کد خبر: ۱۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خبر داد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی توسعه جدی کشت فراسرزمینی را از راهکارهای مقابله با بحران آب و حل این مشکل دانست و گفت: اینکه کود و سموم کشاورزی طی سال‌های دولت گذشته عمدتا از منبع چین تامین می‌شد، صرفا ناشی از تحریم ها نبوده بلکه برخی واردکنندگان نیز در بی کیفیت بودن آن نقش داشتند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا، احمد کبیری در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: گرچه تحریم‌ها نیز مشکلاتی را در تامین نیازهای اولیه کشور از جمله کشاورزی ایجاد کرد، اما طی سال‌های اخیر و در دوران دولت گذشته پیش از آنکه تحریم‌ها مشکلی به وجود بیاورد برخی از بازرگانان و واردکنندگان بودند که همه بازار ایران را در همه حوزه‌های اقتصادی در اختیار چینی‌ها قرار دادند که در حوزه کشاورزی نیز سبب شد تا عمده نیاز بخش کشاورزی به نهاده‌هایی مانند کود و سموم کشاورزی از چین تامین شود و نهایتا نتیجه آن محصولات کشاورزی بی کیفیت، و آسیب رسیدن به منابع پایه آب و خاک کشور شد.

وی با بیان اینکه با توجه به بحران آب درکشور باید به سمتی پیش برویم که بخشی از نیازهای خود را از طریق کشت سراسرزمینی تامین کنیم، افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این دوران باید بهتر در زمینه صدور مجوزها دقت می‌کرد، چرا که نگاه سودجویانه برخی واردکنندگان سبب شد تا اذهان مردم مشوش شود و دیگر کسی به محصولی که استفاده می‌کرد اعتماد نداشته باشد.

رئیس سازمان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان جامعه در مسایل مختلف بخصوص در حوزه کشاورزی نیازمند آگاهی بخشی است، ادامه داد: رسانه های دیداری، شنیداری و مجازی ابزار اصلی گسترش ارتباطات در جامعه و آگاهی بخشی به افراد هستند.

کبیری با تاکید بر لزوم نگاه تحلیلی به مسائل بخش کشاورزی اعلام کرد: خبرنگاران با نگاه نقادانه خود می توانند موضوعات بخش کشاورزی را تحلیل کرده و نتایج حاصل از آن را که کمک به آگاه سازی جامعه می کند، منتشر نمایند.

وی با اشاره به ضرورت کم کردن فاصله بهره بردار با مهندسان کشاورزی پیشنهاد کرد: دولت برای کم کردن فاصله بین بهره بردار و مهندسان جوان برای طرح‌ها و پروژه های بخشهای آب، کشاورزی و محیط زیست پیوست آموزشی و نرم افزاری تهیه و خدمات مورد نیاز بهره برداران در زمینه آموزش و آشنایی با فنون جدید را از تولیدکنندگان این خدمات با اولویت سازمانهای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی خریداری نماید و درصدی از بودجه یارانه بخش کشاورزی را تحت عنوان یارانه خرید دانش کشاورزی هزینه کند.

کبیری، شرکت های خدمات فنی مهندسی کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ شرکت در سراسر کشور در حال ارائه خدمات به بهره برداران هستند و مهندسین کشاورزی نیز با تخصصهای مختلف در این شرکتها مشغول فعالیت هستند.

وی جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی را در شرایط پساتحریم ضروری دانست و گفت: با توجه به نیروی انسانی متخصص و قابل توجهی که داریم حتی صدور خدمات فنی مهندسی بخش کشاورزی را به کشورهای دیگر داشته باشیم.

رئیس سازمان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه وظیفه صدور پروانه ها از محل دریافت تعرفه انجام می شود، تصریح کرد: این خدمات تا آن زمانی که در حوزه مسوولیت دولت بود، برای آن ردیف اعتباری بود. در حالی که ما این امکانات را در اختیار نداریم که راه حل این موضوع تعیین و دریافت تعرفه دانسته شد که بدلیل تنگناهای مالی بخش ناچاریم تعرفه ها را پایین بگیریم در حالی که هزینه های واقعی بیش از تعرفه پرداختی است.

کبیری از ابلاغ آیین‌نامه ماده ۳ قانون افزایش بهره‌وری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بر این اساس واحدهای تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی که از مهندسین کشاورزی مورد تایید سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استفاده نمایند در اولویت پرداخت مشوقها و تسهیلات دولتی قرار می گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: