کد خبر: ۱۸۲۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳
سازمان جهانی بهداشت پس از ۱۸ ماه از شروع پاندمی کرونا بالاخره تعریف رسمی از «کووید درازمدت»، علائم آزارنده‌ای که پس از رفع عفونت اولیه همچنان بیماران را درگیر می‌کند، به دست داده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  سازمان جهانی بهداشت در تعریف برای توصیف این عارضه که یکی از جنبه‌های اسرارآمیز بیماری کرونا باقی مانده است، از اصطلاح «عارضه پسا-کووید» استفاده کرده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کووید درازمدت یا «عارضه پسا-کووید» «در افرادی رخ می‌دهد که یک سابقه احتمالی یا ثابت‌شده عفونت با سارس-کوو-۲ (کروناویروس جدید) دارند و معمولا در طول سه ماه پس از علائم اولیه کووید-۱۹ شروع می‌شود و دست کم برای ۲ ماه به طول می‌انجامد و با تشخیص‌های دیگر قابل توضیح نیست.»

به گفته این سازمان، علائم این عارضه ممکن است ممکن است پس از بهبودی از  دوره حاد کووید-۱۹ به تازگی شروع شوند یا اینکه در تداوم بیماری اولیه رخ دهند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ارائه تعریفی دقیق از این عارضه گام نخست برای شناسایی و درمان موثر آن است. به گفته این سازمان این تعریف با دسترسی به شواهد جدید و تحولاتی که در درک پیامدهای درازمدت کووید-۱۹ رخ می‌دهد، تغییر کند. این سازمان همچنین می‌گوید ممکن است برای کووید درازمدت در کودکان تعریفی جداگانه لازم باشد.

این تعریف در هنگامی ارائه می‌شود که داده‌های جدید منتشر شده بوسیله «اداره آمار ملی» بریتانیا نشان می‌دهد به طور تخمینی بیش از یک میلیون نفر در این کشور دچار بودن به کووید درازمدت را گزارش کرده‌اند. تعریف کووید درازمدت در  این آمار گزارش افراد درباره تداوم علائم برای بیش از چهار هفته پس از عفونت احتمالی اولیه کروناویروس است که با علت دیگری قابل‌توضیح نباشد.

از جمله شایع‌ترین علائم در کووید درازمدت خستگی، تنگی نفس و مشکلات شناختی مانند فقدان تمرکز است. سایر علائم این عارضه درد قفسه سینه، مشکلات حس بویایی یا چشایی، ضعف عضلانی و تپش قلب هستند. کووید درازمدت معمولا باعث ایجاد اختلال در کارکرد روزانه می‌شود.

بسیاری از علائم کووید درازمدت بدون توجه به شدت بیماری اولیه کووید در طول زمان بهبود پیدا می‌کنند. البته سازمان جهانی بهداشت می‌گوید علائم کووید درازمدت ممکن است در طول زمان تغییر کنند یا پس از بهبود اولیه دوباره بازگردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار