کد خبر: ۱۸۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان موفق به ساخت تجهیز فناورانه و پیشرفته‌ای شدند که به کمک آن می توان غلظت محلول های مختلف را مورد سنجش قرار داد.

به گزارش ایسنا، وهاب سلگی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: رفرکتومتر برای اندازه‌ گیری و نمایش غلـظت محلول‌های شفاف و غیر شفاف در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و واحدهای کنترل کیفی کارخانجات صنعتی طراحی شده است.

وی ادامه داد: سهولت استفاده، دقت و قابلیت اطمینان بالا در اندازه‌گیری، دستگاه رفرکتومتر ایران‌ساخت را به یک انتخاب مناسب برای صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و مراکز تحقیقاتی تبدیل کرده است. این تجهیز آزمایشگاهی، با اندازه‌گیری ضریب شکست نور و انجام محاسبات پیچیده و چند مرحله کالیبراسیون، غلظت نمونه مورد نظر را در واحد بریکس و ضریب شکست اندازه‌گیری می کند.

سلگی تصریح کرد: تمامی مدل های رفرکتومتر  برای گستره وسیعی از کارکردها از جمله صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع پتروشیمی، صنایع نوشیدنی و بهداشتی مناسب است. رفرکتومتر آزمایشگاهی همان‌طور که از اسم آن مشخص است، وسیله ای است برای اندازه‌ گیری دقیق غلظت و ضریب شکست محلول ها در واحد بریکس که در صنایع مختلف تولیدی و تبدیلی و همچنین در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کاربردهای فراوانی دارد.

وی افزود: اندازه‌گیری غلظت برخی از اسیدها و مواد معدنی غیرآلی، آمونیاک، الکل، روغن‌های صنعتی، محصولات و حلال‌های آلی، محلول‌های نمکی، برخی از چسب‌ها و رنگ‌ها به‌واسطه رفرکتومتر ممکن می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: در صنایع موتور و وسایل نقلیه اندازه‌گیری غلظت ضدیخ، روان کننده‌ها و روغن‌ها از رفرکتومتر استفاده می شود. کنترل غلظت برخی از محلول های پسماند از جمله مواردی است که رفرکتومتر در آن کاربرد دارد.

وی ادامه داد: با تولید رفرکتومتر ایران‌ساخت، ۳۰ فرصت شغلی ایجاد شده است و صادرات آن به کشورهای ترکیه، افغانستان و رومانی نیز با موفقیت انجام شده است. رفرکتومتر ساخت این شرکت یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد.

سلگی، با اشاره به مزیت های رفرکتومتر تولید شده گفت: قابلیت تنظیم اتوماتیک دمای نمونه در درجه حرارت استاندارد، اندازه‌گیری سریع و زمان پاسخ کوتاه با قابلیت تنظیم ضریب میرایی از یک تا صد سیکل، مشاهده و تغییر پارامترهای دستگاه از طریق مرکز، قابلیت تشخیص رسوب بر روی منشور به علت ویسکوزیته سینماتیک بیش از حد و یا چسبندگی محلول، اعلام هشدار در شرایط نامناسب کاری مانند خطا در ارتباط، قطع سیم، افزایش دما و کاهش ولتاژ از جمله ویژگی های دستگاه رفرکتومتر ایران‌ساخت است.

وی تصریح کرد: ایزوله بودن در برابر ارتعاشات الکتریکی، مکانیکی، گرد و غبار و رطوبت و ایمن بودن در برابر شست و شوی منشور دما با مواد اسیدی و قلیایی از دیگر ویژگی های رفرکتومتر است که در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نمایش گذاشته می شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت ۲۳ آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا ۲۶ آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود. تولیدکنندگان، بیش از ۹هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار