
طلاکش اظهار کرد: تنظیم بازار و کنترل نوسان قیمت تخم‌مرغ می‌تواند در ترویج مصرف این محصول و افزایش آن اثر‌گذار باشد؛ بنابراین طرح پرینت قیمت روی تخم‌مرغ برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرار گرفت اما علی‌رغم تایید مسئولان تنظیم بازار مشخص نیست که چرا این طرح که تضمین‌کننده بازار تخم‌مرغ است اجرا نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر طرح تنظیم بازار تخم‌مرغ و پرینت قیمت روی هر عدد از این محصول اجرا شود، برای ساماندهی به بازار و جلوگیری از نوسان قیمت آن از مبدا تولید تا بازار مصرف باید خرید این محصول از درب مرغداری به صورت کارتونی صورت گیرد که البته برخی از بنکداران در حال حاضر اینگونه تخم‌مرغ را از مرغداران خریداری می‌کنند، چرا که نمی‌توان تخم مرغ را کیلویی از تولید‌کننده خرید و دانه‌ای به مصرف‌کننده فروخت.
 
دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌هایی که برای ترویج و مصرف این محصول و فقرزدایی از برخی از مناطق تهران در نظر گرفته‌ایم عرضه ساندویچ تخم‌مرغ در مناطق چهار، 10، 12 و 20 شهرداری تهران در فردا به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ است.
 

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت ، تولید ، تخم مرغ
نام:
ایمیل:
* نظر: