کد خبر: ۱۸۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
نماینده مردم در مجلس:
رحیمی جهان‌آبادی گفت: نباید افغانستان را به حال خودش رها کرد، زیرا بی‌توجهی به تحولات این کشور می‌تواند زمینه قدرت گیری داعش را بوجود آورد، چون نقشه آمریکا تقویت این گروه تروریستی در افغانستان است.

نقشه آمریکا تقویت داعش در افغانستان است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با تأکید بر لزوم حمایت جهانی از کشور افغانستان، اظهار داشت: این کشور به سمت وضعیت نگران کننده حرکت می‌کند به دلیل اینکه ساختار سیاسی قبلی در افغانستان فروپاشیده و از طرف دیگه ساختار سیاسی جدید هنوز به طور کامل مستقر نشده تا نظم و امنیت را در افغانستان برقرار کنند.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرف دیگر افغانستان با مشکل قطع کمک‌های خارجی، بلوکه شدن سرمایه و بورس خارج از کشور، قطع درآمد‌های گمرکی، قطع کمک‌های مربوط به مبارزه با مواد مخدر، قطع موردی کمک‌های کشور‌ها مواجه شده به‌طوری که در حال حاضر حکومت مستقر در کابل در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت و نیرو‌های خودش دچار مشکل شده است.

وی افزود: ادامه این شرایط می‌تواند تبعات امنیتی و اقتصادی برای افغانستان شدیدی داشته باشد چرا که ارزش پول افغانستان سقوط کرده، قیمت کالا‌ها در افغانستان به شدت بالا رفته و کمبود کاملاً احساس می‌شود.

رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد: تحولات اخیر افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران که مرز طولانی، مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی داری نگران کننده است، چون امکان تبدیل شدن به فاجعه انسانی وجود دارد.

وی ابراز کرد: ادامه این شرایط باعث ایجاد موج جدید از مهاجرت و آواره شدن نیرو‌های متخصص، بازرگانان را در پی خواهد داشت به همین خاطر ایران و کشور‌های همسایه باید برای وضعیت افغانستان فکری کنند چرا که در حال حاضر طالبان دولت مستقر در افغانستان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با طالبان برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفتگو شود تا زمینه برای بهبود روابط اقتصادی و افزایش درآمد‌های گمرکی افغانستان فراهم شود که این وظیفه خطیر بر عهده کشور‌های همسایه این کشور است.

وی بیان کرد: مسئولیت همه کشور‌های همسایه افغانستان حمایت از این کشور است و نباید افغانستان را به حال خودش رها کرد، زیرا بی‌توجهی به تحولات این کشور می‌تواند زمینه قدرت گیری داعش را بوجود آورد، چون نقشه آمریکا تقویت این گروه تروریستی در افغانستان است.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: تقویت داعش یعنی حرکت افغانستان به سمت چالش‌های داخلی و ایجاد ناامنی در آسیای مرکزی ایران و بخش‌هایی از چین است به همین خاطر در سایت خارجی کشورمان دقت نظر بیشتری نسبت به تحولات افغانستان داشته باشیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار