کد خبر: ۱۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
شرکت‌های آمریکایی از برقراری ارتباط با ایران منع شدند
فریال مستوفی به علاقه‌مندی آمریکایی‌ها برای ورود به بازارهای ایران اشاره کرده و گفته است كه روابط تجاری ما با آمریکا هشت سال است که کاملا قطع شده و زمانی این ارتباط دوباره آغاز خواهد شد که کنگره توافق به دست آمده را تایید کند.
به گزارش روزنامه تجارت-"روابط تجاری ايران با آمریکا هشت سال است که کاملا قطع شده و زمانی این ارتباط دوباره آغاز خواهد شد که کنگره، توافق به دست آمده را تایید کند." اين بخشي از صحبت‌هاي فريال مستوفي بود؛ عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران. به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 پس از كشمكشي 12 ساله، اميدواري‌هاي زيادي براي آغاز فصل جديد در اقتصاد ايران به وجود آورده است. پس از آن بود كه مراحل لغو تحريم‌هاي اقتصادي مرتبط با پرونده هسته‌اي آغاز شد. شوراي امنيت سازمان ملل متحد و دادگاه اتحاديه اروپا هموار كننده مسير بودند و در آخرين روز هفته گذشته؛ سوئيس اولين كشوري شد كه اقدام به لغو تحريم‌هاي ايران كرد. با اين حال هنوز هم برقراري رابطه تجاري با آمريكا با چالش‌هاي زيادي مواجه است. مي‌گويند بازرگانان و شركت‌هاي آمريكايي علاقه‌مند حضور در بازارهاي ايران هستند. دولت ايران نيز مخالفتي با اين موضوع ندارد. در اين ميان اين دولت آمريكاست كه شركت‌هاي خود را از برقراري ارتباط اقتصادي با ايران تا نهايي شدن توافق منع كرده است.
چند روز پيش از اين بود زمزمه‌هاي تشكيل اتاق بازرگاني ايران - آمريكا در راسنه‌ها مطرح شد. در اين رابطه محسن جلال‌پور، رئيس اتاق بازرگاني ايران گفته بود كه اگر اتاق بازرگانی مشترک آمریکا- ایران تشکیل شود، ایران هم باید ظرف دو ماه اتاق ایران-آمریکا را راه‌اندازی کند. با اين حال درست دو هفته بعد از دستيابي به توافق جامع هسته‌اي‌ايران و كشورهاي ١+٥ سايتي با عنوان اتاق بازرگاني‌ايران و آمريكا فعاليت خود را آغاز كرد؛ آن‌هم درحالي‌كه هنوز نظر قطعي كنگره آمريكا درباره توافق اعلام نشده و هنوز مشخص نيست كه چه بر سر راه‌اين توافق جامع قرار خواهد گرفت. با اين حال جلال‌پور راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و امریکا را منوط به اجازه دولت کرد. او گفت: اگر قرار باشد که ایران پیش از اتاق بازرگانی امریکا، اتاق مشترک را راه‌اندازی کند، چنین موضوعی درست است، اما هر زمان که اتاق بازرگانی کشور مقابل، راه‌اندازی اتاق را صورت داد، ایران طبق قانون مکلف است که به فاصله دو ماه، اتاق مشترک را راه‌اندازی کند، بنابراین اگر این اتفاق ابتدا از سوی اتاق بازرگانی امریکا صورت گیرد، حتما اتاق با سیاست‌ها و قوانین موجود، اتاق مشترک ایران- امریکا را راه‌اندازی خواهد کرد.
در همين حال عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره روابط تجاری آمریکا و ایران گفت: دولت ایران با برقراری ارتباط دوجانبه مشکلی ندارد و این دولت آمریکا است که شرکت های خود را از برقراری ارتباط تا نهایی شدن توافق منع می کند. آنطور كه اتاق بازرگانی تهران گزارش داده؛ فریال مستوفی به علاقه‌مندی آمریکایی‌ها برای ورود به بازارهای ایران اشاره کرده و گفته است كه روابط تجاری ما با آمریکا هشت سال است که کاملا قطع شده و زمانی این ارتباط دوباره آغاز خواهد شد که کنگره توافق به دست آمده را تایید کند.
او یادآور مي‌شود: اگر قرار است رابطه دوجانبه دوباره شکل بگیرد همه‌چیز موکول به توافق نهایی و تایید مجلس و کنگره آمریکا خواهد بود. این در حالی است که در سفری که چندی پیش به آمریکا داشتيم متوجه شدم که آمریکایی‌ها بسیار علاقمند هستند که با ما روابط تجاری داشته باشند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: بطور قطع اگر موانع پیش روی ما برداشته شود آمریکا هم مانند سایر کشورها علاقمند خواهد بود که وارد روابط تجاری با ما شود. مستوفی در خصوص اینکه قرار است هیات تجاری از ایران برای تشکیل شورا به آمریکا سفر کند، گفت: هنوز صحبت و تصمیمی به صورت جدی در این خصوص بیان نشده و هیاتی به این عنوان فعلا آمادگی رفتن به این سفر را ندارند، مگر اینکه افرادی به صورت شخصی عازم این کشور شوند؛ وگرنه فعلا خبری از رفتن هیات رسمی نیست.
رشد صادرات آمريكا به ايران
چالش بر سر بهبود روابط اقتصادي ميان ايران و آمريكا هنوز راه زيادي تا پايان دارد. بسياري از گمانه‌ها و گزارش‌ها نشان دهنده علاقه‌مندي بخش خصوصي دو كشور براي آغاز هرچه سريع‌تر روابط بازرگاني ميان آنهاست. در اين ميان آنطور كه مشخص است موضع دولت ايران نسبت به طرف آمريكايي كمي انعطاف بيشتري دارد و البته دولت آمريكا تا قطعي شدن برجام و تصويب قطعنامه جامع هسته‌اي توسط كنگره دستور منع از آغاز روابط تجاري با ايران را داده است.
 با اين حال آمارهاي منتشر شده نشان از افزايش ميزان صادرات آمريكا به ايران طي ماه‌هاي گذشته دارد.  وزارت بازرگانی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از رشد ۶۰ درصدی صادرات این کشور به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد.
به گزارش تسنیم، صادرات آمریکا به ایران که در ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته بالغ بر ۸۸ میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به ۱۴۰.۵ میلیون دلار افزایش یافته است. بر همین اساس جایگاه ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا از ۱۳۸ در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ به ۱۱۳ در نیمه نخست امسال رسیده است. واردات آمریکا از ایران در این مدت صفر بوده است.
براساس این گزارش در ششمین ماه سال جاری میلادی ۲۸.۲ میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۰ درصدی داشته است. آمریکا در ژوئن ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۷.۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سال ۲۰۱۴ که نخستین سال اجرای توافق هسته ای موقت بود با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۱۸۲.۱ میلیون دلار رسید. صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۴ با افت ۴۱ درصدی مواجه شد و به ۱۸۲.۱ میلیون دلار رسید. واردات آمریکا از ایران در سال ۲۰۱۴ نیز صفر بود. آمریکا در سال پیش از آن نیز تنها ۲.۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
برچسب ها: شرکت ، آمریکایی ، تجار
نام:
ایمیل:
* نظر: