کد خبر: ۱۸۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
حمید بهمنی، کارگردان سینما معتقد است: در دولت قبلی برخی فیلم‌ها به صورت بی‌قید و شرط ساخته شدند. در واقع برای فتح جیب مردم شأن سینما زیر سؤال رفت. نباید ساخت این دست فیلم‌ها بیش از این ادامه پیدا کند.

حمید بهمنی کارگردان سینما درباره برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر و توقعاتش از آن به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: جشنواره فجر آیینه تمام‌نمای ماهیت واقعی و عصاره سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران است. درباره اثربخشی جشنواره فجر باید سال‌ها بگذرد تا به تحلیل درست رسید، اما از دید من جشنواره بین‌المللی فجر در سطح دنیا مشهور بوده و در آن برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای نمایش فیلم‌ها صورت گرفته است. جشنواره فیلم فجر در بخش سیاست‌گذاری هم گسترده است ولی ملی‌ترین جشنواره فیلم ایران محسوب می شود که نمای واقعی فیلمسازی در ایران است. 

مدیرعامل پیشین موسسه شهید آوینی افزود: اگر سینمای ایران را به دو بخش تقسیم کنیم؛ یک بخش فیلم‌های سیاه‌نما را دربرمی‌گیرد که من آن را جزء سینمای ایران نمی‌پذیرم. بخشی دیگر این سینما، ماهیتی بوده و ذاتاً از بطن جمهوری اسلامی تعریف شده است. به عنوان مثال فیلم‌های مجید مجیدی یکی از نمادهای پاک سینمای ایران در دنیا به حساب می‌آید و بسیار مورد بحث و گفتگو است. جنس فیلم‌های مجیدی بسیار قابل تأمل است و کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. 

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» عنوان کرد: در ادوار و مقاطع مختلف، فیلم‌های خوبی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است که در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. فیلم‌هایی مانند شیار ۱۴۳، نفس و ... زوایای تازه‌ای از سینمای ما را نشان می‌دهند. ظرفیت سینمای جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا است و باید به شکل کامل به این اهداف پرداخته شوند. امیدوارم سینما از سیاست‌زدگی خارج شود و به سمت مفاهیم انسانی برود و به ترویج آن بپردازد.

بهمنی در مورد فیلم‌های ساخته شده در چند سال اخیر اظهار کرد: در ۸ سال اخیر و در دولت قبلی برخی فیلم‌ها به صورت بی‌قید و شرط ساخته شدند. باید برای ساخت برخی از این فیلم‌ها به دهه ۷۰ و دولت اصلاحات برگردیم که ساخت گروهی از فیلم‌ها از آن دوره رواج پیدا کرد. در واقع برای فتح جیب مردم شأن سینما زیر سؤال رفت. نباید ساخت این دست فیلم‌ها بیشتر ادامه پیدا کند یا ساخت فیلم‌هایی رایج شود که فقط به دلیل اینکه درچند جشنواره جایزه بگیریم یا گیشه‌پسند باشند، ساخته شود. ما می‌توانیم فیلم‌های موفقی هم مانند شیار ۱۴۳ بسازیم که هم بسیار خوب بودند و هم مخاطب خود را داشتند. 

 

 

* بازگشت فجر به ماهیت خود نیازمند یک همگرایی کلان است

این کارگردان با اشاره به رویکرد رئیس جدید سازمان سینمایی در مقابله با تولید فیلم مبتذل و سخیف، ادامه داد: باید توجه کرد که فیلم‌های مبتذل بیشتر در رواج انهدام خانه و خانواده ورود کرده‌اند و به موضوعات خارج از فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخته‌اند. در سال‌های گذشته باید فیلترگذاری برای ساخت و ارائه دادن پروانه ساخت به این دست فیلم‌ها انجام می‌شد که این اتفاق نیفتاد. این فیلم‌ها تاثیرگذاری زیادی روی مخاطب نداشتند، در صورتی که فیلم‌های خوب در سینما می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب بگذارند.

او ادامه داد: ایالات متحده آمریکا سیاست‌های خود را در قالب سینما به مخاطب القا می‌کند و از این طریق سینما قدرت خود را نشان می‌دهد. طی این سال‌ها ما در این زمینه موفق نبودیم. چرا نباید مثلاً فیلمی از حوزه قدرت موشکی، انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های پزشکی و علمی در ایران ساخته شود؟ از این به بعد باید برنامه‌ریزی‌هایی در جشنواره فیلم فجر در کنار مدیریت کلان سینما صورت بگیرد تا رویکردها تازه شود و همگرایی کلانی در این بخش صورت بگیرد. باید در جشنواره فیلم فجر نشان دهیم مردم ایران چهل سال روی پای خود ایستاده‌اند و دست خود را جلوی کسی دراز نکرده‌اند. 

کارگردان فیلم «گام‌های شیدایی» ضمن ارزش‌گذاری به نمایش منتخب فیلم‌های ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر در بخش گنجینه و برگزاری همایش‌های علمی در جشنواره امسال اظهار کرد: در کنار این اقدام باید آسیب‌شناسی فیلم‌ها نیز انجام شود. فیلمسازان بزرگی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا و مجید مجیدی را اکثریت می‌شناسند و حتی جوانان در دنیای مدرن هم می‌توانند فیلم‌های این افراد را جستجو و تماشا کنند. بهتر است در کنار فیلمسازان قدیمی، فیلمسازان جوانان تر هم مورد توجه قرار گیرند. بخش برگزاری همایش‌ها بسیار خوب است. مدیران سینما و جشنواره سال‌ها در سینما فعالیت کرده‌اند و می‌دانند تلفیق توجه به جوانان و باتجربه‌ها نتیجه خواهد داد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار