کد خبر: ۱۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
تلاش نارندا مودي در افزايش اشتغالزايي ادامه دارد
شصت و نهمين سالگرد استقلال هند درحالي جشن گرفته شد كه نارندا مودي نخست وزير اين كشور در سخنراني 90 دقيقه اي خود خواستار آغاز تازه و رسيدن ملت 1.28 ميلياردي هند به بلنديهاي تازه شد.
روزنامه تجارت- فاطمه مهتدي؛ به گزارش وال استريت ژورنال ناريندا مودي در هفته گذشته نتوانست توافق پارلمان در تغيير معيارهاي و تقويت اقتصاد را جلب كند. وي در سخنراني خود بيشتر بر مبحث تغيير در سيستم بوروكراسي دولت و مبارزه با فساد پرداخت. مخالفان سياسي مودي از وي به عنوان فردي طرفدار تجارت و ضد كشاورزان ياد كردند. او در زمان كمپين انتخاباتي خود سرمايه گذاران خارجي و داخلي را به مشاركت در كارخانه هاي هند تشويق كرد ولي سخنراني روز استقلال وي به طور گسترده اي بر فقرهند از جمله وضعيت كشاورزان و كارگران تمركز داشت. اوقصد دارد تغييراتي در بخش هاي حومه و اقتصاد كشاورزي اعمال كند. مودي وعده داد به بيش از 18 هزار روستا تا سه سال آينده برق رساني كند. امري  جاه طلبانه كه نيازمند ايجاد زيرساخت است.

مبارزه با فساد
نخست‌وزیر هند ضمن تاکید بر این مساله که فساد در این کشور را ریشه‌کن می‌کند، هشدار داد: این مشکل مانند یک موریانه در حال خوردن کشور است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند طی سخنرانی خود در روز استقلال هند در این باره گفت: من مجدداً تاکید می‌کنم که این کشور از شر فساد خلاص خواهد شد. ما می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم و باید مبارزه با فساد را از رده‌های بالای جامعه و حکومت آغاز کنیم.مودی ادامه داد: فساد مانند یک موریانه است، به آرامی گسترده می‌شود، به همه جا دست می‌یابد اما با تزریقات مداوم از بین می‌رود.اظهارات مودی در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این اکثر شخصیت‌های برجسته هند از جمله وزیر خارجه این کشور در حزبش در رسوایی‌های فسادهای مالی دست داشتند.این فسادها و رسوایی آنها برای مودی که در انتخابات گذشته وعده مبارزه با فساد را داده بود، شرم‌آور بود.نخست‌وزیر هند در ادامه سخنرانی خود خاطرنشان کرده است: فساد باید کاملا از سیستم پاکسازی شود. من تنها در این باره سخنرانی نمی‌کنم اما ما باید روی این مساله کار کنیم. طی 25 ماه گذشته در دولت من هیچ بحثی درباره وجود اختلاس در دولت مطرح نشده است. با حمایت شما من وعده یک هندوستان عاری از فساد را می‌دهم.

اهداف دولت مودي
دولت مودي خواستارافزايش نقش بخش توليد تا 25 درصد ازتوليد ناخالص داخلي تا سال 2025 است و به دنبال اشتغالزايي براي 15ميليارد نفر نيروي كار اين كشور است.
 شركت هاي كوچك ، شريانهاي خوني صنعت داخلي نيازمند به كمك شديد دولت از جمله وعده هاي مالياتي ، وام هاي ساده تر و حمايت مالي و قوانين ساده كار است.
درحال حاضر نزديك به 30 ميليون شركت كوچك ،متوسط در هند وجود دارد كه به علاوه كارخانه ها نيمي از بخش توليد، 45 درصد صادرات و استخدام 60 ميليون نفر را برعهده دارند. 8 درصد از توليد ناخالص داخلي هند متعلق به شركت هاي كوچك است ولي كمبود انرژي و زمين علاوه بر قوانين سخت مالياتي و كار بخش عظيمي از سرمايه گذاريهاي خصوصي متوقف شده است. با اين حال مودي در سخنراني خود تاكيد كرد وقتي قدرت اقتصادي تقويت شود هيچكس
نمي تواند مانع رشد و توسعه هند شود. سخنراني مودي با هدف بازگشت اعتماد مردم و
رابطه اش با طرفداران و حاميانش بود.

سياست خارجي
در سالي كه گذشت نارندا مودي سعي كرد تا روابط در تنش كشورش را با پاكستان بهبود بخشد. قابل ذكر است درجريان كمپين انتخاباتي سال 2014 وي به ندرت درباره مسائل سياست خارجه سخن گفت ولي با پيروزي در انتخابات مودي فعاليت هاي وي در اين زمينه به طور قابل توجهي افزايش يافت به طوريكه وي با سفر به كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي همسايه هند خواهان ميزباني از سران اين كشورها شد.
اين رويكرد مي توان منعكس كننده تغيير اساسي در سياست خارجي باشد. درزماني كه چين به دنبال افزايش سياست هاي خارجي خود است و آينده استراتژي آمريكا در خاورميانه نامشخص است، سياست خارجه هند مي تواند از نظر اقتصادي كمك قابل توجهي ارائه دهد. سفر مودي به آسياي شرقي براي جذب سرمايه ها در زماني رخ داد كه رقابت ميان هند و چين بالاست. نارندا مودي در سفر خود به فرانسه با خريداري 36 موشك رافائل سعي كرد تا ضرورت پراگماتيسم بودن در سياست خارجي خود را نشان داد. وي از تقويت روابط اقتصادي با اسرائيل صحبت كرده درعين حال دولت وي نسبت به رويدادهاي خاورميانه سكوت پيشه كرده و اكنون كه تغييرات درمنطقه خاورميانه از جمله توافق هسته اي ايران و گرم شدن يخ روابط ايران و آمريكا باعث شده تا دولت مودي درمقابل انتخاب سياست گذاري مناسب مردد شود.درعين حال اين سئوال پيش مي آيد كه وي تا چه زماني مي تواند به اين ژست هاي سمبليك ادامه دهد و درنهايت بسياري از كارشناسان معتقدند مودي بايد توجه خود را بيشتر به خاورميانه منعكس كند كه تاثيراتش بر منافع هند بيشتر از گذشته تاثيرگذارخواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار