کد خبر: ۱۸۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (پنجشنبه) در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و پیرامون آخرین تحولات بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش برنا، «استفانو سانینو» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در حساب توئیترش ملاقات با جیک سالیوان را سازنده خواند و نوشت که طرفین درباره دستورکار مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا از جمله چین و افغانستان گفت‌وگو کردند.

همکاری در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی به ویژه در چارچوب ناتو از دیگر مسائلی بود که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

سالیوان ساعاتی قبل با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو هم دیدار و دو طرف پیرامون طیف مختلفی از چالش‌های راهبردی جهان بحث و تبادل نظر کردند.

وی سپس گزارشی را درباره  ماحصل این دیدارها به خبرنگاران مستقر در بروکسل ارائه کرد و گفت که یکی از محورهای مورد بحث با طرف اروپایی، افزایش قیمت گاز در این قاره است.

قیمت گاز در بازار اروپا که تا تابستان گذشته بین ۳۰۰ - ۵۰۰ دلار برای هر هزار مترمکعب معامله می‌شد، ماه گذشته از مرز ۶۶۰ دلار برای هزار مترمکعب فراتر رفت.

مساله این است که رقابت جنون‌آمیز چین و اروپا برای تامین ذخیره زمستانی خود در نیمکره شمالی، دلیل روشنی برای ادامه روند افزایش قیمت انرژی است.

این درحالیست که روسیه حدود ۲۵ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کند و سالانه تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای مختلف این قاره تحویل می دهد.  

مشاور بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد که استفاده ابزاری مسکو از فروش گاز به اروپا مسبوق به سابقه و مایه نگرانی کاخ سفید است. وی افزود که در همین زمینه با روسای شماری از شرکت‌های نفتی اروپایی رایزنی کرده است.

پیشتر دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفته بود که مسکو هیچ نقشی در اتفاقات بازار گاز اروپا ندارد و به همه تعهدات خود طبق قراردادهای موجود عمل کرده و خواهد کرد.

 

برچسب ها: اتحادیه اروپا ، بورل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار