کد خبر: ۱۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
هدف‌گذاري براي تجارت 30 ميليارد دلاري كليد خورد
باز شدن فضای سیاسی برای ایران در پی توافق هسته‌ای، علاوه بر ایجاد امکان عملکرد مثبت در فضای سیاسی، به ایجاد فضای امن اقتصادی نیز کمک کرده است به طوری که انتظار می‌رود با افزایش مبادلات بازرگانی، تراز تجاری کشور در اثر افزایش صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی رشد قابل توجهی در آینده داشته باشد.
به گزارش تجارت آنلاين، در اين ميان ترکیه به عنوان یکی از همسایگان ایران طی سال‌های تحریم علیه کشورمان توانست جایگاه خود را در میان طرف‌های تجاری ایران تقویت کند و حالا همزمان با سفر بسیاری از کشورهای اروپایی به ایران برای بازگشت به بازار ایران، به نظر می‌رسد در تلاش است تا نه تنها سهم خود را در کشور همسایه‌اش ایران از دست ندهد بلکه آن را ارتقا نیز بخشد. همچنين در حال حاضر ترکیه در میان کشورهای طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری منفی با 544 میلیون دلار در رتبه پنجم قرار گرفته که نشان می‌دهد بسیار بیشتر از آن چیزی که از ایران وارد می‌کند به ایران صادرات دارد. میزان واردات کالا از ایران از سوی کشور ترکیه حدود 512 میلیون دلار است.

آمار تجارت ایران و ترکیه
در چهار ماهه نخست امسال یک میلیون و 51 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 56 میلیون دلار کالا از ترکیه به ایران وارد شده است. براساس آمار گمرک میزان واردات ایران از کشور ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 32 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی 2 درصد کاهش داشته است. ارزش کالاهای واردشده از ترکیه  از کل واردات ایران در این مدت 7.6 درصد بوده است. این سهم در مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد بوده است. ترکیه بعد از چین، امارات و جمهوری کره چهارمین کشور عمده صادرکننده کالا به ایران محسوب می‌شود. میزان صادرات غیرنفتی ایران به این کشور طی این مدت 677 هزار و 323 تن   به ارزش 511 میلیون و و 752 هزار دلار  که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 22.7 و 25.3 درصد کاهش داشته است. در چهار ماهه نخست امسال سهم ارزش  کالاهای صادر شده ایرانی به این کشور از کل صادرات ایران  4.7 درصد بود. این سهم در مدت مشابه سال قبل 6.1  درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران بوده است. در 4 ماهه ابتدای سال جاری، ترکیه در رتبه ششم عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران قرار دارد. همچنین، کشور ترکیه در جدول کشورهای طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری منفی با 544 میلیون دلار در رتبه پنجم قرار گرفته است.

100 درصد رشد تجارت اقلام ترجيحي
در همین رابطه، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در تشریح آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بعد از برقراری تجارت ترجیحی بین دو کشور به ايسنا مي‌گويد: آخرین آمارها پس از امضا قرارداد تجارت ترجیحی نشان می‌دهد که صادرات ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی به دو برابر افزایش یافته و از 44 میلیون به 88 میلیون دلار افزایش یافته است. سیدجلال ابراهیمی عنوان کرد: تعرفه ترجیحی باعث شده که تجارت ایران و ترکیه مورد توجه صادرکنندگان و واردکنندگان قرار بگیرد. وی با بیان اینکه آمار‌های صادرات و واردات بین ایران و ترکیه باید از سوی ارگان‌ها و منابع تجاری آگاه به آمارها اعلام شود، افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که اقلام ترجیحی با کل اقلام صادراتی ما به ترکیه متفاوت است. در پنج ماه گذشته بطور کلی اقلام ترجیحی فقط 10 درصد از مبادلات ایران و ترکیه را شامل شده، یعنی 90 درصد دیگر جزو تعرفه ترجیحی قرار نمی‌گیرند، برای همین باید در آمارها این موضوع را لحاظ کنیم. دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اضافه کرد: در پنج ماه گذشته در اقلام ترجیحی صادرات ایران به ترکیه به دو برابر افزایش یافته، این در حالی است که در پنج ماهه قبل از امضا قرارداد ترجیحی ایران در 140 کالا، 44 میلیون دلار به ترکیه صادرات داشته و در پنج ماه پس از برقراری تجارت ترجیحی صادرات ایران به ترکیه در این 140 کالا به 88 میلیون دلار رسیده است، بنابراین نمی‌توان گفت که تعرفه ترجیحی باعث کاهش صادرات ایران به ترکیه شده است.
مذاكره براي حل مشكلات تجارت بين دو كشور
با اين حال در دیداری که پيش از اين رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با عدنان یلدیریم معاون وزیر اقتصاد ترکیه انجام داد، پیرامون موانع تجاری در افزایش حجم مبادلات و مشکلات ایجاد شده بحث و تبادل نظر شد. محسن جلال‌پور در اين ديدار گفت: برای سال 2015 توسط دو رئیس‌جمهور تجارت 30 میلیارد دلاری هدف‌گذاری و مورد امضا قرار گرفت ولی به علت کم‌کاری بخش‌های خصوصی و مدیران مختلف این موضوع سهل‌الوصول تاکنون محقق نشده است. وی افزود: در مقطعی ترکیه بخاطر فشارهای بین‌المللی نتوانست همکاری‌ها را توسعه دهد ولی اکنون با بهره‌برداری از فرصت پیش رو می‌توان سطح تجاری بین دو کشور را ارتقا داد و بخش‌های تولیدی و خصوصی از طریق اتاق های بازرگانی همکاری های مشترک را آغاز کنند. جلال پور افزود: در یک دهه اخیر، بیشترین تردد ماشین و کانتینر را در مرز بین دو کشور شاهد هستیم و روزانه ظرفیت تردد 1000 دستگاه فراهم است ولی کشور ترکیه هنوز  تردد خود را به این میزان نرسانده است.

امضای تفاهم‌نامه کافی نیست
در همين حال عدنان یلدیریم معاون وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این دیدار گفت: در زمان تحریم‌ها تمام تلاش خود را کردیم که همکاری‌های تجاری با دوستان ایرانی را قطع نکنیم و در همین زمان توافق‌نامه تجارت ترجیحی را امضا كرديم و مایل هستیم که اقلام و پیوست‌های تجارت ترجیهی افزایش پیدا کند. یلدیریم توافق میان ایران و گروه 1+5 را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تنها امضای تفاهم‌نامه کافی نیست تا سطح روابط افزایش یابد بلکه باید با اجرایی کردن و برطرف نمودن موانع با گفتگو و مذاکره بین سطوح پایین مدیران دو کشور برای توسعه همکاری‌ها گام برداریم. وی افزود: بخش خصوصی ترکیه در نظر دارد که تجارت ترجیحی بین دو کشور به تجارت آزاد ارتقا یابد که این موضوع عزم دو کشور برای همکاری‌های بیشتر را می‌طلبد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار